<< ^ >>

IMG_7149.JPG

110/20 kV Muhoksen Karhukankaan sähköaseman 110/20 kV:n päämuuntaja. Muhos 28.07.2005
Kuvaaja: Janne Määttä
Sijainti: N 64.81719° E 25.95561° Karttapaikake Google Maps OpenStreetMap

11.08.2005 16:22 <Zonny> Teslacoilin muuntaja.
11.08.2005 20:19 <Mikko Martimo> Ei toimi teslataajuuksilla, mutta jos toimisi, niin tehoa ja streameriä riittäisi pitkälle!;)
16.08.2005 22:07 <P. Ylväs> 110 kV verkon tähtipiste näkyisi olevan maadoitettu tällä asemalla jonkinlaisen vastuksen välityksellä.
17.08.2005 08:52 <calm> Minä kun arvelin, että kyseessä olisi jännitemuuntaja tähtipisteessä. Vertaa http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=648 tähän.
17.08.2005 15:05 <P. Ylväs> Saattaahan se ollakin jännitemuuntaja. Itse en keksi nollajännitteen mittaukselle tarvetta näin pienellä asemalla. 110 kV verkothan ovat vain osittain maadoitettuja. Monessa paikassahan on tähtipisteen ja maan välillä vain venttiilisuoja. Joskus taas kuulemma käytetään vastuksia pienentämään maasulkuvirtaa.
02.06.2012 18:37 <Jouko> Ilmeisesti Westinghousenin 110 kV venttiilisuojat
03.06.2012 01:02 <Marko> Maasulkusuojauksen vuoksi nollajännitteen mittaaminen saattaa olla tarpeellista, ja jos vaihejännitemuuntajia ei ole, voidaan tähtipisteeseen kytkeä jännitemuuntaja.
05.06.2012 20:43 <P. Ylväs> Radiossa oli tänään juttua alas tippuneista raitiovaunun ajolangoista ja että poliisi ohjaa liikennettä. Tuossahan ei sinänsä vielä mitään ihmeellistä mutta sattuipa toimitukseen soittamaan joku raideliikenteen ja sähkötekniikan ja ilmeisesti myös kaikkien alojen asiantuntija joka koki tehtäväkseen valistaa kansaa kertomalla että ei niissä johdoissa kuulemma kulje virtaa ollenkaan kun ovat jotakin maajohtoja ja virta kulkee kiskoissa... Ja lisäsi vielä perään että ei malttanut olla soittamatta ja viisastelematta!
05.06.2012 23:35 <Mikko Koho> Oiskohan mennyt metro ja ratikka "vähän" sekaisin.. Metrossahan ajojännite tulee sitä junan vieressä kulkevaa keltaista kiskoa pitkin ja muistaakseni vielä alapinnasta, eli sivut ja yläpinta on jotenkin kosketussuojattu.
Helsingin metrohan on itseasiassa koerata. Tasasähkön syöttö junaan ja Strömbergin vaihtosuuntaajat yhdistettynä oikosulkumoottorin varmuuteen ja vähähuoltoisuuteen piti olla se jolla valloitetaan maailma. Usko ko. ratkaisuun oli jopa niin kova että aikoinaan kovalla työllä tehdyt ekat, Tukholman onnistuneeseen metroon pohjautuneet suunnitelmat, lensivät mappi-ö:hön että ihan väen vängällä saadaan uusi uljas metron koerata tehtyä. Kävi vain niin että kenelläkään ei ollut tarvetta ostaa niin massiivista metroa mutta teknisesti se onnistui hyvin. Ainut on vain automatisointi. Muistan lukeneeni tietosanakirjasta, joka oli painettu metron suunnittelu- tai rakennusaikoihin, että juniin ei tule kuljettajia vaan automatiikka ajaa ja hataran muistin mukaan niin että ihminen lähettää junan liikkeelle mutta muuten homma on automaattista. Nyt sitten vuosikymmeniä myöhemmin tapellaan saman asian kanssa..
06.06.2012 08:25 <calm> Olihan soittaja sen verran perillä tekniikasta, että ratikan ajojohdossa on tosiaan miinusmerkkinen jännite maahan nähden. Siihenpä se tietämys sitten kyllä tökkäsikin. Kumminpäin Helsingin metrossa jännite on, sitäpä sitten en muista.

© Janne Määttä 2004-2017