21.10.2012 16:11
<RicuP.>
Nämä pylväät ovat törmaysturvallisia ja lahoamattomia polyesteripylväitä. Pylväät on valmistanut Jerol AB Ruotsi.
21.10.2012 18:30
<muhentaja>
Jotenkin tuntuu kyllä kaksiteräiseltä miekalta lähteä parantamaan 20kV linjan kolariturvallisuutta tekemällä pylväistä periksi antavia. Mekaaninen tälli toki jää pienemmäksi, mutta pylvään hajoamisen seurauksena niskassa rätisevät 20kV johdot eivät ainakaan helpota tilannetta, useimmilla kun vaisto käskee poistumaan kolariautosta mahdollisimman nopeasti.
21.10.2012 21:51
<Marko>
Jos muuntamoon suurella nopeudella törmää, niin tuskin muuntajakone suoraan auton matkustamon päälle tippuu. Jos johdot tippuu maahan, niin yleensä siitä syntyy oikosulku ja sähö loppuu johdosta alle puolessa sekunnissa. Toki voi huonolla tuurilla sähö aiheuttaa harmia, mutta ei kova pylväs sellaisessakaan tilanteessa välttämättä parempi olisi ollut. Itse ainakin törmäisin mieluummin törmäysturvalliseen pylvääseen kuin perinteiseen.
21.10.2012 22:55
<muhentaja>
Nykyään kun on 20kV verkossa kaukokäytettävät erottimet niin sopivassa paikassa voi sähköistä tälliä olla lyhyen ajan sisällä tarjolla melko monta kertaa peräkkäin kun valvomossa ohjaillaan erottimia radiolla kiinni ja auki komentaen samalla sähköasemalle jälleenkytkentöjä vikapaikkaa haarukoidessa. Jääpä siinä sitten rusinaksi menneeseen autoon sisälle jäpittämään kun ympärillä roihuaa valokaarien sytyttämät maastopalot ja aina vähän päästä tärähtää hitusen lisää tulemaan. Periksi antavat tolpat ovat mainio idea pienjännitteellä esmes katuvalot/400V tolpat, ehkä myös 1kV, kunhan sähö pysyy myös pudonneessa piuhassa sisällä.
22.10.2012 00:02
<Marko>
Kyllä perinteiset puupylvätkin voivat törmäyksestä katketa, jos vauhtia on tarpeeksi. Varsinkin, jos kyseessä on lahonnut tapaus, joka pysyy pystyssä normaalitilanteessakin vain sinisellä tekstillä varustetun uskonnollisen tiedotteen tuomalla henkisellä tuella. Jos pylväs ei katkea ja vauhtia on paljon, voi törmäyksestä aiheutua välittömät vakavat vammat, eikä siinä tilanteessa paljoa lohduta, ettei syttynyt valokaaria ja maastopaloja. Törmäysturvallisella pylväällä auto saattaa jatkaa matkaa melko pitkällekin katkenneesta pylväästä. Maastopalon syttyminen ei ainakaan talvella ole kovin todennäköistä.
http://www.youtube.com/watch?v=AbQinWMg_7M#t=43
22.10.2012 12:32
<timo>
jerolin sivuja kateltuani tuli mulle semmonen käsitys, että nää rörmäysturballiset valotolpat yms. on vähäsen erilailla rakenteeltaan kuin nää sähköverkon rakenteluun tarkotetut pylväät ts sieltä löytyy lujuuksia vastaamaan 5-luokan puupylvätä yms.
22.10.2012 13:11
<Mikko Koho>
Muistanko oikein että myös puupylväitä olisi tehty törmäysturvallisina, ts. rakennetta on jonkinnäköisellä käsittelyllä heikennetty siitä kohdasta, mihin törmäys todennäköisimmin osuu, niin että pylväs menee poikki sen sijaan että auto ja mahdolliset matkustajat menisivät ruttuun?
22.10.2012 15:41
<M. Asentaja>
Onhan niitä ollut kokeiluja, yksi malli oli koverrettu kuin "jätkänkynttilä" pitkittäisillä urilla oletetusta törmäyskohdasta.
22.10.2012 16:17
<Mikko Koho>
Eli ikäänkuin pitkiä puuviiluja liimattu toisiinsa pituussuunnassa? Todella hämärä muistini kertoo että olisin nähnyt tuollaisen täällä eräässä kohdassa jossa hyvinkin joku teini voisi vetää sen legendaarisen Amis-Corollan (tai BMW:n) joku viikonloppuilta tolppaan hormonihuumassaan kun on sitä ennen ns. "käynyt pesällä" (tai sitten on tyttö takapenkillä valmiina ja takalasissa lappu: "Älä naura, tyttäresi voi istua takapenkillä"..)
Täällä kun tuo liikennesuunnittelu ei ole ihan joka kaupunginosassa niin onnistunut kuin pitäisi, onneksi sentään kuoppaiset tiet tekevät pikkuhiljaa luonnollisia hidasteita niin että pahimmat ylinopeudet karsiutuvat pois.
22.10.2012 17:50
<STP>
Toinen oli sellainen, että pystyssä oleva pylväs katkaistiin läheltä maanpintaa ja katkaisukohtaan laitetiin sellainen "laippaliitos", eli pylväs oli muutamalla pultilla pystyssä tuon laipan kohdalta. Vähän niinkuin omakotitalon lipputangon kiinnitys.
Törmäyksessä laippa oli sitten paljon joustavampaa tavaraa kuin umpipuupylväs.
22.10.2012 18:14
<Jouko>
Pirtupylväitäkin käytetään yleisesti eli pylvään tyvipäästä kairattu pari metriä ontoksi. Aikanaan salakuljetettiin pirtua tai vastaavaa törpöttelyjuomaa rajan yli ontoksi kairatuissa tukeissa. Nämä "tukit" sitten kätkettiin muiden sahatukkien joukkoon ja reikä peitettiin lyömällä siihen sydänpuusta sorvattu korkki.
22.10.2012 21:56
<Mikko Koho>
Siihen aikaan kätkettiin pirtua, mutta nyt kätketään.. puuta! Ainakin Venäjän tullin mukaan.
Venäjällä kun vientipuun tullit määräytyvät ympärysmitan mukaan niin viime kesänä tulli sitten keksi ottaa yhden venäläisen puulaivan erityistarkastukseen. Juustilassa laiva seisomaan ja 3-4vko siinä meni kun tulli otti jokaisen puun yksitellen laivasta, mittasi puun ympärysmitan molemmista päistä ja keskeltä. "Epäilivät" (todennäköisimmin: lahjukset maksamatta) että laivassa kuljetetaan päällimmäisenä pienempiläpimittaista tavaraa ja alle on piilotettu paksummat pöllit. En tiedä puiden kohtaloa ja sitä että mitä ko. alus kävi Pietarissa sen jälkeen, kävikö hakemassa sakkolapun ja/tai uuden kuorman.
26.10.2012 22:28
<RST>
Eipä nää Jerolin "sähkölaitospylväät" ole törmäysturvallisia. Lujuudet tosiaan vähintääkin puupylväiden luokkaa. Turvapylväät katu ja tie valaistuksessa ovat erikseen.
27.10.2012 19:08
<RST>
Nimimerkkivaras :-) terv. nimim. vuodesta 06
14.12.2020 15:53
<Arho Flyktman>
Muuntajaan törmääminen on kuitenkin vaarallista. Painavat noin pari tonnia. Turvapylväät vaaditaan seututieluokasta ylöspäin kun nopeusrajoitus on yli 60. Jerol pylväitä myy Ylihärmäläinen Laatukilpi.
14.12.2020 19:01
<Late>
alle 100 kVA muuntajat painavat jotain 300-500 kg