<< ^ >>

IMG_0148.jpg

- Kissakosken uuden parkkihallin ajoluiska? Ehkä, jos autolla on tarvetta päästä 1940-luvun Kaplania katsomaan ;-) (siipipyörän halkaisija n. 2 metriä) Tähän valetaan veden paineen kestävä, paksu betoniseinä sekä päällyskatto uusitaan järeämmäksi. Toiseksi vanhin voimalaitos jää siis vääjäämättä kuiville. Alakanavaa saati imuputken päätä ei tukita. Vuodelta 1941. Hirvensalmi, Kissakoski 29.10.2011
Kuvaaja: Jouko Järvinen
Sijainti: N 61.62472° E 26.74844° Karttapaikake Google Maps OpenStreetMap

25.12.2011 16:33 <Mikko Koho> Nämä olisi, etenkin isoissa myllyissä, kivoja päästä katsomaan. Kuvia olen nähnyt paljon ja joskus 2000-luvun alussa oli KEJOn sivuilla video missä näytettiin kun miehet oli revisiossa kaplan-turbiinin siiven päällä. Kuvittelisin että näihin pätee sama kuin vaikkapa linkkimastoissa työskentelyyn, alussa pelottaa mutta kun pää tottuu niin sitten homma menee paljon helpommaksi. Toki tarpeellista varovaisuutta ei koskaan saa unohtaa.
26.12.2011 12:09 <Jii> On kuulemma tuo vihertävä levä(?)pohja kostealla säällä aika liukas, että köysi saa olla jos tuolta ylös aikoo tulla... Onkohan tuon nurkan takana sellainen kapeneva, virtausta ohjaava tila, kun näyttäis katossa olevan viistoa muotuilua..?
26.12.2011 21:59 <Mikko Koho> Vedellä on niin iso voima että turbiinikammiot muotoillaan siten että jokainen osa turbiinin johtopyörän ja sen jälkeen juoksupyörän 360-asteen kehästä saa samanlaisen voiman ja virtauksen osakseen.

© Janne Määttä 2004-2017