<< ^ >>

14042011369.jpg

400 V / 20 kV Suomalaista tolppakoulutusta. Vantaa 01.01.2010
Kuvaaja: Pekka Saarinen

22.12.2011 01:51 <JSS> Mitä tuo akku tuolla tekkee?
22.12.2011 10:16 <TT> Erotinta on kiva pystyä kauko-ohjaamaan myös silloin, kun linja on kylmänä?
22.12.2011 14:48 <Jouko> Näin on. Kojekaapissa on yleensä myös 230 V lämpövastus akkua suojelemassa pakkaselta.
22.12.2011 16:27 <J.P> Tiedä onko se niin akkua suojelemassa vai ennemmin pitämässä kosteutta loitolla, se lämmitin löytyy "slave" moottoreiltakin.
23.12.2011 22:32 <kolli> Kyllä se moottori pelaa tasasähköllä, latautuu kun 400v verkossa on jännite, kun ei ole pelittää akulla.
03.01.2012 00:15 <ST> Riittääkö noissa akuissa miten pitkäksi aikaa virtaa, eli jos on linja poikki useamman vuorokauden niin vieläkö kauko-ohjaus onnistuu vai täytyykö käydä käsin kääntämässä? Kai noissa jatkuvasti jonkinlainen kulutus on vaikka erotinta ei sillä hetkellä ohjaisikaan.
03.01.2012 03:04 <Mikko Koho> Tietoliikennelaite (vaikkapa/todennäköisimmin radiomodeemi) vie ainaki pienen lepovirtakulutuksen. Sitten kun on liikennettä niin kulutus toki kasvaa. Ihan kuin matkapuhelimissa.
03.01.2012 19:04 <J.P> VF:llä noissa erottimissa tietoliikenne gsm-verkossa joten virran kulutusta voi verrata puhelimeen. Ohjauksia lupaavat jopa useita satoja joka kyllä kuulostaa aika optimistiselta.
03.01.2012 21:20 <Jouko> Näyttääkö tämä moottoriohjaimen "kojekaappi" jotenkin tyhjältä vai onko vanhoissa sitten isommat komponentit pienemmissä koteloissa (?) kuten tässä linkissä: http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=4024
03.01.2012 22:01 <J.P> Tuosta puuttuu tuo tietoliikenne / "äly" puoli kokonaan. Oikeassa alareunassa on riviliittimet, ylijännitesuoja, moottorin ohjaus kontaktorit, boxin lämmitin ja taitaa olla virtaa mittaava hall-anturikin.
03.01.2012 22:07 <Pekka> Joo, nuo vihreät liittimet ilmeisesti kytkettäisiin siihen "älyosaan". Käsikampi löytyy oven sisäpuolelta.
03.01.2012 22:57 <Jouko> Niin joo, tämä olikin samalla ohjauskeskus. Ajattelin tämän ensin 'slave'-moottorin kojekaappina... Mistäs kautta käsikampi saadaan kiinni.., takaseinältä?
03.01.2012 23:16 <Mikko Koho> GSM-modeemilla! Onkos noissa sitten jotain etuoikeutusta esim. 112:n tapaan että ohjausviestit, olkoot ne mitä liikennemuotoa hyvänsä, menevät ohi muun liikenteen? Kiva jos ohjaus rupeaa takkuilemaan sen takia että muu liikenne salpaa tiedonkulun. Saatikka jos tukiasemat menee pimeeksi, siihen ei välttämättä mene kuin muutama tunti. Ainakaan normaalitallaajalla kun ei, ainakaan minulla, ole mahdollista käyttää kuin omaa kotiverkkoa ja sitten jos sattuvat olemaan kuuluvuusalueella niin tuota itärajan takaista helkkarin kallista linjaa jonka olen kyllä rajannut pakkovalinnalla pois. Ei ihme jos viankorjaus tökkii.
04.01.2012 00:58 <J.P> En tiedä prioriteeteistä noiden suhteen, mutta tukiasemien pimeneminen aiheuttaa tökkimistä näissä suurhäiriöissä muutenkin kun ollaan täysin gsm-puhelimien varassa käyttökeskukseen... jos nyt muutenkaan kerkeisivät vastaamaan...

Kampi tulee pohjaan, oikeassa reunassa näkyy vähän olaketta mihin tulee, samaan paikkaan saa laitettua lukon jolla linjalla työskentelyn ajaksi saa erottimen lukittua mekaanisesti.
04.01.2012 01:19 <Mikko Koho> Njoo, Espoossa nyt viime myrskyissä jonkun tiedotusvälineen haastattelussa myrskytuhoja raivaamassa olleen palokunnan yksikön esimies totesi että heillä ei ole mitään tietoa onko johdoissa virtaa kun ei ole saanut tuntikausiin Fortumiin yhteyttä. Mielestäni sinänsä hälyttävää ja joku voisi kysyä että miksi, kysehän on työturvallisuudesta. Lieneekö noilla "duunariparoilla" sitten edes asiallista numeroa valvomoon normaalin vikailmoituksen lisäksi joka on tietenkin tuossa vaiheessa tukossa. Jos ei niin ei luulisi (huom! luulisi) olevan ylivoimaisen vaikeaa järjestää sekä itse numeroa että sitä että siihen joku myös vastaisi ja tarpeellista jonotusjärjestelmää, sekin numero kun taatusti menee tukkoon kun raivaajia on useampia. Numeron ei tarvitsisi olla jokaisen hallussa tai yleisessä jakelussa mutta esim. palokunnan joka yksikössä esimiehen puhelimessa. Ja tietenkin tärkeimmillä (useimmin käytetyillä) urakoitsijoilla.
04.01.2012 09:01 <STP> Eikös joku pelastuslaitos laittanut oman ukkonsa istumaan Fortumin valvomoon nyt myrskyn aikaan, kun sinne ei saanut muuten mitään yhteyksiä.
Tuossa tuo olikin mainittuna, länsi-Suomen pelastuslaitos: http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/119097-suomalaiset-kiehuvat-%E2%80%9Dfortum-teilla-on-24-viestintapomoa%E2%80%9D
04.01.2012 10:18 <Mikko Koho> Silläkin on melkoisesti merkitystä kuka vikailmoituspuhelimen toisessa päässä ja kuvaruutujen ääressä istuu. Paraskaan koulutus ei pelasta jos paikallistuntemus on hukassa ja vielä valvomon järjestelyt päin prinkkalaa. Toisaalta vähän vähemmänkin lukenut ihminen voi oikein perehdytettynä ja paikallistuntemusta omaavana olla sopiva(mpi) vaikka valvomo ei olisikaan niin "high-tech."
Viime perjantai-iltana tuli omakohtaisesti koettua miten onnistuu osittain tielle kaatuneen puun ilmoittaminen paikassa joka on keskellä maaseutua mutta jossa on kuitenkin yksiselitteisesti nimettyjä kohteita ja jonka itse tuntee. Otteita puhelusta, hätäkeskuspäivystäjä oli Kouvolassa: "Oota ku rullaan tääl karttaa, en tunne sitä aluetta." "Voimala!" "Mitä hittoa, tunnen tän alueen eikä täs lähialueella ole käsittääkseni ensimmäistäkään voimalaa." Seurasi naurua linjan molemmassa päässä ja jonkun ajan päästä: "No nyt taidetaan olla samaa mieltä millä suoralla ollaan, laitan täpän tuohon ja jonkun avaamaan tien."
Tie aukesi n. tunnin sisällä kun kävin mielenkiinnosta katsomassa ja myöhemmin Kansalaisen Karttapaikasta selvisi että "Voimala" on talon nimi, ei joku pieni varavoimala kuten oletin.
04.02.2021 22:00 <Koomikko> Paikallistuntemuksesta tulee mieleen kuvan http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9635 kommentin vikailmoitus. Päivystäjä vastaa ripeästi ja tilante selviää nopeasti siihen asti mikä on vikana, mutta missä. Paikkaa ei löydy vieressä olevan sähköaseman nimellä, ei paikkakunnan ja tien nimellä vaan vasta kun tarkisti osoitenumeron tien varren numerokyltistä paikka löytyi.

© Janne Määttä 2004-2017