04.12.2011 21:45
<OAS>
Neänkö mie vuorottelun?
04.12.2011 22:35
<Mikko Koho>
Oisko käännetty kolmivaihekentän pyörimissuunta toiseen suuntaan että esim. moottorit toimii oikein. Mutta miksi se olisi tehty tuossa? Sen kun voi tehdä niin monessa muussakin paikassa.
04.12.2011 23:18
<Jouko>
Vaiheistuksen. Entä muuntajan kannella? :)
04.12.2011 23:42
<muhentaja>
Renkaan päät vastakkain, ja siksi suunta käännetty? Vuorottelunahan tuo ei oikein vaikuta järkevältä, kun keskimmäinen johdin ei siirry laitaan joten kapasitanssiero säilyy.
05.12.2011 01:57
<Mikko Koho>
Tuli jo vuosia sitten mieleen että ajatelkaas jos Suomessa olisi vain yksi ainut L1-vaihe eikä suuntaa olisi missään käännetty. Sähkösuunnittelijoilla kun on joku aivovamma ottaa ohjausjännite järjestään ykkösvaiheesta niin ei tarvitsisi kuin periaatteessa ottaa yksi vaihe pois pelistä ja koko Suomi olisi pimeä. Onneksi näin ei ole..
05.12.2011 07:56
<calm>
Vasemmalla Limingan sähköasema, oikealla Tyrnävän sähköasema. Puolen kilometriä eteenpäin on erotinasema, mutta miksi lie vaiheiden pyöräytys tehty tässä eikä sen vieressä..
05.12.2011 18:32
<Jouko>
Jos laitojen pyöräytys olisi tehty vasta edempänä, niin tässä olisi kai jouduttu muuntajaa pyöräyttämään pylväässä 180 astetta..?!
05.12.2011 19:19
<TT>
...tai vaihtoehtoisesti L1 ja L3 "pyöräyttämään" ristiin pj-navoista.