<< ^ >>

IMG_7833.jpg

- Turbiinin juoksupyörä on suojellun Korpikosken myllyn mielenkiintoisimpia yksityiskohtia. Hihna pyörittää ylempänä myllyrakennuksen sisällä olevaa generaattoria. Hihnan pyörimisnopeus arviolta 2-3 kertaa sekunnissa vauhtipyörien ympäri, paikan päältä arvioiden.
Ohessa lainaus männävuosien radio-ohjelmasta: "Myllyllä on eri alojen opiskelijat toteuttaneet takavuosina opinnäytetöitään ja mm. turbiini on muuttunut saksalaisten opiskelijoiden käsissä ruosteisesta rautakasasta sähköä tekeväksi laitteeksi." (1990-luvun aikoihin) Vuodelta 1844. Mikkeli, Korpijärvi 08.06.2011
Kuvaaja: Jouko Järvinen
Sijainti: N 61.71672° E 27.06324° Karttapaikake Google Maps OpenStreetMap

13.11.2011 23:25 <Hartsa> ihme kun ei ole hihnapyöriä suojattu esim verkolla =) vaan ihan pyörivät ilman mitään suojia!
28.06.2012 00:37 <Jouko> Olisiko "ruosteinen rautakasa" ollut alkujaan pysty-francis ts. pystymallinen vesiratas? Sittemmin entisen vesirattaan paikalle tullut saksalais opiskelijoiden toimesta esim. Tampellan B-mallin vaaka-akselinen Francis-turbiini, joka pyörittäisi generaattoria nykyäänkin?! Tässä tosin olisi turbiinin siivekkeiden säätö myllyrakennuksen sisällä, kun pelkkä akseli tulee vain ulos, toisin kuin kuvalinkissä esiintyvässä Tampellan B-mallin Franciksessa: http://suomenmuseotonline.fi/fi/kohde/Tampereen+museot/D/605+Tampella+605+3%3a388?freetextSearch=turbiini&itemIndex=3 Kyseiseinen turbiinimalli lienee ollut yleisessä myynnissä aikanaan, kun satunnaisessa googlettelussa taannoin tästä "potkurista" oli joitakin mainintoja eri myllyjen/voimalaitosten ohessa sekä mm. masinistien foorumilla. Tietävämmät saanee tarkentaa 'Arvuuttelijan' kohdetta... :)
28.06.2012 01:40 <Mikko Koho> Tampereen Pellava- ja Rautateollisuuden ja sittemmin Tampellan malleista minulla ei juuri tietoa ole mutta aikoinaan käsittääkseni sen ajan mittapuulla aika isotkin turbiinit olivat katalogitavaraa, eli kuvasto käteen, katsoit sopivan koneen itselle ja sitten tilaus vetämään samalla tarkemmat detaljit kertoen. Eli vähän kuin autoa ostaisi nykypäivänä uutena, kallis ostos ja tilatessa on vakiomallit mistä valita ja lopullisesti tilatessa kerrotaan sitten esim. moottorin tilavuus, lisävarustelut ym.

Joku oli tehnyt AMK:n tms. koulun opinnäytteen Vuosaaren voimalaitokselle johon suunnittelivat ja saattoivat asentaakin vesiturbiinin lauhduttimien vedenpurkuun. Lauhduttimen merivesipumppujen kun pitää ilmeisesti pyöriä aikalailla jatkuvasti ja kun vesi putosi mereen palatessaan niin idea oli että turbiinilla sitten kierrätettäisiin hukkaenergia takaisin voimalan omakäyttöön. Ko. opinnäytteessä oli maininta että suomalainen Waterpumps-firma laskee kaikki toimitettavat turbiinit erikseen ja kun homma on suuritöinen niin laskentaa ei lähdetä edes tekemään ennenkuin tilaus on sisässä. Ja ko. firmahan ei tee kovin suuria koneita. Lisäksi tietojen saanti turbiineista on niukkaa mm. siksi että firma haluaa pitää kaiken mahdollisen liikesalaisuutena, eli kun myllykin on laskettu valmiiksi niin tulee suurinpiirtein ilmoitus että tämä sitten on laskettu niillä ja niillä ehdoilla (esim. juoksupyörän etäisyys poistoveteen), olkaa hyvä.
29.06.2012 12:29 <Topiax> Kyllä se on tainnut juuri noin olla. Linkkinä kuva vanhasta Tampellan mainoksesta:
https://picasaweb.google.com/lh/photo/RD_znjqXbUBxO5f47RBs7tMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink

© Janne Määttä 2004-2017