<< ^ >>

IMG_4096.jpg

20 kV Nykyiset Tyrnävän sähköaseman keskusta/länsi- ja keskusta/itä-lähdöt erillään pitävä erotin. Erottimen maadoitukset tuodaan suoraan pylvään juureen, eikä viedä seuraavalle pylväälle. Vuodelta 2011. Tyrnävä 08.03.2011
Kuvaaja: Janne Määttä
Sijainti: N 64.76507° E 25.63909° Karttapaikake Google Maps OpenStreetMap

19.07.2011 20:47 <Mika Bister> Kuvatekstiä sivuten; voiko tuolle maadoituksien siirtämiselle etäämmälle erottimesta olla muita syitä, kuin maadoitukselle suotuisampi maaperä?
19.07.2011 21:29 <calm> Perinteinen syy maadoituksen seuraavalle pylväälle vientiin on erottimen käyttäjän suojaaminen, jos maadoitus onkin jännitteinen jonkun vian seurauksena.
19.07.2011 22:09 <J.P> "Ajatusmalli" erottimien maadoittamisesta muuttunut aikalailla eli entisen mallin jossa "tietyn vaaditunarvoinen maadoitus" piti viedä olikohan vähintään 20m:n päähän erottimesta sijaan nykyään rakennetaan erottimille potentiaalintasaus yhdellä tai kahdella erottimen ympärille rakennetulla renkaalla sekä pylvään tyvelle ulottuvalla "piikillä" tämmöiselle potentiaalintasaukselle ei ole olemassa mitään vaadittua maadoitusresistanssin arvoa vain renkaan eheys tulee mitata.
Potentiaaalin tasauksen "ideaksi" voisi koittaa selittää että kun erottimen käyttäjä seisoo tuon renkaan päällä niin jännite-eroa ei voi tulla käsien ja jalkojen välille...
20.07.2011 22:25 <J.J> STUL:lin Maadoituskirjan ohjeita mukaillen: "Käyttäjän suorittaessa ohjausta, hän seisoo potentiaalinohjausrenkaan päällä, eikä häneen kohdistu jännitettä vikatilanteessakaan. Maadoitusta ei saa viedä (enää) lähimmälle sj-pylväälle, koska se on liian kaukana ja salamasyöksyjännite saattasi tulla ohjaustangon kautta käyttäjään. Näin rakennetulle pylväserottimen maadoitukselle ei ole maadoitusresistanssi vaatimusta."

© Janne Määttä 2004-2017