<< ^ >>

LieRau2.JPG

110 kV + 400 kV Lieto-Rauma-linjaa lähellä Liedon muuntamoa. Vasemmalla puiset tolpat kuuluvat Lieto-Kalanti-linjaan (110 kV). Lieto, Väljä 29.04.2005
Kuvaaja: Tero T. Toivonen
Sijainti: N 60.52955° E 22.47380° Karttapaikake Google Maps OpenStreetMap

30.04.2005 00:01 <Mikko Martimo> Komiaa maisemaa!!
07.01.2007 09:17 <vl> onkohan tuo suurjänniteisempi linja sama linja mikä menee valtatie 1:den vieressä Paimion kohdalla?
07.01.2007 10:27 <Ivo> ei ole,tämä linja menee forssaan
05.03.2007 16:32 <MV> Sitä en tiedä mutta huomaako kukaan mikä vika on 400kv kannatusorressa, sehän on köyryllään, väärä. Eli keskimmäisen eristinketjun kohdalta alempana kuin päistä kun vertaa vasempaan orren päähän, päät korkeammalla. Johtuuko siitä kun se on aina kulmapylväissä kun vaihe- johtimet vetää ns. oikealle vaikka kuvan pylväässä esim. Siinä on hirmuinen veto, verrattuna 110kv pylväisiin. Toiseksi kulmapylvään kannatus orsi aina pisempi kun vaihe johtimet saada etäisyydellä kauemmaksi pylvään jaloista, kun sisempi eristinketju kallistettuna menee luonnostaan kauemmaksi ja pisemmälle orrelle luonnollista se taas, ei ole niin jamäkkä kuin lyhyt paksu orsi. Mutta harvemmin 400kv pylväissä sitä näkee kun orret mutkilla. Niitä näkee vanhemmissa 220kv pylväissä, joissa jopa noi ristikkoraudat poikki/irti tai orsi kääntynyt mutkalle kuin tuulettimen/ potkurin lapa. Silti ne vuodesta maastossa pysyy myrskyjen armoilla. Ihme kuin orsi ei repeä liitoksista kokonaan tai käyneet johtoasentajat hitsaamassa liitokset yhteen. Koska tilanne käy huonommaksi raudan kohdalta ilmasto, saasteet, syövyttää pahemmaksi, vielä IVO:n aikaan ne korjattiin, maalattiin mutta nykyään pörssiyhtiöt antaa ne luhistua maan uumeniin, tietämättä asiasta mitään. Vaikka kuulemma linj tarkastuksia tehdään mutta ei silti lopuksi tapahdu yhtään mitään kun rahat loppu korjauksiin mutta osakkeiden omistajille rahaa niin paljon että osa taskusta putoa yli.
Se henkilö (henkilöt) joka oli vastuussa tästä että valtion johtoiset yritykset, sähkölaitokset ja muut. Piti viedä pörssiin /liikelaitokseksi, niin sais sitoa noihin orsiin että tietäisivät mitä menivät tekee. Se kostautui ajan myötä takaisin tämä sirkus, verkosto vanhenee... Anteeksi tästä kommentista muuta tosi asia tämä on.. Kysynkin lopuksi semmosta, onkohan uusiin 400kv pylväisin vaihdettu orsi malli kiinteesen palkkiin, sen takia kun ristikko rakenne taipuu olosuhteiden takia mutkille, kestääkö paremmin ns. RHS palkki, ainakin painavampi se on mutta ei sekään kerro kestävyyttä.
21.03.2007 11:57 <Sähkäri> Vastaus MV:lle. 400 kV johdoilla ei käytetä esim. RHS palkkia. Rakenteesta tulisi aivan liian järeä eli ei järkeä. Ristikkorakenne on kustannustehokas ja säästää materiaalia. Orren taipumisia saattaa nähdä, mutta esim. ristikkorakenne kestää uskomattomia taipumisia ennen sortumistaan.
21.03.2007 18:05 <MV> Niin, asiahan on niin että kiinteätä palkkia käytetään ja sitä voidaan kutsua RHS palkiksi. Olen kävellyt Toivila-Vihtavuoren 400kv pylväiden kannatusorrella ja eikä ollut ristikkorakenne. Esim. jokainen jolla vähänkin metallialan koulutusta, tietää mikä on RHS palkki ja sitä näkee jokaisella uudella 400kv linjoilla, mitä harustetuissa pylväissä on (ei kaikissa). Mutta ristikkorakenne mun mielestä kalliimpi kuin tehdä kulmaraudoista joko pulttaamalla, hitsaamalla työläämpi kuin metritavarana saatava kiinteäpalkki. Jos joku uskaltaa väittää ettei käytetä 400kv:lla RHS palkkia niin kattokoon uudet 400kv pylväät täältä pylväs galleriasta. Voin myöhemmin kaivaa kuvanumerot lisäksi, jos joku ei löydä. Jos tarvii. Pylväiden järeydestä sen verran jos 400kv pylvään kannatusorsi 18 metristä yli 20 metriin pitkä, sen pitää olla järeä että se kestää ja paksu lisäksi. Vielä 3-4 metrin eristimet, joko V-muotoisella tai I-muodolla. Lisäksi nippujohtimet painona ja ilmaston kestävyys. Eli järeä se tarvii olla, että kestää..

© Janne Määttä 2004-2017