HI-JÄ
Siitähän oli aikaisemmin juttua, kun oli otettu 110kv linjojen matalista kannatuskorkeuksista kuvia ja päivitelty suojaetäisyyksistä. Niinpä ajettelin pistää paremmaksi kun nimellisjännitetaso joskus ollut 220kv. Vielä kun kannatuskorkeudet on ollut matalemmalla kuin 110kv nimellisjännitetasolla. Joten on ollut maasulun vaara useasti olemassa. Kuvat otettu 2m korkealta kiveltä ja vaihejohtimiin maasta etäisyys on sama kuin vaiheleveys. Joten siitä on enemmän hyötyä kun kantaverkon muuntajat kytketään tähteen, eikä tarvita korkeita pylväitä ja eristystila maata vasten pienempi. Eli maasta vaihejohtimiin ole kuvassa kuin vajaa 8-10 metriä. Ja turvallisuus lisääntyy kun jännite taso on pudotettu 200->100 tasolle. Kannatuskorkeus lisääntyy. Toisaalta eihän suomessa toisen maailman jäkeen ei ollut nostureita, joten pylväät jäi mataliksi sen aikaisella linjan rakentamisvälineillä. Jonkinlaisia kuorma-autoja, hevosia rekeineen talvisaikaan, Catepillari puskulevyinen ja johtosentajat ja lapiomiehet. Pillarilla tasoitettin pylväidenpaikat, jopa puskettiin juuripakkojen ja harusankkureiden montun>lapiomiesten kanssa. Juuripaakut valettiin paikanpäällä. Ja pylväiden nostot kääntölaitteiden avulla, ainoastaan pylväs kasattiin maassa kuin nykyään. Mutta juuripaakkojen viereen kääntölaite, pillariin vetovaijerit ja vetoa. Kääntölaite on kuin sarana pylväiden jaloissa, pystyyn nostettaessa pylvään juuri menee juuripaakun tappiin, harukset sidottuna valmiiksi löysällä, lopuksi kiristys. Ei ollut autonostureita ja eikä tarvinnut tehdä teitä pylväspaikolle. Ja lopuksi totean eihän harukset tärkeitä 100-400kv pylväille, vaihe-ja ukkosen johdattimet pitää pylväät pystyssä, harukset estää siinä tapauksessa pylvään kaatumisen kun vaihe- ja ukkosjohtimet katkeaa. Heh heh. Pylväänperustan korjauksessa voidaan harukset irrottaa ja jopa vaihtaa juuripaakut, harusankkurit kun itse pylväs johtien varassa. Ja kuvan pylväillä se onnistuu ja sitä on tehty viimeksi -80 luvulla. Tarvii vaan kaivinkoneen asentajien apuna. Nykyään isoja nostureita tarvii jo eristelautasten vaihtoon ja ajattaa autonosturit suohon kuin sakemannit tuovila-vihtavuori työmaalla. Siitä tuli pisemmäksi aikaa ongelmia ja lopulta joutui suomalaiset auttaa niitten tumpeloinnissa.
Vuodelta 1949. Kuhmoinen, Puukkoinen
05.06.2007
Kuvaaja: Mika Värelä
© Janne Määttä 2004-2017