26.01.2011 07:17
<Mikko Koho>
Vielä parempi ennätys löytyy Imatrankosken voimalaitoksen alakerrasta. Kolmoskoneen turbiinin juoksupyörä on vuodelta 1929 ja pyörii edelleen. Seiskassa oli kantolaakeri (joka kantaa koneen pyörivän massan, n.600t seisoessa ja 1000t pahimmassa ajotilanteessa, nopeus 150RPM) käytössä vuodesta 1951 vuoteen 2006. Kantolaakerit pitäisi tarkastaa 10v välein ja uusintakunnossa ne ovat 20-30v iässä mutta laakeri pyöri koko tuon ajan ilman että sitä kertaakaan purettiin kokonaan. Ja laakeri oli siinä kunnossa että sen olisi voinut laittaa hyvillä mielin uudelleen käyttöön. Kuitenkin laakerisegmentit uusittiin muovipintaisiksi jota Fortum käyttänee oletuksena liki kaikissa vesivoimasaneerauksissa. Venäläinen keksintö 1970-luvulta jota alettiin kokeilemaan Imatra ykkösessä v.1994 ja toimii ja useita teknisiä etuja. Ei tarvitse painevoitelua alhaisilla kierroksilla, normaali voiteluöljy kelpaa, lämpöhäviöt ja käyntilämpö oleellisesti pienemmät, kohtuullisen hintainen..