<< ^ >>

160706 020.jpg

20 kV Siirtyminen tavallisesta avojohdosta PASsiin on tehty yksinkertaisesti liittämällä päätepitimet toisiinsa. Savonlinna 16.07.2006
Kuvaaja: Tuomas Lähde

08.08.2006 21:42 <nousjo> Onko tämä yleistymässä Suur-Savon sähkön alueella, siis se että PAS laitetetaan vanhoihin jo olemassaoleviin pylväisiin?
08.08.2006 22:11 <P. Ylväs> Onhan sellaisia johdinvaihtoja tehty kai maailman sivu, tai siis niin kauan kuin PAS-johdot olleet käytössä, (80-luvulta asti). Kovin yleistä ei liene, joihinkin häiriöaltteimpiin paikkoihin sekä kaupunkialueille varmaankin avojohtoa vaihdettu PASsiksi. Ymmärtääkseni kyseisen yhtiön uudisrakentamisestakin PAS-johtojen osuus melko pieni.
10.08.2006 20:22 <J.P> Ei kyllä kovin yleistä taida olla vaikka ylipäänsä JSE /SSS:n tilanteesta tiedä (vaikka paraikaa heille uutta tupla-PAS-linjaa tehdäänkin)Sinänsä muutenkin tuntuu oudolta kun aika monesti tuntuu että PAS:a käytetään enemmänkin sen vaatiman pienemmän linja-aukon maisema-arvojen eli maankäyttöasioiden kuin sen tuoman käyttövarmuuden takia Ja tämmöisissä johdonvaihto tapauksissa yleensä paikalla on jo valmiina kympin aukko Passin 6 m:n sijaan. Mutta on tietysti olemassa tapauksia joissa homma on perusteltua.
10.08.2006 21:50 <P. Ylväs> SSS:n näkemys taitaa olla sellainen että vikatiheys on jokseenkin sama kuin tavallisilla avojohdoilla (linjalle kaatunut puu aiheuttaa keskeytyksen joka tapauksessa ennen pitkää eli vika vain siirtyy myöhempään ajankohtaan jne.) ja PAS on taloudellisesti kannattava vasta jälleenkytkennätkin arvostettaessa.
11.08.2006 18:21 <RST> Passille kaatunut puuhan aiheuttaa vain muutaman minuutin katkon kun se kirkkailla johdoilla voi kestää tunteja...erikoinen ajattelutapa siellä...
11.08.2006 19:49 <P. Ylväs> PAS-johdon päälle kaatunut puu, joka ei sillä hetkellä katkaise lankaa, puhkaisee johtimen päällysteen aiheuttaen maasulun todennäköisesti ajan kuluessa, joko hankaamalla tai vuotovirran vaikutuksesta (johdin ei ole eristetty). PAS-johto vähentää nimenomaan PJK- ja AJK-tapauksia, joita paljailla johtimilla runsaasti.
12.08.2006 12:15 <RST> Eihän niitä puita ole sinne tarkoituskaan jättää, kyllähän noita pas-linjoja tulee myrskyjen jälkeen tarkastettua...

© Janne Määttä 2004-2017