02.06.2012 18:49
<Jouko>
Harvemmin näitä yhden muuntajan syöttöasemia tulee kohdalle. Mikä lieneekään syynä tähän ratkaisuun, sillä ei näytä kovinkaan vanhalta tämä asema.. Ehkä kahden muun syöttöaseman välillä jännite pääsee notkahtamaan ja tämä pystytetty myöhemmin niiden väliin?
03.06.2012 00:37
<Mikko Koho>
Mites noiden ratasähköjen kanssa tulee vastaan vinokuormaongelma, eli pitääkö siitä sopia erikseen kun kytkee yksivaiheisia tehomuuntajia kantaverkon vaiheiden väliin? Toki tietyissä tilanteissa kahden muuntajan järjestelmässä toinen muuntaja "korvaa" toisen kuormaa siten ettei vaiheiden välinen kuormaero pääse liian isoksi mutta luulisi että ainakin joskus joku vaihe "käy vajaalla" kun kahta muuta kuormataan?
03.06.2012 01:13
<Jii>
Entäs 20kV verkon 3~ jakelumuuntajassa, jos kytketään vain kaksi vaihetta ja kuormitetaan suuresti L1:stä vaikka sähkömoottoreilla ja lämpöpattereilla..?! Pitkän haarajohdon perällä voisi mittarit jo hieman värähtää..
03.06.2012 03:54
<Mikko Koho>
Jos puhutaan 400V systeemistä niin siellä kun on joko nolla tai PEN käytössä ja maissa niin se pitää nollajännitteen aisoissa. Itseasiassa ns. PEN-vika on juuri se mitä ei kukaan halua, eli jos maatot irtoaa niin harvoin kuormat ovat tasan yhtä suuret ja nollajännite on jotain muuta kuin maatason jännite. Siinä voi sitten tulla tulipalo tai sähkäri, kuten joskus mainitsin ja alan ihmiset tietänevät niin jossain päin asentaja kuoli kun AMKA oli poikki myrskyn jäljiltä, asiakkaalla kuormat päällä ja kun otti keskilangasta kiinni niin henki lähti.
Mutta sitä en tiedä että miten sitten 20kV puolella, en ole siitä suunnasta perehtynyt että vaikuttaako verkon maadoitustapa (maasta erotettu vai sammutettu) asiaan mutta jakelumuuntajan kytkentä kyllä. En tiedä kuinka yleisesti on käytössä ns. hakatähtimuuntaja, eli yläjännite on kolmiossa ja alajännite hakatähdessä jossa yhden vaiheen syöttö käy pytyn sisällä kahdella pylväällä olevalla käämityksellä. Tuolla ratkaisulla pyritään nimenomaan välttämään vinokuorman eteneminen yläjännitepuolelle.
03.06.2012 04:09
<Mikko Koho>
Muistin tuossa että jakeluverkkopuolella hommaa tasaa huomattavasti satunnaisvaihtelu, se että aina kun joku laittaa jonkun kuorman päälle niin joku muu jossain muualla laittaa toisen kuorman pois. Jos vaikka liikeilmaisin sytyttää jonkun valaisinryhmän niin jossain muualla kytkeytyy valaisinkuormaa pois. Omassa lapsuudenkodissani oli yhteensä 14 asuntoa (rivitaloyhtiö), jokaisella 3x25A liittymät ja taloyhtiön yleiskulutukselle 3x35A. Silti pääkeskuksen mittaamattomalla puolella oli muistaakseni 3x125A sulakkeet eivätkä ne käsittääkseni ole lauenneet kertaakaan.
Sen sijaan jakelumuuntaja paloi. Taloyhtiön ensimmäiset osat valmistuivat 1978 ja heti seuraavana jouluna juuri parhaimpien jouluvalmisteluiden aikaan tuli 8h sähkökatko kun juuri valmistunut taloyhtiön ensimmäinen osa teki niin rajun kuormanlisäyksen että muuntaja ei kestänyt. Seuraavana kesänä sitten tunkkasivat paikallisen päätien ali piuhan kadun toisella puolella olevaa aluetta syöttävään jakelumuuntamoon jossa oli kapasiteettia jäljellä. Tuo sitten joskus aiheutti ihmitystä kun naapureilla paloi valot ja rivitaloissa ei tai toisinpäin, en muista. 20kV jakoraja meni juuri noiden muuntajien välillä :)
03.06.2012 19:33
<Jouko>
Täällä päin on erään kadun varrella kaksi hieman isompaa pylväsmuuntajaa, joiden välillä on kytkettynä yksi ~70mm2 AMKA. Siihen ei tosin taida olla mitään nousuja kytkettynä, mutta takasyötöksi lienee varattu aikoinaan (ennen isompaa rakennusbuumia) mikäli työ/vikakeskeytys toisella muuntamolla tulisi, jotta naapurin pj-verkkoa voisi sitä kautta avittaa. Nykyään vaan ampeereja lienee hivenen enemmän kuin aikanaan mitoituksia ajateltu...
Vastaavanlainen kytkin toispuolella kaupunkia. Nykytilasta ei tietoa..:
http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=4154