230 V
SLO upotettavan prismakupuisen laatikkovalaisimen tyyppi on Sähköliikkeiden Oy 600-2U 2x 40W. Hieman uudemmassa logolla varustetussa kilvessä tyyppi on SLO 600-2/U 2x 40W. Pintamalli on 600-2/KM 2x 40W.
Vuodelta 1973. Hyvinkää, Vehkoja
06.04.2019
Kuvaaja: Ricu Pelkonen
29.07.2020 22:15
<Make>
Pieniä muutoksia on tullut koko ajan... K taisi tarkoittaa kiinnitystapana kattokiinnitystä ja M muovista häikäisysuojaa.
29.07.2020 23:26
<Hartsa >
Turvasytyttimellä =D
29.07.2020 23:31
<Froggy >
U:sta tulisi mieleen U:n muotoiset loistelamput...
Turvasytytin on hyvä olla, ettei sytyttimeen tule oikosulkua jonka takia kuristin kuumenisi ja polttaisi pahimmillaan johtojen kuoret...
30.07.2020 01:26
<muhentaja>
Turvasytytin on kyllä paikallaan paikoissa joissa on käytännössä enemmän tai vähemmän 24/7 valot päällä. Liekö tuo perinteinsempi turvasytytin vasustettu jollai bi-metallikatkaisulla, va onko ne jo tuolloin olleet elektronisia? Olen varmaan joskus täällä maininnutkin, mutta ex-taloyhtiön parkkihallissa loistevalaisimen mentyä "hehkut jarkuvasti päällä" tilaan alkoi lopulta sytytin oksennella sisuksiaan kipinöiden kera aivan auton viereen. Ja niitä valaisimia oli jo ainakin pari-kolme siellä siinä kohtaa, eli aika vähäinen kiinteistönhuollon kiinnostus huolehtia autohallin kunnosta.
Savukaasupuhallinkin otti "vähän" kipiätä kun yhden vaiheen sulakkeen palamisen seurauksena meni päälle kaksivaihekäyntiin, vaikka mitään palohälytystä ei ollutkaan lauennut.
30.07.2020 09:45
<Froggy >
Tuossa tuo punainen juttu on kai sulake joka sitten palaa, jos sytytin juuttuu. Harmillisen paljon näkee vielä 80- ja 90-lukujen ja muuten liian vanhoja sytkiä käytössä, kun aina vaihdetaan vaan lamppu eikä niitä samalla vaikka pitäisi. Sitten varmaan kun sytytin on ikänsä päässä, niin sitten tekee noin.
30.07.2020 21:22
<Make>
U tarkoittaa tässä varmaankin uppoasennusta.
http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9517
Tuo sytytin on mekaaninen jollakin bi-metallikoneistolla. Punainen nappi on vain mekaaninen kuittausnappi. Ainakin joissakin Osrameissa häiriökonkka menee helposti oikosulkuun, kokemusta on. Mitään näkyvää siitä ei seurannut. Lamppukin toimii edelleen uudella sytyttimellä. Töissä vaihtui loput alkuperäiset 60- luvun sytyttimet 10 vuotta sitten...
Savunpoistopuhaltimien kanssa ei käytetä lämpöreleitä tai muita "ylimääräisiä" suojalaitteita. On vain sulakkeet.
30.07.2020 23:18
<RicuP. >
Nuo valaisimet on juuri niitä, jotka ovat 24/7 päällä olleet jo 1970 luvulta asti. Ryhmäjohtojen päälle jouduttiin laittamaan suoja sukat, kun UV oli ne muuttanut mustiksi ja hauraiksi. Samoin jouduttiin vaihtamaan liittimet, jotka mureni käsiin. Näissä pleksi versioissa ei ole heijastimia, jotka suojaisi johtimia. Nykyään näissä valaisimissa on kotimaiset Valtavalon valoputket.
01.08.2020 01:10
<Hartsa>
muhentaja Yhteen autohalliin vaihon ryhmänä kaikki loiste putket oli pikku urakka kun piti ootella et tietyt autot lähti et pääs töihin....Samalla varavalojen polttimot tuli uusittua.
01.08.2020 01:30
<muhentaja>
Eipä olen noista vanhemmanmallisista turvasytyttimistä allekirjoittaneella kokemusta, mutta Make vahvisti arveluni siitä miten tomivat.
Noissa elektronisissa mitä olen omaan kämppään hommannut on ymmärtääkseni toiminto, että jos putki ei tietyn ajan sisällä syty (ja myös jää palamaan) niin sytkä pistää pelin poikki ja yrittää seuraavan kerran vasta sitten kun virrat on käytetty pois päältä.
Kypsyvästä savukaasupuhaltimen moottorista tuli mieleen jotain sellaista, että siellä on ollut kytkentä "jos tämän kontaktorin tms. kelalta häviää virrat, pelti auki ja puhallin käyntiin". Juuri tuollainen se tilanne oli, ihmettelin että WTF ei palohälytystä, mutta savunpoistopelti auki ja puhallin vain jurraa kaksivaihekäynnissä. Sitten huomasin että ahas, about 1/3 hallin valoista kokonaan pimeänä ja normituuletuksen tamu vikatilassa. Paloilmoitinkeskus näytti että kaikki OK. Mitään automaattihälyä tuosta ei ollut ilmeisesti lähtenyt, siinä kohtaa kun itse huomasin oli jo savukaasupuhaltimen osalta liian myöhäistä.
01.08.2020 23:30
<Make>
Savunpoistopuhaltimien ohjauksista on kokemusta. Yhteen paikkaan tehtiin aika iso savunpoistokeskus ja sille ohjauskeskus, sisältönä pari nokkakytkintä, paljon merkkivaloja ja jutun kannalta tärkeimpänä merkkivalojen koestuspainike.
Keskusta käytiin monta kertaa muuttamassa paikan päällä, kun kuvat olivat vaihteeksi täynnä suunnitteluvirheitä. Lopulta se toimi jonkin aikaa. Sitten joku painoi tuota merkkivalojen koestusnappia. Ohjaukset tulivat monien sulakkeiden takaa, myös eri vaiheista. Nappi ohjasi kasaa releitä, jotka vain kytkivät jatkuvan sähkön merkkivalojen linjoihin. Tuloksena osa ohjaussulakkeista paloi ja sen seurauksena puhaltimet käynnistyivät, mutta pellit eivät auenneet. Siellä luolassa oli niin kova alipaine, että pelkäsivät nosto-oven hajoavan. Releissä olisi pitänyt olla vaihtokärjet...
02.08.2020 07:41
<muhentaja>
Tuo normituuletuksen tamu liittyi järjestelmään, jossa oli anturit parkkihallin CO/CO2 pitoisuuksille. Normaalisti se piti tuulettimen aika maltillisilla kierroksilla, mutta alkoi sitten lisätä hönkää jos hallissa ajeltiin ahkerasti. Kerran se puhaltelikin aika railakkaasti.
Oman parkkiruudun vieresä oli yksi anturi, mutta ei riittänyt pokeri kokeilla minkälaisen älämölön tuulettimessa olisi saanut aikaan anturiin varovaisesti puhaltamalla :P