<< ^ >>

Akut.jpg

12 V Paikallis akkujen testausta. Hyviä AGM akkuja ei ole olemassakaan. Pitää valita vähiten huono. Etualalla kaksi LiFePo akkua (Vision), rivissä Ritar RT12200 suljettuja lyijyakkuja. Vuodelta 2008. Ulvila 04.06.2018
Kuvaaja: Panu Tuhkanen

01.08.2018 10:46 <calm> Onko tuossa ihan vaan teräsnauhaa vai jotain asiaan tehtyä? Perusteräksellä on yllättävän huono sähkönjohtavuus vaikka kuinka pinta-alaa olisikin.
01.08.2018 22:20 <Make> Näyttää ainakin perus teräsnauhalta. Aika ovela keksintö.
02.08.2018 23:27 <RicuP.> Nuo Lipo akut on kyllä sitten arvokkaita, mutta ilmeisesti kestävätkin sitten vähän toisella tapaa. Kivasti saa akut rinnan. Vielä kun olisi vaikka ABB:n tinatusta kuparista tehtyä reikävannetta, niin enemmän irtoaisi tehoja.
03.08.2018 10:46 <Mikko Herpman> Nuo LiFePo-akut kyllä tuovat tehoa ja ilmeisesti kestävätkin hyvin. Mutta mahdollisuus että ne tussahtaa näyttävästi on jonkinmoinen. Mahtaako näissä olla sisäänrakennettuna ohjaus-/sulkuelektroniikkaa, eli mahdollisesti vioittunut kenno suljetaan.. Samaten laturi kaiketi pitää olla vähän perinteistä Mattia fiksumpi...
Skootteriin tuumailin uutta akkua ja kaupan näkyy olevan myös pieniä ja keveitä litium-painoksia, niissä sanotaan olevan tällainen automatiikka itsessään. Eli sen voi laittaa vanhan lyijyakun paikalle.
03.08.2018 16:17 <Sähkäri1965> Tässä olen käyttänyt aivan tavallista teräksistä reikänauhaa, mutta vain testaustarkoituksiin.

Noista LiFePo akuista: ainakin Visionin LiFePo akuissa on elektroniikka akun sisällä. En ole vielä rohjennut väkivalloin avata akkua, kun on kuitenkin sen verran kallis kapine. Elektroniikka tasaa kennojen väliset jännitteet kuormitus ja varaustilanteessa. LiFePo akkua voi varata myös normaalilla kyijyakuille tarkoitetulla varaajalla. LiFePo akun kennon nimellisjännite on 3,2 V ja 12 V akussa on 4 kennoa sarjassa, jolloin jännite on 12,8 V. LiFePo akun varausjännite tulisi olla 3,65 V/kenno eli 12 V akulla 14,6 V. Tuo jännite on aika korkea lyijyakkuvaraajalle/lyijyakulle ja jos hyvälaatuinen lyijyakkuvaraaja antaa pikavarauksessa esim. 14,1 V (vastaa lyijyakulla 2,35V/kenno ja LiFePo akulle 3,535 V/kenno), niin valmistajien käyrästöjen mukaan LiFePo akun saa n. 80 % täyteen. Elikkäs: normaaleilla akkulatureilla saa LiFePo akun nimellisestä kapasiteetistä n. 80 % käyttöön, jos hankkii LiFePo akkulaturin, niin pääsee nimelliseen varaustasoon. On myös huomioitava, että LiFePo akun varaussykli poikkeaa Pb akun vastaavasta, mutta sitä en käy nyt tässä ajanpuutteen vuoksi avaamaan. Ja sitten vielä muistiksi: LiFePo akku on labiili (eli epästabiili) akkutyyppi -> tulipalovaara. Sitä kannattaa käyttää vain paikassa, jossa sen käyttö on oikeasti perusteltua, esim. korkeat lämpötilat (lyijyakku tuhoutuu kohta 50 asteen yläpuolella) tai kun halutaan ehdottomasti saada akun painoa alemmaksi. En suosittele skootteriin, autoon tai moottoripyörään, koska ko. kulkuneuvot pystyvät hyvinkin kantamaan painavamman Pb akun.
21.10.2019 01:10 <Mikko Koho> Siinä on vähän järeämpi sähkökemiallinen kennosto. Natriumkloridi-vesi-liuoksesta, jossa suola on puhtaampaa kuin normaali ruokasuola, elektrolysoidaan lipeää, klooria ja vetyä. Tasavirran voimakkuus on riittävä ja tuollaisessa hallissa voi mennä pienen tai keskisuuren kaupungin sähköteho.
https://youtu.be/69NAtGhSVLk

© Janne Määttä 2004-2017