|
01.07.2022 11:28 <RicuP. > Tuon saattais vielä saada korjattua kun vaan paikkaisi kuvun läpinäkyvällä lasikuitumassalla. Vastaava Ensto Tori on kyllä heikoin tuommoinen mitä olen nähnyt. Tuntuu että kupu halkeaa ja putoaa jo pienestäkin kolauksesta. Taas oli mun lähimarketin pihalla käynyt niin ja tämä on jo varmaan kolmas kerta kun joku niistä neljästä Torista on päreinä vaikka pylväässä ei näy mitään jälkiä. Ennen oli Minikofferit jostain 1980 -luvun puolen välin nurkilta, eikä yksikään ollut rikki mitenkään, vaikka kuvut oli ruskettuneet ja pylväät vinoja. Siellä yhteen oksien seassa olevaan tolppaan on jäänyt yksi minikoffer vielä piiloon. |
|
01.07.2022 00:11 <Froggy> Valaisin on Janavalo/Keravalo 345: https://www.heimovanhin.fi/janavalo-airam-kuvioihin-1988/ |
![]() |
30.06.2022 22:24 <RicuP. > Tässä hyvää tekstiä metrojen valaisimien valmistuksesta: https://www.heimovanhin.fi/janavalo-vuosi-1979/ |
![]() |
30.06.2022 21:24 <Froggy> Niin olikin. Vissiin kuitenkin ihan Tehometin valmistama. |
|
30.06.2022 20:50 <Make> Lieneekö puista tippunut lunta. Hyvin on kestänyt moneen uudempaan valaisimeen verrattuna... |
![]() |
30.06.2022 20:48
<Make>
Lieneekö maissilamppu kokeilussa, hyvin näyttää sopivan. Onkohan heitin jo vaihdettu, kun on vakio jakorasia vieressä. |
![]() |
30.06.2022 19:20 <RicuP. > Philipsillähän ei ole enää mitään omaa tuotekehitystä muuta kuin lääkintälaitteet. Kaikki muu on myyty pois valaistuksesta lähtien. Voi olla, että tuo malli oli jonkun toisen firman suunnittelema ja kun Philips ei enää käyttänyt sitä niin suunnittelija myi lisenssin muualle. |
|
30.06.2022 19:11 <RicuP. > Ei ole maalaus tainnut ihan onnistua:D |
![]() |
30.06.2022 19:10 <RicuP. > Lahdessa on näkynyt myös tupla vartta muutama kappale Renkomäessä. Ei noita kyllä sen etelämpänä ole näkynyt. |
![]() |
30.06.2022 18:54 <Make> Ainakin Frestan tilauskanta Janavalolle romahti 1984: https://www.heimovanhin.fi/janavalo-vuosi-1984/ Onko Fresta sitten lopettanut niihin aikoihin. |
![]() |
30.06.2022 18:37 <Make> Mk1 Streetsaverin näköinen on niin outo. Onkohan nuo ostaneet sen mallin vanhat koneet? |
![]() |
30.06.2022 18:34 <Make> Se juuri, mutta ei ole sama. |
![]() |
30.06.2022 18:32 <Make> Tuo taitaa olla edellisen kuvan solmussa oleva yksilö. Kupua ei taida olla? |
|
30.06.2022 18:30 <Make> ... oli Sähkö Oy Leväisen omistama Leväisen EL-Tuote Oy, joka meni konkurssiin ja josta tuli 1973 Janavalo Oy. https://www.heimovanhin.fi/janavalo-oy-osa3-tuotanto-kaynnistyy-1973/ |
|
30.06.2022 18:05
<Make>
Taas löytyi vilaukselta nähtynä kaikenlaista, kuten SLO 731-1:sen tyylinen. On joku EL-Tuote Oy. Päädyissä ei tainnut näkyä mitään kantojen kiinnityksen koloja. Sytytin taisi olla aika päädyssä. Kilpenä harmaa leima. Toinen on neliskanttisella rungolla ja kulmikkailla päädyillä. On joku Philips TMS 2xx tarrakilvellä. |
![]() |
30.06.2022 17:44 <Late> Vesannon asema on 110/45/20. Vielä on 45 kV asemalla |
![]() |
30.06.2022 15:49 <Froggy> Voi toki olla niin, että optiikat on kierrätetty vanhoista Minikoffereista. |
![]() |
30.06.2022 15:29 <RicuP. > Tuo optiikka on kyllä väärässä asennossa tuossa. Saakohan sitä käännettyä? Jos ei, niin tuskin on MMO:ssa tai Idmanilla tehty, eivät olisi kyllä laittaneet sitä noin. |
![]() |
30.06.2022 15:25 <RicuP. > Aika hallitsevan näköinen möhkäle tuo nivelsovite. |
![]() |
30.06.2022 15:22 <RicuP. > Vähän niukasti on tietoja tuolla ja käyttöikä aika surkea, n. kahden loistelampun verran.. |
![]() |
30.06.2022 15:00 <Froggy> Niin on näköjään. Outoa, että löytyy Philipsin malleja. Kuvan mallia ei kuitenkaan näytä löytyvän... |
![]() |
30.06.2022 14:57 <Froggy> Ilmankos vaikutti hieman Idmanilta... Onkohan nämä valmistettu MMO:ssa. |
![]() |
30.06.2022 08:55 <Lars> On muistaakseni oltava tiivistysmassa kaapelivaipan ja kuparisäikeiten väliin. Sitten tulee pieni matka niiten päällä osa kentänohjauskeilaa. Tämä malli toki näyttää olevan ilman erillinen kentänohjauskeila jotta uskon että tämä on aika lailla oikein tehty. |
![]() |
30.06.2022 08:55 <Lars> On muistaakseni oltava tiivistysmassa kaapelivaipan ja kuparisäikeiten väliin. Sitten tulee pieni matka niiten päällä osa kentänohjauskeilaa. Tämä malli toki näyttää olevan ilman erillinen kentänohjauskeila jotta uskon että tämä on aika lailla oikein tehty. |
![]() |
30.06.2022 07:54 <RicuP. > Ainakin on Minikofferin heijastinosalla! |
![]() |
29.06.2022 23:17 <Froggy> Niin, ainakin tuommoinen: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=1463&pos=21&pid=163703 |
![]() |
29.06.2022 20:58 <Make> On myös tuttuja Sanpekin ja Philipsin malleja: https://www.bousvalelectrique.be/en/outdoor-luminaires/street-lights/ |
![]() |
29.06.2022 20:54 <Make> L-G:ssä on tainnut näkyä saman tapainen, joka oli malliltaan tuntematon Philips. |
![]() |
29.06.2022 20:52 <Make> En ole ennen kuullut. On kai tehnyt enemmän sisustusvalaisimia: https://www.bukowskis.com/fi/lots/1091014-oiva-toikka-poytavalaisimia-2-kpl-lasia-pro-arte-signeerattu-oiva-toikka-nuutajarvi-1990-luvun-puolivali |
![]() |
29.06.2022 20:48 <Make> Oho. Äkkiä tulisi mieleen joku Idmanin erikoismalli. |
![]() |
29.06.2022 20:39 <Make> Jotain kai irtoaa, jos ruuvit kääntää pystyyn. |
![]() |
29.06.2022 20:36
<Make>
Tuossa takana merkki pitäisi lukea. Vanhemmissa vastaavissa kannoissa oli kiinteät johdot. On jopa metallijuovalamput. |
|
29.06.2022 20:29
<Make>
Tietyissä paikoissa tuntuu kyllä tapahtuvan tiheästi... Kauan sitten tuohon liikennevalopylvääseen törmättiin muutaman kerran, joskus ihan lyhyen ajan sisälläkin: https://www.google.fi/maps/@60.4028557,25.0969652,3a,15y,213.82h,88.84t/data=!3m6!1e1!3m4!1sBW8U1FPS7Sb5xYVm6owcrg!2e0!7i13312!8i6656 Sekin on mäen juurella ja loivassa sisäkaarteessa. Liekö pylväiden sijoittaminen ulkokaarteeseen perinteistä huonoa suunnittelua. |
![]() |
29.06.2022 20:01
<Make>
Me asennetaan ne pieniin EK-koteloihin, tuo ei liene meidän tuotantoa. On tosiaan neljä anturiliitäntää, neljäs vaikka muuntajan sydämelle tai ympäristön lämmölle. Onhan tuo muuttunut vuosien varrella, nyt tosiaan on kaksi näyttöä päällekkäin: https://www.tecsystem.it/en/t154.html Ja tuulettimen ohjaus on vain relelähtö... |
|
29.06.2022 19:50 <Make> Oho, voi hyvin olla tuo Idman. Käenmäentiellä on monenlaisia kauhoja, kaikki Ornon varsissa. Osa on vaihdettu Idman 8522:ksi ja kai Onnline Alleyksi. |
![]() |
29.06.2022 19:48 <RicuP. > Alimmat kilvet taitaa olla ihan alkuperäisiä. Ylimmät taitaa olla 2007 kun muuntajat vaihdettiin ja Sj ja Pj kojeistot uusittiin. |
![]() |
29.06.2022 19:42 <RicuP. > Aika paljolta tuntuu tuo 90c häly, kun ohjeena oli, ettei juurikaan yli 60c parane päästää. |
![]() |
29.06.2022 19:35 <RicuP. > On, tai oikeastaan ABB. |
![]() |
29.06.2022 19:34 <RicuP. > Ei kun ihan perus Fagerhult pelkällä valkoisella ritilällä 2x 28W, eli oikeastaan toimistovalaisin. |
![]() |
29.06.2022 19:30 <RicuP. > Ilmeisesti:D |
![]() |
29.06.2022 19:25 <Hartsa> Vanhat kunnon kilvet :D |
![]() |
29.06.2022 19:24 <Hartsa> 60 c maksimit käyny joskus...ala napista voi osoitimen nollata..sininen hälytys ja keltainen on laukaisu raja. |
![]() |
29.06.2022 19:20 <Hartsa> Onkohan römperin pytty ?? Ainakin on varudtettu hälyyttävällä /laukasevalla lämpömittarilla muuntaja. Vähän väärään suuntaan on lämpömittari aseteltu lukemista varten. |
![]() |
29.06.2022 18:22 <Froggy> Onko tuo ATEX-valaisin? |
![]() |
29.06.2022 15:48
<Mikko Koho>
Taitaisi tuulettimen kierrokset rajoittua vähän liiankin hyvin.. https://ircquotes.fi/?106234 |
|
29.06.2022 15:16
<RicuP. >
No katosvaa! En kyllä ole koskaan nähnyt missään. Asennukset näyttää kyllä vanhoilta, Amkan kannattimet ja koukut. Mikähän on valaisinmalli Käenmäentiellä? |
|
29.06.2022 15:00 <Froggy> Parkanossa on (ollut) samannäköisiä valaisimia kuin kuvassa: https://www.google.fi/maps/@62.0258408,23.0247199,3a,15y,322.48h,119.35t/data=!3m6!1e1!3m4!1sd5LmPyoS5pQUYRsoO_SPHQ!2e0!7i13312!8i6656 Onko tuo nyt sitten em. Idman A8-22. |
![]() |
29.06.2022 13:18
<ZONS>
Aika tarkkaan on yllä kuvattu. 1960- - 1970-lukujen vaihteessa tuo 77-tie (silloin 557) rakennettu ja linjan paikka tullut noille sijoilleen. Tuo linjan lähempi (läntinen) puoli on yhteys myös Keiteleelle. Se syötti aikoinaan pääosan kuntaa, mutta teollisuuden siellä lisäännyttyä taisi linja ylikuormittua ja sähkökatkoja oli silloin siellä todella paljon. Kuvassa loitompi puoli, itäinen, syöttää Pielaveden läntisiä pohjoisosia, Jylhä, Saarela ja Koivujoki varikkoineen. Tuolta myös yhteys pitkälti kiertäen Keiteleelle pohjoisen kautta. Sittemmin 1970-uvun lopulla tuli Keiteleelle oma 110/20. Ennen muunnon valmistumista sen 110-linja syötti ehkä n. vuoden 20kV:lla Pielaveden asemalta Keitelettä. Keiteleelle on 20kV yhteys myös Vesannon entiseltä 45/20, nykyiseltä 110/20:lta. |
![]() |
29.06.2022 12:44
<RicuP. >
Kyllä niissä kaikissa mitä pääsin sillalta kuvaamaan oli pieniä reikiä aika paljon joista valo paistoi läpi! Ovat suurinpiirtein 1995 vuoden nurkilta kaikki. Löytyi myös yksi jossa koppa nuokkui alaspäin mutta kupu oli kuitenkin paikallaan, mutta vettä ja muuta täynnä. Oli jotenkin revennyt irti kiinnitysosasta. Tuossakin kuvassa näkyy, että kytkennän kansi on yhä silti paikoillaan, vaikka koppa puuttuu. |
|
29.06.2022 12:04
<RicuP. >
Aikoinaan Hyvinkäällä Sairaalanmäessä oli vastaavasti mänty alamäen mutkassa. Siinä oli kyllä selvät jäljet, että on kyllä useasti osunut. Sittemmin puut kaadettiin ja tilalle tuli 2016 valopylväät jotka jostain syystä siirrettiin kadun toiselle puolelle. Sitten siihen yhteen pylvääseen on osuttu jo kolme kertaa. Yhden kerran valaisin lensi sairaalan pihalle logistiikka-alueen aidan viereen. Siellä se on hallin kulmalla vieläkin. Pistin muuten merkille että tässä 2010 jälkeen on kolaroitu Eteläisellä kehäkadulla nyt jo 19 pylvästä. Tätä ennen kaikki pylväät oli alkuperäisiä 1970 -luvulta. Katu on kyllä pääasiassa ihan suora yhtä kaarretta lukuun ottamatta josta on kaatunutkin kaksi vierekkäistä pylvästä. Lisäksi ei tunnu olevan yhteistä käsitystä uuden pylvään tyypistä, kun niitä alkaa olla jo neljää eri mallia eri pituisilla varsilla.. Riihimäkeen rakennettiin hiljattain uusi pieni ympyrä jossa neljä pylvästä ulkokehällä ja viimeksi kun katsoin niin kaksi vierekkäistä oli jo poikki. En kyllä ymmärrä että miksi aina kaarteen kohdalla pylväät pitää saada sen ulkokehälle?? Vastaavia ansoja on ainakin Nummisillassa parissakin paikassa. Toinen on jyrkän mäen alla olevassa mutkassa ja toinen Y -risteyksessä, jossa valot on asennettu risteävien katujen molemmin puolin. Yhteen pylvääseen onkin törmätty ainakin 5 kertaa ja se on tälläkin hetkellä aivan kiero. Sitten parin sadan metrin päässä on täsmälleen samanlainen risteys jossa valot on kuitenkin jakajien keskellä, eikä niihin ole koskaan törmätty. |
© Janne Määttä 2004-2017