|
25.11.2022 22:32 <Make> Aurinkosähkö tulee mieleen, mutta jännite lienee silloin korkeampi. |
|
25.11.2022 22:29 <Make> Tuo 747/748 lienee sama malli, kuin oli yläasteella liitutaulujen valoina. Ihan kuin heijastimet olisivat olleet vielä korkeammat, mutta ehkä sitten ei. |
|
|
25.11.2022 22:24
<Make>
Onhan päädyt lasia, rungon päätypelti vaan näkyy läpi selvästi. Kuitenkin tuo on vain "tippa kolmiossa". Näyttää, että pantojen ruuvit pitää irrottaa kokonaan, että kuvun saa auki. Vaikuttaa vielä hankalammalta kuvan malliin verrattuna... Kuvan valoissa nuo lamput kestää varmaan 100 vuotta, kun noissa on muinaiset 0,39A energiansäästökuristimet... http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/9763 |
|
25.11.2022 22:07
<Make>
Ne ovat jostain vuosituhannen alusta, aseman tunnelissa. Nykyään jopa led-putkilla. Pitää käydä uudestaan. Nippuside sopii hyvin, kun aika virityksiä ovat muutenkin... Tosin muutama El-Parts Navetta-mallikin oli välillä irronnut. Jostain syystä vain kaksilamppuinen versio. Nyt ovat taas paikoillaan kai ihan kunnolla. |
|
|
25.11.2022 21:55
<RicuP. >
Tuolla mäellä vähän pidemmällä pitäisi olla yksi ja tuolla autojen edessä olevassa metikössä kolmas. Siinä oli aikoinaan kupukin vielä kun kävin tuolla joskus kun siinä oli purkufirman myymälä. Luulisi, että niitä olisi voinut olla enemmänkin. Sisällä olikin hallin katossa isoja linkkuja. Yhdestä puuttui kupu ja näkyi olevan 3x E27. |
|
25.11.2022 21:55
<Make>
Juuri noin se pitäisi mennä! Valaisimessa on kai täälläkin yleiset kierteelliset johtimet, tuskin alkuperäiset sentään. Vähän outoa, että edes talojen syöttöä ei ole maakaapeloitu kokonaan. Tuossa on jotakin outoa, onko tuo Schreder Sintra tai jotakin: https://www.google.com/maps/@60.6443842,24.8525703,3a,15y,17.66h,114.15t/data=!3m6!1e1!3m4!1sRlEvgOERVJSCrRExv6Wh_A!2e0!7i13312!8i6656 Myös Rekan pihassa on ollut ainakin tuolloin SLO 8153:t... |
|
|
25.11.2022 21:33 <Make> Oho! En vaan löytänyt enempää, näkyykö edes StreetViewissä. Hyvin maastoutuu puiden sekaan. |
|
25.11.2022 21:03 <Jouko> Näillä 740-4:lla oli aikanaan koulun käytävät valaistu, ympärillä valkoisiksi maalatut asbestilevyt. Lisäksi kaikki muovilattiat laitettu sillä iki-ihanalla asbestiliimalla.. |
|
25.11.2022 20:25 <RicuP. > Kuvan valaisin on muuten korjattu. Nippusiteellä:D |
|
25.11.2022 19:26 <RicuP. > Kyllä, koko kadun matkalta ja monella muullakin kadulla, tosin ledeiksi päivitettyinä. |
|
25.11.2022 18:48 <Tolppa-apina> Siis onko oikeasti vanhat valaisimet laitettu takaisin??? |
|
25.11.2022 12:57 <RicuP. > Tuo on aika yleinen malli ollut. Ei näkynyt ainakaan Ev 2018 luettelossa. |
|
25.11.2022 12:54 <RicuP. > Ei nyt oikein. Toisaalla Lumissa on huomattu että Led nauhat tippuu itekseen irti ja jää kuvun pohjalle köllöttelemään. Ne ei ole oikein millään kiinni, muutakuin tappien taakse painettu. |
|
|
25.11.2022 12:29
<RicuP. >
Täällä on vielä ainakin kolme pylvästä, jossa jämät ja E40: Hyvinkää, Uusimaa https://maps.app.goo.gl/nZEqpGfB5gp4TG3B7 |
|
25.11.2022 09:58
<RicuP. >
Vaihtotyö on liian nopea ja helppo. Siksi kaikki vaihdettava on kirosana valmistajille. Jää hyvät tuotot saamatta, jos valaisinta ei uusita 5-10v välein. Olen nähnyt ko. putkia, mutta en koskaan vaihtanut. Nyt tuonne on tulossa taulujen valmistajan porukka tutkimaan. On näköjään valmistettu ihan tässä muutaman kilometrin päässä. |
|
|
25.11.2022 09:48 <RicuP. > Niin näkyy. En ole koskaan nähnyt. Rasia on erikoinen käännettävillä kannen ruuveilla. Ollut varmaan helpompi ja halvempi tuo pääty tehdä. |
|
25.11.2022 09:37 <RicuP. > Tuota katua vielä pidemmälle niin löytyy vasemmalla valkoiset hallin ovet, joiden takana on kolme vuotta istuskeltu ja lyöty MMJ:tä ja väillä päätä seinään. |
|
25.11.2022 09:30
<RicuP. >
Oikea paikka löytyi:D On kyllä aika vanha Maps kuva, kun tuolla sahanmäenkadullakin näkyy vielä ruosteiset pylväät joissa alunperin LaStradat. Vanhat pylvään jämät on vieläkin paikallaan. Nuo vanhat puupylväät oli kyllä vanhat. Niissä näkyi olevan niitä pieniä nappulaeristimiä, joita käytettiin joskus 20 -luvulla. Näkyy myös tuplapylväät mutkakohdissa. En tiedä miten yleinen tapa muualla, mutta täällä ainakin on aikoinaan ollut todella yleinen. Kaksi keltaista rengasta tarkoittaa, ettei pylvääseen saa kiivetä. Kuvut on joo lähteneet kaikista, paitsi uusimmista kauhoista. Tuolla Teollisuuskadulla on PSO HKB9:t sulakkeella. Ne on myös muutettu ledeiksi, mutta pylväitä ei sillä kadulla vaihdettu. Lähistöllä on myös Koffer2 ja Aluroad valaisimia Led lampuilla. |
|
25.11.2022 09:01 <Froggy> Näyttää asialliselta. Valaisin on näköjään HKB 9 sulakkeella. On varmaan pestykin. Kellettyneitä kupuja on näköjään poistettu jo aikoja sitten: https://maps.app.goo.gl/vb9CsVtdU59cdCH99 Kuvan yksilö taitaa olla ainut jossa on kupu vielä Mapsin kuvissa... |
|
|
25.11.2022 08:52 <Froggy> Oho, taitaa olla vähän uudempaa tuotantoa, jotain 70-lukua. |
|
24.11.2022 23:01 <Froggy> Varmaan SLO 747/748 ja 740-4 KM. |
|
24.11.2022 22:28 <RicuP. > Mihin lie voisi liittyä? Täällä töissä käytetään vastaavaa systeemiä toimenpidevaloissa ja muissa ko. toimintaan liittyvissä vehkeissä. |
|
24.11.2022 16:06 <Make> Näköjään vasarat ovat myös ihan näkyvillä. |
|
23.11.2022 21:47
<Make>
On siinä 14 vuodessa moni kiinteä ledi ehtinyt hajota, mitä töissä on menty samoilla loistelampuilla. Moneen vuoteen ei tarvinnut vaihtaa oikein ensimmäistäkään. Tosin tänä vuonna on kyllä tarvinnut vaihtaa useitakin. Tietysti vaihtotyö on nopea ja helppo... Joskus olen vaihtanut CCFL putkia johonkin PC-näyttöihin. Aika askartelua oli jo sekin. Ledimalli lienee jo lähellä mahdotonta... |
|
23.11.2022 21:36 <Make> Vai sillä lailla... Odotukset eivät liene korkealla. |
|
|
23.11.2022 21:34 <Make> No niin, hienoa. Myös täällä ne toimivat edelleen Ensto AVR1:ssä. |
|
23.11.2022 21:20
<Make>
Tuo tulee olemaan vielä yleinen tilanne... Kulmikas on tuo, löytyy myös Exaktor 5212-nimellä: https://www.rexel.se/swe/Produktkatalog/Belysning-%2870-83%29/79---Tillbeh%C3%B6r-och-reservdelar/Kupor-och-glas/KUPA-KLAR-F%C3%96R-5212-58/p/7929681 E-V:n tyyppiä en muista, ei tietysti saanut juuri silloin kuvattua. |
|
|
23.11.2022 20:55 <Make> Tuolla onkin Exaktor-sukkula, tyyppi 5652F 2x40W: https://www.bukowskis.com/fi/lots/837716-exaktor-mid-20th-century-industrial-lighting Rakenne on muuten hyvin samanoloinen, mutta kuvun päädyt ovat suorat ja onko niissä joku peltilevy lasin sijasta? |
|
23.11.2022 20:01 <Hartsa> Springlerin vesiturbiini kello... Putkistossa alkaa vesi virrata niin se alkaa soittamaan tuota kelloa..... |
|
23.11.2022 15:37 <RicuP.> Ihan yhtenäisen ilmeen vuoksi vaihdettiin kaikki upotettuihin. Liiketunnistimeksi tuli kattoon nurkkaan ABB BasicLine Mini. |
|
23.11.2022 15:32 <RicuP.> Ei ole vielä tullut käytyä katsomassa. Joku päivä vois kävästä lenkillä tuosta ohi. On ihan kadun varressa. |
|
|
23.11.2022 15:19 <RicuP.> Tuli vaihdettua vastaavaan 2x9W malliin Airamin Led lamput ja kyllä, toimiihan ne, vaikka on sarjaan kytketty. |
|
23.11.2022 15:13 <RicuP.> Nyt osaan näiden tilalle on tullut Airam Lumit. Miten lie kestävät. Vaikka IK on 10, niin kupu lähtee todella helposti pienellä huitasulla irti. |
|
23.11.2022 13:47
<RicuP. >
Ihan yhdessä asiakkaan kanssa ne oli valittu. Eri malleja käytiin läpi luetteloista, joista halusi vielä testiin yhdet viikoksi. Toinen oli tuo Ensto ja toinen taisi olla Omega. En nyt muista paljon Enstolle luvattiin tunteja, mutta kuulemma siinä on huijattu, että heti kun takuu loppu niin valot yllättäen hajoaa, eikä niitä pysty korjaamaan. Onko se kulmikas malli se, missä on polyesteri runko? Niitä on näkynyt ainakin Elife ja Rexelin merkeillä. Rexelin tarrassa lukee Made in Denmark. Se on kyllä minusta ollut laadukas malli. |
|
23.11.2022 13:18
<RicuP. >
Tuolla hinnalla saisi kyllä n. 70 vuoden lamput hankittua... Viat ei todellakaan loppuneet siihen ja nyt samoja ja muitakin valaisimia on runsaasti rikki. Myös kosketusnäyttö infotauluja on ruvennut vilkkumaan... Kaveri kertoi juuri, että ennen riitti, että 3-4v välein tehtiin ryhmävaihto. Lamppujen käyttöikä oli sen verran tarkka ja luotettavasti ennustettavissa. Nykyään ei pysty mitenkään ennakoimaan, mikä kannattaa huoltaa ja milloin. Ledeissä on lisäksi se merkittävä haittapuoli, että ne jää usein todella häiritsevästi vilkkumaan, jolloin asialle pitää tehdä kohtuu nopeasti jotain. |
|
23.11.2022 12:56
<RicuP. >
En ole kyllä koskaan tuommoista nähnyt. Nyt on muuten otettu kuvat niistä vedellä toimivista kelloista. Pitää laittaa. |
|
23.11.2022 12:53 <RicuP. > Muakin alkoi epäilyttää kun näin pylväät lähempää. Jotain 1960 lukua voivat olla. Tuo KPV valaisin muutenkin näyttää että se olisi suunniteltu kuristimelle ym vekottimille. 1960 luvullahan Y valaisimet muutettiin kuristimille ja tämmöiseen varteen kuristinta ei järkevästi saa, niin on suunniteltu tämä malli. Se voisi selittää miksi KPV on käytetty vain varsiasennuksissa. Lasipalatsin kohdalla kuristimet on helposti saatu ristikkopylvääseen. Sytytin saattaa olla valaisimessa, sinne se mahtuisi vielä. |
|
|
23.11.2022 12:36 <RicuP. > Kyllä tuo taitaa olla kuitenkin sama kisko kun ennenkin. Ei se uusi ole sen parempi kuin vanhakaan. Kiskoja saa 70 ja 100mm leveinä mutta ei niissä kantavuudella ole juurikaan eroa. Täytyy kyllä olla joka valaisimen välistä laitettu kiinni että kestää. Voi harmittaa jos tulee alas. Voi tietenkin olla, että kisko on vaan kaapeleita varten ollut alunperin ja valaisimet ankkureilla kiinni betonissa. Tuommoinen 3x 40W valaisinkin painaa jo varmaan 10kg. Semmoiset näkyy olevan kahdella vierekkäisellä kiskolla katossa eräässä paikassa. |
|
|
22.11.2022 21:55 <Make> Niimpäs on upotettu kisko, tarkkaan on silloin suunniteltu. Varmaan on alunperin ollut aika tukeva kisko, tuollainen määrä kuristimia painaa jo melkoisesti. Tunnelin päädyissä näkyy myös jakorasia- ja kotelokokoelmat, sähköä on kulunut... |
|
22.11.2022 21:47 <Make> No on ollut korkea aika korjata... |
|
22.11.2022 21:43 <Make> Vai nuokin ovat kopiota... |
|
22.11.2022 17:49 <Koomikko > Pumppaamoon on seinien yläosat muurattu uudelleen ja katto uusittu, muuntamossa on telineitä sisällä ja päällä väliaikainen katto. |
|
|
22.11.2022 16:32 <Froggy> Ovatkohan alkuperäiset valaisimet olleet myös upotetussa kiskossa kiinni. Se on kyllä varmaan vaihdettu uuteen. Vanhojen valaisimen ura näkyy vielä mapsin kuvissa. |
|
22.11.2022 15:39
<Froggy>
Oho, en ole huomannutkaan. Olen kyllä ihmetellyt, miten pylväät näyttävät ihan 70-luvun teräksisiltä. Kukahan on nuo sitten tehnyt... Y-valaisimia on kaarivarsissa vielä mm. lasipalatsin kohdalla, ovat vielä jopa natikalla! Muuallakin olen nähnyt, en muista missä päin. |
|
|
22.11.2022 14:40 <RicuP. > Näin on. Kuvassa ei ainakaan montaa pala. Nuo valaisimet onkin osittain olleet upotettuja ja myös valaisinkisko on upotettu! |
|
22.11.2022 14:37 <RicuP. > Tuo KPV on kyllä ihan uustuotantoa. Tuolla torilla on alunperin ihan perus Y valaisimet olleet 1 -os. varsissa vielä 1960 luvulla. Myöhemmin on purettu pois ja asennettu tupla varret ja KPV valaisimet. |
|
|
21.11.2022 21:36 <Make> 60-luvulla on kunnossapito ollut vähän toista luokkaa kuin nyt paikoitellen. Jokainen lamppu kuvassa toimii ja kuvut näyttävät puhtailta. |
|
21.11.2022 21:32 <Make> Vähän aiheen sivusta. Auton alustassa kulkevasta johdosta oli kupari muuttunut vihreäksi pölyksi kuoren sisällä varmaan sentin matkalta. Syy varmaan, että tiesuola on päässyt kuoren alle, kun kuori loppui haaroituksen takia. |
|
|
21.11.2022 21:25 <Make> Voi hyvin olla. Tuossa ei vaan ole mitään vihjettä oikeasta valmistajasta. |
|
|
21.11.2022 10:07 <Froggy> Kuvan heitin menee varmaan samaan kategoriaan kuin: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/13484 |
© Janne Määttä 2004-2017