Kommentit

7402 - 7451 / 48911
<< >>

IMG_2738_manta.jpg 21.02.2023 21:37 <Make> Ilmeisesti uusistakin valaisimista oli vielä eh-versiot. Keravan erikoisuus on 125W eh-Iridium ja vielä mustana. Niitä on edelleen jonkin verran. En ole tarkkaan katsonut, mutta ihan kuin niissä olisi T-Pot-tyylinen heijastin. Yhteen on kai vaihdettu natikan sisäkalut.
Luum_6554.jpg 21.02.2023 19:55 <Froggy> Tuolla on nyt noita: https://www.lighting-gallery.net/gallery/thumbnails.php?album=7731
IMG_20230207_142924.jpg 21.02.2023 18:13 <RicuP. > Luulen, että tuo 140mm kiinnitys on aika lähellä PSO:n käyttämää.
On kestävämpi, kun on vanne, mikä pitää kuvut kiinni, eikä puolikkaita puristeta toisiaan vasten, koska muovi ei kuitenkaan loputtomiin kestä vaan alkaa väsymään. Kuvuissa ei ole jännitystä juuri lainkaan, mikä lisää kestävyyttä.
Joutsenessa tuo reunus on aika hallitsevan näköinen, mutta estää paremmin veden valumista kun on "räystäs".
Halusin vanteen myös siksi, että sekin voidaan maalata rungon sävyyn ja lisää vähän ulkonäköä. Ei kuitenkaan ole yhtä hallitseva kuin PSO:ssa, vaan lähinnä samaa korkeutta kuin kantaosa n. 20mm.
Luum_6554.jpg 21.02.2023 17:44 <RicuP. > Löytyy juuri kuvan tyylisellä pallokuvulla oleva lyhty jossa yläpuoli huurrettu ja siinä muistan myös olevan joku kilpi. Pitääpä katsoa. Muissa muistan että tekstit on stanssattu johonkin kaulukseen tai säiliön olakkeeseen.
Englantilainen saattaa hyvin olla Aladdin. On vain se pitkä lasi eikä muuta. DDR lyhdyssä DDR teksti oli lasissa ja saattoi lukea jotain muutakin.
IMG_2738_manta.jpg 21.02.2023 17:37 <RicuP. > Eh- Mantaa saattaa löytyä vielä riihimäestä. En taida olla muualla nähnyt. Tuo mantan heijastin on kyllä hätäisesti suunnitellun näköinen ja loppuu "kesken" lampun päätyyn, jolloin sekin valo vaan häipyy sinne sisälle... Luulisi että olisi nyt ollut laadukkaampi.
IMG_2738_manta.jpg 21.02.2023 08:19 <Froggy> Tuota 125 W versiota olen myös nähnyt. On aika harvinainen.
Luum_6554.jpg 21.02.2023 08:16 <Froggy> Yleensä siinä säätimessä on tekstiä tai joku logo. Yhdessä lyhdyssä taas on niin, että on vissiin kolme kilpeä joihin on stanssattu sama teksti "KW 3826". Samat numerot on myös maalattu runkoon, eikä muuta tekstiä ole...
IMG_1703.JPG 20.02.2023 22:23 <Mikko Koho> Venäjän epäillään Hollannissa tiedustelleen maan energiainfraa..

https://yle.fi/a/74-20008814/64-3-138891
Luum_6554.jpg 20.02.2023 21:01 <Make> Aladdin on juurikin englantilainen.
Noissa ei taideta kauheasti arvokilpiä harrastaa...
IMG_20230207_142924.jpg 20.02.2023 20:54 <Make> Ei se näköjään Joutsenen kupukaan ole, siinäkin on reunus yläpuoliskossa.
Kaikki tuntuu aina vaikuttavan kaikkeen...
IMG_2738_manta.jpg 20.02.2023 20:45 <Make> On ollut myös 125W eh-Manta 622HGV, sivu 12: https://docplayer.fi/14322060-Tievalaistus-sahko-tiedote-nro-7b.html Tuolla on kaikki hyväksyttynä, natikka-kauhat, 8512 jne.
CSC_08961.JPG 19.02.2023 23:21 <Froggy> Itse en ole muualla nähnyt.
IMG_2738_manta.jpg 19.02.2023 09:25 <Froggy> Oli vähän yllättävää.
Niin, tuo optiikka on vähän laiskemmin suunniteltu kuin yleensä...
IMG_2738_manta.jpg 19.02.2023 09:25 <Froggy> Oli vähän yllättävää.
Niin, tuo optiikka on vähän laiskemmin suunniteltu kuin yleensä...
IMG_20230207_142924.jpg 19.02.2023 00:08 <RicuP. > Kupu liimataan tehtaalla yhteen. Kuvut on samanlaisia, että voidaan käyttää erivärisiä vastakkain ja tehdään yhdellä muotilla.
Ei ole tuo proto kupu, on tavallinen UFO kupu. Kuvan valaisimessa on 195mm aukko.
IMG_20230207_142924.jpg 18.02.2023 23:25 <Make> Niinhän se tarkkaan katsoen onkin, outoa. Mk2 ufossa yläpuoli menee kuitenkin alapuolen päälle. Miten tuo kupu siihen käy, vai onko edes tarkoitettu.
Nyt onkin joku kolmas malli myös:
https://www.luminum.fi/epages/luminum.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20120109-11092-78506-1/Products/%22HA1013/2%20OP%20KI%22 Ei kai se nyt ole juuri tuo proto...
IMG_20230202_110810.jpg 18.02.2023 23:18 <Make> Mikä lienee helppo huollettavuus. LumiStreet on listalla, vaikka ledien vaihto vaatii monien ruuvien ja pikkuosien irrotusta. Tuskin sellaista oikeasti tehdään, ainakaan tien päällä.

Kummasti opaalikupuja vaan ilmestyy kiinteisiin sisävaloihin, ainakin karjasuojavalaisimiin. Ei niissä sellaista ollut loistelamppuaikaan. Nyt vain häikäisevät.
IMG_2738_manta.jpg 18.02.2023 23:09 <Make> Oho. Tuossa ellipsimallissa ei näköjään ole yläpuolella heijastinta, vaikka on noin uusi...
kuva1.JPG 18.02.2023 23:05 <Make> Noita ovat Keravalla, kuvussa on tuo salvan kolo. Oikein korvaavat lamput ovat kelvanneet tuollakin.
Luum_6554.jpg 18.02.2023 20:37 <Froggy> Aurinkosähköä tuonnekin on kaavailtu, mutta pilaisi kuulemma erämeiningin... Minusta kyllä öljyvaloilla ja kynttilöillä pärjäisi ihan hyvin jos toimisivat.
Noissa wanhoissa valoissa luki muutamassa vaan Germany, tehty kai ennen DDR-aikaa... Ei noiden merkeistä välillä tunnu oikein saada selvää.
IMG_20190805_111025.jpg 18.02.2023 20:18 <Froggy> Automaatti on AEG.
Luum_6554.jpg 18.02.2023 19:56 <RicuP. > Meillä on ollut mökillä aurinkosähkö muutaman vuoden. Ennen sitä oltiin kynttilöiden ja öljyvalon kanssa mikä ei itseä juuri haitannut. Puhelimet ladattiin autossa tai eräästä pylvään kyljessä olevasta tonttikeskuksesta.
En nyt vaan osaa sanoa minkä merkkisiä öljyvaloja on, muistan vaan että ovat made in England ja DDR.
Luum_6554.jpg 18.02.2023 16:51 <Froggy> Aladdiniin on ostettu uusi sukka ja sydän. Tuolla olisi ollut myös sopiva lasiputkilokin, ei tajuttu ostaa...: https://www.tunnelmantuojat.fi/kannaton-liekkilasi-aladdin

Nyt on tehty pieni öljylamppujen ja lyhtyjen inventaario tuolla, en ehkä löytänyt kaikkia. Enkä myöskään löytynyt sopivia varaosia...
IMG_7762.JPG 18.02.2023 15:41 <Froggy> Yksi koukku on vähän retkahtanut. Tuo on kuitenkin purettu vissiin ajat sitten.
IMG_1703.JPG 18.02.2023 15:35 <Froggy> Ompas erikoisen näköinen.
kuva1.JPG 18.02.2023 15:11 <Froggy> Tuolla on jotain Schrederin näköistä: https://www.google.fi/maps/@60.4925939,26.5431787,3a,43.3y,159.47h,135.76t/data=!3m6!1e1!3m4!1s5XvYxwnm16hCQ3p-7o0w8A!2e0!7i16384!8i8192
IMG_2738_manta.jpg 18.02.2023 15:01 <Froggy> Jossain päin Pyhtäätä näkyi ihan kivasti Eh Mantaa ihan maantiellä. Näkyi myös muutama maissiledi. Oli myös Idmanin kauhaa ja Broadwaytä, joista suurimmasta osasta oli otettu kuvut pois.
DSC_0564.JPG 18.02.2023 14:08 <Froggy> Ihan kivastihan noita on vieläkin maaseuduilla.
IMG_0813.jpg 18.02.2023 03:20 <Keijo> Tämä on purettu pois viime vuonna, uusi voimalinja pylväineen siirrettiin lähemmäs moottoritietä.
IMG_0813.jpg 18.02.2023 00:01 <RicuP. > Erotuskohta on. Ei jompit riitä vuorotteluun, eikä tuossa pylvään lähellä oikein erotintakaan voi olla.
IMG_0813.jpg 17.02.2023 23:42 <Täysvuorottelu> Vuorottelua veikkaan. Ei erotinta noin lähelle pylvästä asennetta.
IMG_20230202_110810.jpg 17.02.2023 23:23 <RicuP.> Ja varmaan vielä hyötysuhteeseen, mikä nykyään on juuri se ensimmäinen kriteeri. Nyt on laskettu n. 125- 160lm/W hyötysuhde näille mallista riippuen. Opaali kupu voi äkkiä viedä 30-40% valosta...
IMG_20230202_110810.jpg 17.02.2023 23:13 <RicuP.> En noihin vaatimuksiin ole juurikaan vielä perehtynyt. Valaisimet pyritään ja on suunniteltukin mahdollisimman pitkäikäisiksi. Materiaaleina alumiini, RST, teräs, akryyli, PC ja PE.
Luulen vähän että tuolla kiinnitetään huomiota juuri IP -luokkaan, iskun, tärinän ja heilahduksen kestoon, helppoon asennukseen ja huoltoon, hyvään valonjakoon ja turhan hajavalon ehkäisyyn.
IMG_20230212_015346.jpg 17.02.2023 22:59 <RicuP.> Runko onkin todella tukeva ja pitkän kehityksen ja testaamisen tuloksena syntynyt mallisuojattavana oleva TrueBody -runko. Kiinnitys on luotettavampi kuin mitä Idman oli tehnyt.
Comet taitaa olla tällä hetkellä jotakuinkin ainoa. Uusi runko on myös omien testejen mukaan täysin vedenpitävä myös ylösalaisin ja suunnitteilla on myös malli 3/4" kierteeseen.
IMG_20230202_110810.jpg 17.02.2023 22:37 <Make> Mahtaako siellä paljoa vaatimuksia oikeasti olla: https://docplayer.fi/165531991-Hyvaksytyt-tievalaisimet.html Monet tutut ja ei-niin-tutut kiinteät kun ovat listoilla. Sen sijaan voidaan poistaa listalta, jos käytössä ilmenee vakavia ongelmia.
IMG_20230207_142924.jpg 17.02.2023 22:25 <RicuP.> Kuvussa ei muovivalmiina itsessään mitään mikä pitäisi puolikkaat toisissaan, ovat reunoista samanlaiset molemmat.
IMG_20230212_015346.jpg 17.02.2023 22:24 <Make> Nyt alkaa jo kuulostaa tukevalta...

Lieneekö kiinteä Comet nyt ainoa, jonka saa kiinni ylhäältä tulevaan varteen.
IMG_20230207_142924.jpg 17.02.2023 22:22 <RicuP.> Vähän alkaa vaikuttaa siltä, että vanne ei ole oikein käytännöllinen. On nimittäin aika hankala saada kupua vanteen sisään kun sovitus pitäisi olla aika tiukka kuitenkin. Sen takia PSO ufot onkin usein vähän vinossa ja vesijanat kuvun sisällä joten on päädytty toiseen ratkaisuun.
DSC_0564.JPG 17.02.2023 22:14 <Make> Vai koukkulinjaa löytyy vielä. Taitavat olla aika vanhoja jo.
IMG_20210909_102254_1.jpg 17.02.2023 22:13 <Froggy> Ei näy lapussa mitään. Luulin myös että olisi ollut eh:lla ja lamppu mukana... Kuristin on varmaan sellainen kun lukee 18W T ja toimi normaalisti 18W T8:lla kun kokeilin.
Asennusohjeiden mukaan on saanut Eh:n ja dulux F:n lisäksi myös lampputyypeillä GLS E27, TC G23, TC D G24 d1/d2/d3, TC DE G24 q1/q2/q3, TC DD. Ei ollut monimetallia...
IMG_20230217_214926.jpg 17.02.2023 22:12 <Make> On aika kova sitten ollut.
Oma lukunsa on, että mitä ihmettä mahtoi olla tekeillä...
IMG_20230212_015346.jpg 17.02.2023 22:11 <RicuP.> Nyt suunniteltu uusi rungon kiinnitys joka kiinnittyy niin lujaa, että jos irtoaa niin vika on pylväässä. Sitä on nimittäin hakattu ulos ja koitettu irrottaa, mutta ei lähde mihinkään. Samalla on saatu mekaniikka paljon pienemmäksi ja matalammaksi. IP 65 testi on tavoitteena ja testataan tässä parin viikon päästä.
IMG_20210909_102254_1.jpg 17.02.2023 21:30 <Make> Eräässä 2007 autokatoksessa on jollakin loistelampulla. Lieneekö juuri tuo sitten. Onko kuristin normaali 18W T8, ei ihan näy? Taitaa olla tukun lapun pala laatikossa, mahtaako näkyä mitään.
Eh-versio on yleinen, niihin on alkanut ilmestyä korvaavia lamppuja.

Exuseja huolletaan edelleen. Niissä vaan näkyy jonkin verran puna/violettihehkuisia ja oudon himmeitä lamppuja. Kuuluuko siihen muuten ritilä? Noissa ei ole, mutta toisaalla näkyi.

Vai Simeseille löytyi käyttöä, hyvä niin.
IMG_2904 pallas.jpg 17.02.2023 21:30 <Jouko> Onkohan Vatikurussa vielä Liftomat 2000 -palveluankkurikone käytössä, webbikameran kuvissa näkynyt uusia pitkävartisia ankkurivetolaitteita..
CSC_08961.JPG 17.02.2023 21:29 <Saku Nurmi> Joo, aloinkin katsoa Google Mapsista, niin ovat jälkiasennuksena tosiaan tehtynä. Lappeenrannassa jonkin verran noita muuallakin.
IMG_20220904_123615.jpg 17.02.2023 21:10 <Make> Vai tuttu paikka, itse en ole käynyt.
Lieneekö ollut Ornot alunperin, jos 1983 vuodelta on.
IMG_20210909_102254_1.jpg 17.02.2023 19:20 <RicuP. > En ole koskaan tuommoista nähnyt. Aina on olleet Eh tai Mm lampuilla. Mulla on tuommoinen ovaali 50W Eh ristikolla ja punainen kirppikseltä myös. Oli Philips Eh paketissa mukana. Sisällä ei ole mitään suojapeltiä toisin kuin Glamoxissa on. Liitin oli erikoinen jossa isot ruuviliittimet ja jousiliittimet toisella puolella. Noissa on ainakin nykyään pitkä Torx kärki mukana. Aukeaa kyllä myös talttapäällä.
Nuo on Made in Sweden, uudemmat China.

Täältä puretut Simes vastaavat meni uusiokäyttöön. 2G10 kannan tilalle uusi omistaja laittoi E27 kannan.
IMG_20210909_102254_1.jpg 17.02.2023 17:02 <Froggy> Nyt löytyi halvalla kirppikseltä Defan ilkivaltavalaisin Dulux F -lampulle: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-225200 Tietysti lampun tyyppi selvisi vasta kotona avattaessa. Tuo 24W näyttää maksavan noin kympin Lamppuexpressissä, aika kallis silti.
IMG_20220904_123615.jpg 17.02.2023 12:31 <RicuP. > Niin on ja paikkakin on tuttu. Vai noin surulliseen malliin on asiat menneet.
IMG_20220904_123615.jpg 16.02.2023 21:30 <Make> Tuollakin on tutun näköisiä palloja: https://yle.fi/a/74-20017805

7402 - 7451 / 48911
<< >>

© Janne Määttä 2004-2017