|
07.04.2023 22:20
<Froggy>
Joissain Y-valaisimissa kanta on ilmeisesti aika syvällä kun lamppukin näytti olevan. Ainakin Bulevardin versioihin nuo lamput on aika täydelliset: https://maps.app.goo.gl/UFREhQaahdy2CPv6A Edellä mainitut HKP:t ovat myös paikoillaan. |
![]() |
07.04.2023 22:18
<Make>
Siinähän kaikenlaista hienoa on. Vähän on taidettu osia sekoittaa. Pylvään tyvi vaan näyttää epäilyttävältä... |
![]() |
07.04.2023 22:15 <Make> Oho! Ehkö on HKP 6, on kuitenkin noin leveä. HKP 7 on enemmän Minikofferin näköinen. |
![]() |
07.04.2023 22:08
<Froggy>
Tai jopa HKP 7, Mapsissa mittasuhteet hahmottuu paremmin: https://maps.app.goo.gl/UoKdXCKaWftF648e8 On ollut myös sinistä versiota, olivat kai lähteneet kun en paikan päällä huomannut. |
![]() |
07.04.2023 22:05 <Froggy> Tai joku HKP 6:n versio. Eikös HKP 6 ole muutenkin paljon pienempi kuin HKP 5? |
![]() |
07.04.2023 21:45 <RicuP. > Näin on. Nyt kun tarkkaan katsoo, niin on muutakin eroa. Etureuna on viisto, kupu on viistetty edestä jyrkemmin ja on kai vähän matalampikin. Onko tämä nyt sitten SLO Large Koffer?.. |
![]() |
07.04.2023 21:12 <Froggy> Likaiset on. Taitaa olla SLO:n versiota salvoista päätellen. |
![]() |
07.04.2023 21:10 <Froggy> Näyttää siltä, että on maalattu vihreäksi ruskean maalin päälle. |
![]() |
07.04.2023 19:29
<RicuP. >
Tuo on valmistettu Unkarissa. On silti pätevä ja raskas valaisin, paksua alumiinivalua. Sisällä ELT vehkeet muovisessa levyssä ja umpinainen IP66 optiikkatila IP65 rungon sisällä, josta lamppu vaihdetaan kanta irrottamalla bajonetti kiinnityksellä. Ainoa vaan, että "ilman työkaluja" malli tarvitsee kuitenkin puukkoa ja isoa talttapäätä avaamiseen, kun tiivisteet jääneet kiinni, eikä ole oikein mitään kohtaa mistä saa väännettyä auki... Komponentit on kertakäyttöisiä ilman liittimiä. Kansi avattuna jännitteetön, mikä hankaloittaa vian etsimistä, jos nyt on tarkoitettu edes korjattavaksi. |
![]() |
07.04.2023 18:56 <RicuP. > Tuosta voisi tehdä vikailmotuksen |
![]() |
07.04.2023 18:55 <RicuP. > Hyvin on ryhdissä |
![]() |
07.04.2023 18:01
<RicuP. >
Tämä on näköjään häipynyt: 3 Saimaankatu https://maps.app.goo.gl/gxMnrWEGUT9Mavqz6 |
![]() |
07.04.2023 17:53 <RicuP. > Oho:D on kyllä melkoinen keksintö! Eikö polttoasentoa voi sitten tässä säätää? |
![]() |
07.04.2023 17:51 <RicuP. > Tuonne on nyt taidettu lisätä oculus. |
![]() |
07.04.2023 17:49 <RicuP. > Hyvässä kunnossa on valaisin ja pylväs tyveä lukuun ottamatta |
![]() |
07.04.2023 17:48 <RicuP. > On kyllä kunnon kantaosat. |
![]() |
07.04.2023 17:46 <RicuP. > Kunnon torvi, olisko joku palohälytys? |
![]() |
07.04.2023 17:45 <RicuP. > Olen nähnyt noita, mutta kokonaan vihreänä, kun näyttäis, että yläosa on ruskea? |
![]() |
07.04.2023 17:44 <RicuP. > Oho! Hienot on, paitsi että vähän ottanut kipeetä. Onko kuvut kellettyneet vai likaiset? |
![]() |
07.04.2023 14:41 <RicuP. > Tuossa vieressähän on musta pikku Bolero ja yhdessä hattukin vielä jäljellä. |
|
07.04.2023 14:38
<RicuP. >
Aika turhauttavaa noita on korjata... Tuo muovikanta ja akryylikupu on tuhoon tuomittu yhdistelmä. Tässä lähiviikkoina kokeillaan uutta kupumateriaalia käytännön oloissa. |
![]() |
07.04.2023 14:32 <RicuP. > Suomessa olevat on made in Slovakia. |
|
07.04.2023 14:31 <RicuP. > Muutama masto on lähtenyt linjan tieltä. Millä lie saaneet pois.. |
|
07.04.2023 14:30 <RicuP. > Aika hyvä kuva. Onko kuristimestakin kuvaa? Kuvun sisällä päädyissä on pellit. Hienoa että olivat vielä! |
![]() |
07.04.2023 14:28 <RicuP. > Niin onkin |
![]() |
07.04.2023 14:28 <RicuP. > Tuohan on tehty siitä teollisuus syväsäteilijästä, jossa kokkolan hattu ja globuksen kantaosa. Liekö kuristin muualla? |
![]() |
07.04.2023 10:26 <Froggy> Tuolla on tuota Idmanin kellovalaisinta hatulla, on vähän kuin Ateljé Lyktanin kopio: https://www.google.fi/maps/@60.2634731,25.0290493,3a,41.2y,24.7h,103.73t/data=!3m6!1e1!3m4!1sErxUWvVP0ICWHDBvzexq8g!2e0!7i13312!8i6656 |
![]() |
07.04.2023 10:16 <Froggy> Tuossa näkyy molemmat: https://www.google.com/maps/@60.1930049,24.9291814,3a,19.1y,225.1h,98.72t/data=!3m6!1e1!3m4!1sLkdW3Pu96QdT4L01QFlkBQ!2e0!7i16384!8i8192 |
|
06.04.2023 22:43 <Froggy> Joku suttukuva tuli: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-227281 |
![]() |
06.04.2023 22:08 <Froggy> Tuolla on kiinalainen Siteco SC, en tiennyt että niitäkin on siellä tehty: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?pos=-227265 |
![]() |
06.04.2023 21:04
<Froggy>
Tuolla on melko paljon noita Frestoja/Disanoita, myös isoa versiota: https://maps.app.goo.gl/ftiXx8WkPzaLbRvt9 |
![]() |
06.04.2023 20:47
<Jouko>
https://www.fingrid.fi/kantaverkko/rakentaminen/hankkeet/siikajoki-sorsaraivio/ "Fingrid Oyj suunnittelee noin 27 km pituisen 110 kV voimajohdon rakentamista Siikajoen ja Limingan Sorsaraivion sähköasemien välille. Voimajohto uusitaan nykyisen ikääntyneen voimajohdon paikalle. Energiamurros aiheuttaa merkittäviä muutostarpeita kantaverkolle. Erityisesti uudet investoinnit tuulivoimatuotantoon aiheuttavat tarpeen kantaverkon siirtokapasiteetin lisäämiseksi. Tuulivoimaa ennustetaan rakennettavan Suomeen noin 1 000 megawattia vuodessa ja siitä suuri osa sijoittuu länsirannikon pohjoisiin osiin. Siikajoen sähköasemalle on suunnitteilla noin 600 megawattia uutta tuulivoimatuotantoa, jonka siirtäminen kulutukseen edellyttää kantaverkon 110 kV verkon vahvistamista alueella. Siikajoen sähköasemalta lähtevällä, alun perin vuonna 1947 rakennetulla 110 kV Pikkarala – Siikajoki A voimajohdolla, on 27 km matkalla (pylväsvälillä 86-187) 1-Hawk -johdinta, jonka siirtokyky on muuta voimajohtoa noin 50 % heikompi. Tämä voimajohto-osuus tulee tuulivoiman lisääntyessä toimimaan pullonkaulana kantaverkon keskeytys- ja vikatilanteissa ja edellyttää johto-osuuden vahvistamista. Nykyinen puupylväin rakennettu voimajohto-osuus uusitaan siirtokyvyltään noin kaksi kertaa vahvemmalla 2-Duck voimajohdolla ja samalla pylväät uusitaan vahvemmiksi teräspylväiksi." |
![]() |
06.04.2023 20:21 <Jouko> Romulavalta kaivelin aikanaan tuollaisen kasattavan sulakkeenvaihtosauvan putkineen ja pari ehjää sulaketta. Muu työporukka ihmetteli mitä moisella romulla tekee.. Sauva oli muistaakseni neliosainen ja pituutta riittävästi. |
![]() |
06.04.2023 20:18 <Make> Silloin se ei välttämättä ole kovin yllättävää. |
![]() |
06.04.2023 20:16 <Make> Vai sillä lailla... Mahtaako olla kaupungin vai kenen? |
![]() |
06.04.2023 20:09
<Jouko>
Toisessa kuvassa lukee että JUV-VAR olisi 1934 valmistunut, ks. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/2401 Huutokosken sähköasema lienee aikaisintaan vuoden 1980 paikkeilta, jolloin 400 kV YL-HU valmistunut. |
![]() |
06.04.2023 11:50 <Froggy> Nämäkin on jossain vaiheessa lähteneet kävelemään uuden rakennustyömaan alta. |
|
06.04.2023 11:49 <Froggy> Täytyypä nyt tänään käydä tuolla. Katsotaan, pääsisikö kävellen tarpeeksi lähelle noita tunnelin valoja. |
![]() |
06.04.2023 11:48 <Froggy> Nämä on nyt lähteneet ja tilalla on jotkut kiinteät, argh... |
![]() |
06.04.2023 10:29
<Lars>
Suurella osalla tällaisilla erottimilla on sulakkeet ylijompattu, yks jossa sulakkeet oli vielä käytössä olen löytynyt tällä alueella. Siellä oli sulake palanut linnun vuoksi jotta sekon jouduimme jomppaamaan. Erottimia ei ohjata jänniteisenä ja harvoin ollaan näitä aukaisseet. |
![]() |
06.04.2023 09:05
<Froggy>
Varmaan laittavat saman kyltin joka kohteeseen. Aika outoa. Tai sitten suunnittelija on alunperin halunnut kiinteän tunnistimen valot, mutta on kuitenkin hankittu normaalit... |
![]() |
05.04.2023 21:47
<Jouko>
Paikkatietoikkunan kuvissa näkyy että tontti on myllätty joskus 2018-19 tienoilla. Aseman masto ei erotu kuvissa. Vuoden 1952 kuvissa näkyy silloinen IVO:n Juva-Varkaus 110 kV johtokäytävä, ajalta ennen Huutokosken sähköasemaa. Tämä Koskenkylän asema lienee rakennettu aikanaan johtoreitin varrelle mutta milloin tuo 110 kV on katkaistu tähän? Entä Joroinen-Varkaus osuus purettu? Rakennusajankohta lienee 1940-50 luvulla. Vanha reitti erottuu paikoitellen vielä puustossa nykykuvissakin. Myös Varkaus-Kauppila erottuu vielä, joskin purkamisesta lyhyempi aika kun jonkinlainen kuvakin täällä siitä, http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/2392 |
|
04.04.2023 21:22
<Make>
Latauksen maksamisessa on kiemuroita: https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/matti-latasi-sahkoautoa-k-kaupan-tolpalla-ja-jarkyttyi-palatessaan-maksu-4-5-kertainen-ilmoitukseen-nahden-kuluttajariitalautakunta-ratkaisi/5c01700d-b88a-484e-bb0e-574f92a0c082 Sellaista kuulin, että joku oli ensin ostanut hybridin ja ilmoittanut sitten, että tarvitsee laturin. Kyseisellä parkkipaikalla saa käyttää vain moottorilämmittimiä, että ei onnistunut... En tiedä, miten kävi. Tänne aiottiin tilata kevyt latausmahdollisuuksien kartoitus. Pitäisi onnistua, 24.9.2020 speksejä. |
![]() |
04.04.2023 20:47 <Make> Ja johonkin rappukäytävään oli vaihdettu kai tunnistinvalaisimet, joissa tunnistinpompula keskellä kupua. Alunperin oli kai 2x 11W PL-S:t, jotka tuntuivat palavan jatkuvasti. Eikö sähkösuunnittelija ole aikoinaan kuullut porrasvaloautomaatista? |
![]() |
04.04.2023 20:37
<Make>
Sivuteillä taisi olla jotakin kaapelointia menossa. Kolme lasia on, ei voi olla oikeasti mitään vikaa. Kylmälaitejutun muistan myös. Sitä mainostettiin oikeasti kalliina työnä. En ole minäkään huomannut sellaista tehdyn. Jossain on nyt jopa led-putkia. |
![]() |
04.04.2023 20:30
<Make>
On "lievää" huijausta, että säästö yli 50%. Purso on kai alunperin vain alumiiniprofiilien valmistaja. |
![]() |
04.04.2023 10:53
<Froggy>
No, kohta tulee tietysti joku uusi remontti, jossa valot siirretään teräspylväisiin tien ja kävelytien väliin ja johdot kaapeloidaan... Täälläkin on vaihdeltu ikkunoita ja oviakin 80-luvun rivitalosta. Joku rahastuksen maku tuntuu tuossakin hommassa olevan. Joskus kolme vuotta sitten kovasti puhuttiin siitä, että kauppojen kylmälaitteet menisi pikaisesti vaihtoon, eipä täällä ole ollut siitä merkkejä. Kaikki käyttää vielä niitä avonaisia kylmähyllyjä ja aika paljon T8 loisteputkia niissä. |
![]() |
04.04.2023 08:47 <Froggy> Perus vedätystä moinen säästön mainostus. On aika oudon niminen valmistaja, en ole minäkään kuullut ennen. |
![]() |
03.04.2023 21:39
<Make>
Myös Vantaalla on tuon tyylisiä, missä tappi päässä. Siinä ne Siriukset kävelytien ja puiden kohdalla ovat nyt... Liittyykö edes direktiiviin, mutta ikkunoita tunnutaan vaihdettavan nyt kaikkialla, suht uusiinkin taloihin. Vaikka kuulin, että lasi on kallistunut jotain 40%. |
|
03.04.2023 21:31 <Make> On ollut melkoiset. Nyt on jotain 3-4 natikkaheitintä per pylväs. |
© Janne Määttä 2004-2017