|
22.01.2015 22:39 <Koomikko> Tässä on kyllä samanlaiset orret ja eristimet kuin tuossa Laten veikkaamassa, nyt jo edesmenneessä linjassa. Tämä linja on kyllä ollut alusta lähtien 20 kV. Tarpeet lienevät kaivettu jostain varaston peränurkasta hyötykäyttöön tähän n 1,5 km.n pätkään. |
|
22.01.2015 22:16 <Koomikko> Miten tämä nyt näin keikahti. Sama paikka "kuuklen" silmin http://goo.gl/maps/CUCCy |
![]() |
22.01.2015 22:06 <Hartsa> oikein...... !! toivottavasti on sisältäkin niin |
|
22.01.2015 18:49 <Late> Veikkaisin, että kyseessä on 35 kV johdon Savitaipale-Kangasmäki-Kärki viimeisiä yhä pystyssä olevia jäänteitä |
![]() |
22.01.2015 18:13
<calm>
Eipä tuolta puolelta ole tullut tuon jälkeen ajettua, joten omaa havaintoa ei ole. Mutta pari viikkoa kuvan ottamisesta vanhoja linjoja oltiin purkamassa ja siellä meni sitten linjaa nurin enemmänkin kuin oli tarkoitus.. http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/sahkopylvaita-katkennut-saarelassa-alue-eristettiin-liikenteelta/638838/ Pyhäkosken johto oli tarkoitus vain siirtää asutuksen tieltä tuolta pohjoispäältään, eipä sille muita toimenpiteitä ole lähiaikojen suunnitelmissa näkynyt. |
![]() |
22.01.2015 12:43 <Jouko> Tämän tiilitornin kaksoisveli Uuden Pännäistentien varrella, https://goo.gl/maps/k15wR |
![]() |
22.01.2015 11:56 <Jouko> Nauttii eläkepäivistä suojelumääräyksen alaisena. :) |
![]() |
22.01.2015 02:06
<Hartsa>
Hienoa =D http://yle.fi/uutiset/moottorivanhus_jyrahti_kayntiin_jyllinkosken_sahkolaitosmuseolla/7258570 |
![]() |
22.01.2015 01:56
<Hartsa>
vieläokö on muuten enään tätä olemassa ? |
|
22.01.2015 00:36 <Jouko> Orrethan ovat melkein yhtä pitkiä kuin pylväätkin, jotka lienee kertaalleen vaihdettu rakennusvuoteen 1982 verraten. Eristimet ehkä hieman tavanomaista suurempia. Vanha 35 kV rakenne? |
|
22.01.2015 00:32 <Jouko> Ladon katto on notkollaan. |
|
22.01.2015 00:07
<Hartsa>
Tässä on samanmoinen mutta koukumallin eristimet on suoraan seinässä kiinni. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/6104 |
![]() |
22.01.2015 00:00 <Hartsa> UHF puolta minäkin epäilisin..445.45000 Mhz |
|
21.01.2015 22:29 <Mikko Koho> Jotenkin nuo eristimet näyttävät kohtuu heppoisilta? |
|
21.01.2015 21:25 <kpx8> Tässä on varmaan 2 vaihetta ja nolla. Yleensä noissa on neljä johdinta. |
![]() |
21.01.2015 21:12 <Juho Kantola> Kärjessä oleva GP voisi olla VHF koon puolesta mutta noooh, mikä järki on kytkeä rinnan moinen määrä antsoja, ja vielä 1/4 ja 1/2 allonmitan antenneja, menee vaikiaksi eikä hyödy mitään. Uskon että kärjessä oleva on jokin omansa. Vois olla UHF puolelle kentän maataajuutta varten..? |
![]() |
21.01.2015 01:13
<Jouko>
Jokos tästä on vasemmalle uusi yhteys jo rakennettu entiseen 220 kV linjaan, kun kuvatekstissä hieman viitteitä siihen suuntaan? Pyhäkosken johtoa ei ilmeisesti sitten kokonaan puretakaan, vai oliko alunperinkin suunnitteilla vain Leväsuolta tänne asti olevan osuuden purku ja tästä käännös takaisin vanhalle linjalle Pyhäkosken suuntaan? |
![]() |
20.01.2015 14:27
<Hartsa>
tähän malliin.....http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7936 |
![]() |
20.01.2015 14:24 <Mikko Koho> Imatra 1974, Mansikkalan sähköasema. Vuoden käytössä olleella 110/20-muuntoasemalla kaatui päätepylväs 110kV rojujen päälle, syynä galvaaninen korroosio joka syntyi kun kahta eri metallia oli vastakkain. "Ilotulitus" oli kuuleman mukaan ollut ohiajajasta vähemmän miellyttävän näköistä.. |
|
20.01.2015 09:21 <calm> Hyvässä vaiheessa on ilmakuva napattu, kun asemalla vasta pääteportaali on pystyssä. Viime kesänä siellä jo oli enemmänkin kalustoa, joskin laajennusvaraa oli vieläkin jäänyt. |
![]() |
20.01.2015 00:09 <Hartsa> Aika tuuria ollut liekkö muuntajan alle menneet taikka sitten syöttökomeroon? |
![]() |
19.01.2015 22:59
<Jouko>
Vanha uutinen Kauhajoelta löytyi satunnaisella G:n kuvahaulla. On ehkä linkattu tänne jo aiemmin ja sittemmin 'kadonnut'. Toimittajan asiantuntemus ollut jälleen aivan omaa lukuaan. http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288338032944.html Julkaistu: 8.5.2007 6:58 Pojat eivät tienneet muuntajakopin vaarasta 13-vuotias koulupoika loukkaantui vakavasti Kauhajoella onnettomuudessa, jossa 20000 kilowatin korkeajännitemuuntajassa ei ollut minkäänlaisia varoituskylttejä. Myös muuntajarakennuksen aaltopeltinen ulkokuori repsotti miten sattuu. Nuoriso viihtyy muuntajakopin nurkilla, eikä kaikilla välttämättä ole tietoa, mitä pieni punainen rakennus pitää sisällään. Paikka sijaitsee aivan kaupungin keskustassa kahden koulun läheisyydessä. Sunnuntai-iltana neljä poikaa päätti kurkistaa varastovajaa muistuttavan rakennuksen sisään. Kolme ahtautui sisään ja neljäs jäi ulkopuolelle. Kun kolmikko tunkeutui matalaan nurkkakoloon, muuntajassa räjähti ja rakennuksessa syntyi oranssinpunainen valokaari. Ensiksi sisään mennyt 15-vuotias poika selvisi vammoitta, mutta hän jäi loukkuun pahoin loukkaantuneen ja tajunsa menettäneen 13-vuotiaan taakse. Lähinnä aukkoa ollut 14-vuotias poika pystyi poistumaan muuntajasta omin voimin, vaikka saikin selkäänsä palovammoja. Pahiten loukkaantunutta hoidetaan Seinäjoen sairaalassa teho-osastolla. 13-vuotiaalla pojalla ei enää ole hengenvaaraa. - Hänen vammansa ovat niin kutsuttuja valokaarivammoja. Jos tästä selvitään, pojilla todellakin oli onnea matkassa, sanoo tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Hannu Haapala Kauhajoen poliisista. Haapala luokittelee kolmikon "tutustumisretken" lähinnä poikamaiseksi puuhaksi. - Vasta yhtä poikaa on kuultu. Pojat ovat uteliaita, ei tässä sen kummempaa ole taustalla. Muuntajan ulkokuori on ollut vähän irrallaan eikä hengenvaaralappuja ollut. Ilmeisesti pojat eivät tienneet, mitä rakennus pitää sisällään. |
![]() |
19.01.2015 22:51
<Jouko>
Lemin Sairalan kylillä vanha hieno puumuuntamo: https://goo.gl/maps/lqk7l |
![]() |
19.01.2015 22:20 <Jouko> Miksiköhän linjan viimeisen portaalipylvään haruksissa on eristimet? Maadoitettujahan nämä voimajohtojen harusköydet yleensä ovat. Jollain muullakin sähköasemalla olen havainnut saman, mutta ilman eristimien yli meneviä jomppauksia, jotka tuosta voisi hahmottaa. |
|
19.01.2015 22:05
<Jouko>
Pyhätunturikin on näköjään saanut oman sähköasemansa..: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=2000&text=Pyh%C3%A4n+uusi+s%C3%A4hk%C3%B6asema&srs=EPSG%3A3067&y=7435483&mode=orto&x=511596&lang=fi |
![]() |
19.01.2015 21:33
<Make>
Jossain ulkomailla oli kokeiltu 70 W sisäisen sytyttimen natikoita 80-wattisten elohopealamppujen kuristimien kanssa, ilmeisesti hyvin oli toiminut. Pallovalaisimia ja ufoja varmaan käytetään, vaikka tietämystäkin olisi, koska lienevät halvimpia. |
![]() |
19.01.2015 13:48 <Topiax> @RicuP: Kyllä, se on ABB:n muuntaja. Sama muuntaja toisesta kulmasta: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7938 |
![]() |
19.01.2015 11:38 <Topiax> Taitaapa olla itsekantavaa riippukierrekaapelia. |
![]() |
19.01.2015 11:12 <Topiax> En ilmoittanut. Poromiehet on nuita joskus suksisauvoillaan kopistelleet täällä päin. Nykyisin ei juuri kukaan taida enää suksilla liikkua. |
![]() |
19.01.2015 09:38
<Hartsa>
Tässä kanssa pato ja voimalaitos pääsyt kuviin...... https://www.youtube.com/watch?v=UnVCrb1JQEs |
![]() |
19.01.2015 01:22
<Marko>
Kyllä aina silloin tällöin näkee, että elohopeahöyrylamppuja on eksynyt suurpainenatriumvalaisimiin. Esimerkiksi erään maan suurimman kiinteistötekniikkafirman toimiston pihalla.Eräässä paikassa oli sisäisellä sytyttimellä varustettu 70 W suurpainenatrium eksynyt elohopeahöyrylamppuvalaisimeen. Valaistusasiantuntemus sähköalan tai lampunvaihtajien ammattilaisissa on monesti valitettavan vähäistä. Usein lamput ovat väärää värisävyä, valaisimet huonosti valittuja, valonheittimet on väärin suunnattu, valaistus on epätasainen tai hyötysuhteeltaan huono, ellipsilampuille suunniteltuihin katuvalaisimiin on laitettu kirkkaita putkilolamppuja yms. |
|
18.01.2015 20:57
<Make>
Uudemmat ei-kellastuvat ufot taitavat olla hankalia koottavia. Nimittäin monissa niistä kuvun puoliskot eivät ole kunnolla paikoillaan http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7663. Kellastuneet ovat yleensä kunnolla kiinni... Pallovaloissa onkin yllättävän paljon eroja. Ainakin Ornossa pallo on ilmeisesti ruuveilla kiinni. |
![]() |
18.01.2015 20:44 <Make> Eräässä uudehkossa taloyhtiössä on asennettu valon väristä päätellen elohopealamppu monimetallivalaisimeen. Näyttää kyllä toimivan... Edes kaikki sähköasentajat tuskin tuntevat noita lamppuja kovin hyvin. |
![]() |
18.01.2015 20:28 <Make> Ehkä näin juuri Frestan pienemmän mallin. Ainakin runko oli tuollainen teräväkulmainen, melkoisen pitkänomainen ja suht tasapaksu. Tuota sinistä kilpeä siinä ei tosin ollut ja vuosimalli oli -65. |
![]() |
18.01.2015 19:31 <Hartsa > Varmaan topi ilmoittelin asiasta verkkoyhtiölle... ?? =D |
![]() |
18.01.2015 13:56 <Hartsa> Jees ! Veikkaisin että huipussa on joko VHF alueen taikka UHF radiopuhelinten tukiaseman anteeni. Kentän radiopuhelimia varten. |
![]() |
18.01.2015 02:13 <Juho Kantola> Kyllä, Kemi-Tornion lentoaseman ATIS lähetinmasto. kärjessä oleva pikku GP ei tietoa |
![]() |
18.01.2015 01:44 <Hartsa> Toki.....En täällä päin ole koskaan nähnyt että olisi edes käytetty. |
![]() |
17.01.2015 22:20
<Mikko Koho>
Tästä uutisesta näyttää tulleen paikoitellen aika paljonkin polemiikkia tuolla pohjoisen suunnalla.. http://yle.fi/uutiset/kemijoki-yhtion_valvomotoiminta_siirtyy_fortumille/7595340 Lisääkö valvomotoiminnan siirto Fortumin valtaa päättää Kemijoki Oy:n sähköntuotannosta? Entä miten siirto Fortumille vaikuttaa sähkömarkkinoihin? ... Kilpailuilla markkinoilla, kuten Pohjoismaissa, sähkön hinta määräytyy kysynnän ja tarjonnan mukaan. Lyhyellä aikavälillä sähkön hintaan pohjoismaisilla markkinoilla vaikuttavia tekijöitä ovat vesitilanne, lämpötila, hiilidioksidin päästöoikeuksien hinnat, polttoaineiden hinta sekä sähkön vienti- ja tuontitilanne. Yksittäiset toimijat eivät siis aseta sähkön hintaa. Kemijoki Oy:n sähköntuotannon osuus on vähäinen pohjoismaisilla sähkömarkkinoilla. Tämä on todettu tekemässämme kilpailuoikeudellisessa itsearviossa. http://kemijoki-oy.mailpv.net/a/s/46000176-7888c4ce9e4e3ec38b24a8ba042d9212/631933 Em. oli Fortumin kanta, kuitenkin samalla Kilpailu- ja kuluttajavirasto on kiinnostunut ko. operaatiosta.. |
![]() |
17.01.2015 21:46
<Mikko Herpman>
Niin, nykyään säästetään niin ankarasti.. Mutta siitä syntyy noita säästökustannuksia, niitä ei yleensä sitten mainita kovin isosti... Oman firman työvoima tekisi näitä ennakoiviakin asioita ja ylläpitoa siten ettei katastrooffi iske päälle. Oma väki kun tuppaa tietämään vuosien kokemuksella takaraivossa, missä pitää suorittaa seuraavaa raivausta ettei pääse liian pitkäksi.. Nythän myös on alettu kaataa ratojen varsilta pois ylipitkiksi päästettyjä puita. Joku on varmaan saanut excelissä laskettua, että tulee halvemmaksi kaataa liiat puut pois, kuin korjata rataa/ajolankoja jokaisen myrskyn tai lumisateen jälkeen. Kas kummaa.. |
|
17.01.2015 14:19 <calm> 2011 vielä ainakin näyttää olleen: http://goo.gl/kL1S5u |
![]() |
17.01.2015 13:56 <muhentaja> Ainakin osa puista näytti tuolla videolla olevan taipunut niin hankalaan paikkaan että pilotti olisi joutunut ottamaan riskin pölkyn osumisesta pylväsrakenteisiin. Siinä olisikin sitten tullut helposti paljon lisää korjattavaa. |
|
16.01.2015 23:29
<Jouko>
Hyvä että jälkimuutoksista mainitaan, näin kommentoijatkin säästyvät varhaisdementialta. Enivei, lienevätkö ensimmäisessä kommentissa mainitut Kuusaan betonipylväät vielä pystyssä? |
![]() |
16.01.2015 20:30
<Hartsa>
Vähän on lehtipuu taipunut linjalle....... Ihme kun eivät käytä kopterin alla olevaa pölkkyä jolla karistelisivat nuo lumet oksilta. https://www.youtube.com/watch?v=BxxOLlr3_sM&feature=youtu.be |
![]() |
16.01.2015 20:23 <Sähkö-Masentaja> Kuopiossa voi löytää toisen maailmansodan nähneenkin pylvään: http://tinyurl.com/ln2cgbh |
|
16.01.2015 09:34 <Mikko Koho> Oisko pitäny kutsuu linjannäyttäjä paikalle? ;) |
|
16.01.2015 08:03 <calm> Toimittaja on liikaa korjannut haastateltavan murrepuheita, tien nimi on ihan oikeasti Yli-Kurentie. |
|
16.01.2015 07:56 <calm> Olinpa ovela ja siirsin kommentin oikean linjan alle, kun paikka ja tapahtuma kerran selvisi, toisin kuin Iltasanomien uutisesta. Mutta huonosti on sähkölinjoja kateltu, jos noin osuu.. |
|
16.01.2015 01:52
<Jouko>
http://yle.fi/uutiset/pudasjarven_vaaramaisemiin_kaavaillaan_kilometrien_voimalinjaa/7737656 Pudasjärven vaaramaisemiin kaavaillaan kilometrien voimalinjaa 14.1.2015 Kaupunginhallituksen puheenjohtajan mukaan Ylikurjentieltä Iijoelle avautuvia maisemia pitää suojella. Johto liittyy suunniteltuun tuulivoimapuistoon. Pudasjärven vaaramaisemiin suunnitellaan 12 kilometrin pituista voimajohtoyhteyttä. Voimalinjaa suunnitteleva sähkönsiirtoyhtiö Caruna joutuu kuitenkin viilaamaan johtosuunnitelmaansa ja huomioimaan Ylikurjentieltä avautuvan maiseman Iijoelle, Pudasjärven kaupunginhallitus on päättänyt. Kaupunginhallituksen puheenjohtajan Vesa Riekin (kesk.) mukaan Ylikurjentieltä avautuvat näkymät ovat merkittäviä kulttuurimaisemia, joita on tarve suojella. Voimalinjan tieltä raivattava alue olisi 36 metriä leveä, mutta rakentamista pitäisi rajoittaa noin 56 metrin leveydeltä. Teräspylväät kohoaisivat 16 metriin. – Kun se hyvin suunnitellaan, se ei räjähdä silmille vaan sopeutuu maisemaan, Riekki sanoo. Voimalinja on tarkoitus rakentaa Tolpanvaara-Jylhävaaran alueelle suunnitellulta tuulivoimapuiston alueelta Pudasjärvi-Taivalvaaran johtolinjaan. Rakennustyöt voisivat Riekin mukaan alkaa vuonna 2016 – jos hallinto-oikeuteen tehdyt valitukset eivät kaada kaikkia tuulivoimasuunnitelmia. Tuulivoimapuistoa on vastustettu juuri maisemasyiden takia. |
|
16.01.2015 01:23
<Jouko>
Kauklahden kuvien uupuessa laitan tähän.. http://yle.fi/uutiset/nosturi_osui_voimalinjaan_espoossa/7737311 14.1.2015 Nosturi osui voimalinjaan Espoossa Espoon Kauklahdessa rakennustyömaalla nosturi osui korkeajännitejohtoihin. Kolme henkilöa loukkaantui vakavasti. Espoon Kauklahdenväylän alikulkutunnelin työmaalla nosturi oli iltapäivällä siirtämässä rautanippua kaivantoon, kun nosturin ja läheisen 110 kilovoltin voimalinjan välille syntyi valokaari ja nosturi varautui sähköllä. Kuormaa vastaanottaneet henkilöt saivat voimakkaan sähköiskun ja loukkantuivat vakavasti. Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksen päivystävän palomestari Cals Tallbergin mukaan loukkaantuneet kuljetettiin Töölön sairaalaan. Heidän vammojen laatu selviää tarkemmin vasta jatkotutkimuksissa. Poliisi ja työsuojeluviranomaiset tutkivat onnettomuutta. Kyseessä on Espoon kaupungin rakennuttama työmaa, jota urakoi Graniittirakennus Kallio Oy. |
© Janne Määttä 2004-2017