|
13.04.2016 21:04 <Make> Siltä se vaikuttaa: http://lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=173&pos=11&pid=15943 Kuvakaan ei ole ihan paras, se kun on suurennettu alunperin etualan puupylvästä esittävästä kuvasta. |
|
13.04.2016 20:52
<Make>
En ainakaan muista nähneeni noita muualla. Jalustan päällinen taitaa olla nelikulmainen metallinen ja pylväät ovat siinä kiinni vähän kuin kulmaraudoilla: https://www.google.fi/maps/@60.3999538,25.1275891,3a,15y,237.24h,80.39t/data=!3m6!1e1!3m4!1sYjJSdVZMhNw8_fzzMBrMwQ!2e0!7i13312!8i6656 |
|
13.04.2016 20:43 <Make> Tästä taisi olla läheinen tolppa joskus kaadettu, jos lyhyys liittyy sen korjaamiseen. Kyllä tuo toimii, MMJ:n johdin on kierretty viimeisen päälle kannatusköyden ympärille, huonosti näkyy. |
|
13.04.2016 20:33 <Make> Tämä on ainoa paikka Keravalla, missä on vielä tätä isompaa versiota. Tämän osuuden toisessa päässä tosin on menossa Kulloontien (148) risteyksen parantaminen. Pahoin pelkään, että näihinkin tullaan koskemaan siinä yhteydessä. |
|
13.04.2016 11:38 <Hartsa> Pelkään pahoin jotta valaisin ei toimi =) |
|
13.04.2016 11:37
<Hartsa>
*Jännä villitys tää natikoitten kylvö joka paikaaan, Tässä mitä oon nähnyt ledeillä tuotettua valoa tai muulla valeaavaloa kyllä se vaalea on paljon mukavampi kun tuo räikee oranssi. |
|
13.04.2016 02:02 <RicuP.> Nyt on Hyvinkäällä taas jostainsyystä kylvetty näitä valaisimia jokapaikkaan. Esim. Läntisen yhdystien alkupään kaikki 2000 -luvun alun Idmanin 250W natikkavalaisimet on korvattu näillä luultavasti 150W malleilla ja lopputulos on hieman kyseenalainen.. Nyt valoteho on huomattavasti pienempi, jopa hämyinen ja valonjako epätasainen tuolla pylväsvälillä... Myös Erkylänkadun vanhat 60 -luvun ruosteiset maalatut pylväät ovat saaneet nämä valaisimet. Ei kovin hyvissä käsissä näytä suunnittelu enää olevan. |
|
13.04.2016 01:22 <RicuP.> Ihankuin tuossa olisi Amka vähän karannut tai jotain. On kyllä varmasti alunperin ollut pylväässä asti. |
|
13.04.2016 01:20 <RicuP.> Nuo pylväät on kyllä erikoista mallia. Ei varmaan muualla ole näkynyt kuin nelos tiellä. Näyttäisi, kuin olisi 3 pylvästä samassa. Jalusta on varmaan myös erikoinen. |
|
13.04.2016 01:16 <RicuP.> Tuo valkoinen valaisin voisi olla Siteco SR. |
|
12.04.2016 21:57
<Joni>
Aika jännä että näitä vielä näkee :) |
![]() |
12.04.2016 13:43 <RicuP.> Muutenkin aika kyseenalaiselta tuntuisi laittaa 230V tuommoiseen johtoon. Ehkä yksi vaihe/ johto eristin nupeissa voisi mennä omalla vastuulla. Johonkin pienoisjännite juttuihin sitä voisi käyttää. Itse olen tehnyt eräässä paikassa valaistuksen ilmajohdot pyörittämällä MMJ:n 5mm teräsvaijerin ympäri. Kannakkeet oli normaaleja Amka mallia. Ainoa ongelma siinä oli, että ylämäessä mmj alkoi pikkuhiljaa valua vaijeria pitkin alas.. Mustia nippusiteitä vaan kaveriksi. |
![]() |
12.04.2016 06:32 <Tuomo Y> ...tarkennuksena vielä, että ao. kaapelia EI ole tarkoitettu 230/400V verkkojännitekäyttöön... |
|
11.04.2016 21:34
<Make>
Erityisesti vanhemmat yksilöt tuntuvat vuotavan, 2000- lukuisissa en ole juuri ko. ongelmaa huomannut. Moottoritien pylväät lienevät samaa sarjaa. Ainakin niitä kai tehdään yhä, kun kolaroitujen tilalle on tullut samanlaiset. |
![]() |
11.04.2016 19:30
<Tuomo Y>
Killun eristysvastus testataan 500V (DC) jännitteellä. ...kestää siis.... |
![]() |
11.04.2016 18:20 <Late> Vastaava rakenne 20 kV:n puolelta: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8652 |
![]() |
11.04.2016 08:23 <Tertsua> Tuo yhteiskäyttöpylvään tyyppi on kyllä kevyesti rumin mitä Suomesta löytyy. Yleensä sähköpylväät on nättejä, mutta noita Isohaaran pylväitä on kyllä tullut rumuutensa takia erityisesti ihmeteltyä pikkupojasta asti. |
|
10.04.2016 23:15
<RicuP.>
Se voisi olla yksi syy miksi niitä on vaihdeltu. Pitäisi jostain nähdä, kuinka heijastin on kiinni. Epäilisin jotain avainreikä systeemiä ja on ruuvit jääneet vähän löysälle. Toinen juttu voi olla vastaava mitä Hyvinkäällä oli, että alunperin vain risteyskohdissa oli 250W ja muut oli 125W. Myöhemmin kaikki 125W vaihdettiin sitten toisen mallisiin 250W valaisimiin valotehon lisäämiseksi. |
|
10.04.2016 22:51 <RicuP.> Sen päälipuolen luukun alla on vaahtomuovitiiviste. Kyllä sen periaatteessa pitäisi pitää, ellei sitten ole huonosti paikallaan. Voi myös olla, että tikka on nakuttanut lasikuidun läpi, sellaisiakin on tullut vastaan :) Lahden moottoritielläkin on joitain varhaisia Kapu -tyyppisiä pylväitä. |
|
10.04.2016 20:42
<Make>
Taitaa siellä vettä olla, aina välillä noissa sitä näkee. Lieneekö syy tuo päällipuolen jotenkin vuotava luukku? http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=2533&pos=6&pid=110036 Noissa pylväissä lienee valaisimille myös sulakkeet, ainakin luukut on. Ne kulmikkaat pylväät ovat 90-luvun lopulta, en tiennyt, että ovat erikoisia. Lappeenrannan malli on kai vähän korkeampi, johdon ja varren väli näyttää pidemmältä. |
|
10.04.2016 20:25
<Make>
250-wattia tosiaan ovat. Olen nähnyt pari kertaa, kun La Stradasta on heijastin hävinnyt. Esitteen mukaan heijastin on "tukevasti kiinnitetty mutta kuitenkin nopeasti irrotettavissa"? https://issuu.com/mrdesigncatalogues/docs/orno_valaisimia_lampor_24mb/75 Lieneekö kiinnikkeet ruostuneet tai jotakin... 80-luvun alun kuvassa näyttäisi olevan vielä Ornot paikoillaan, ehkä niitä on sen jälkeen alkanut hajoamaan. Ilmeisesti HKB 10:n asentajien maun mukaan on laitettu tai ei sovitinpala varren päähän. |
|
10.04.2016 08:30 <Koomikko> Lappeenrannassakin oli käytössä samaa yhdistelmää ennen kuutostien remonttia https://goo.gl/maps/3C2fyBmUWo72 |
|
09.04.2016 22:28 <RicuP.> Valaisimet ovat kai 250W elohopealampulla, luultavasti LaStradat 60-70 -lukujen vaihteesta. Miksiköhän niitä on jouduttu aikoinaan noin paljon vaihtamaan. HKB mallit ovat luultavasti jo 70 -luvulla vaihdettu. |
|
09.04.2016 22:20 <RicuP.> Onkohan tuon ensimmäisen valaisimen kuvun sisällä vettä? Olen ainakin Hämeenlinnassa ja Tuusulassa nähnyt asennuksia, joissa on käytetty metallipylväitä ja Amkaa. Kai siihen joku hyvä syy on. Tuusulassa ja Järvenpäässä on erikoisia varhaista mallia olevia Kapu -tyyppisiä kulmikkaita alumiinipylväitä myös. |
|
09.04.2016 21:00 <Make> BJB:n kannan tyyppi lienee 29.304.3715.00: http://www.bjb.com/index.php?pid=176121&lid=4 |
|
09.04.2016 20:46 <Make> Tässäkin näyttäisi olevan tuollainen BJB:n lampunkanta, se on kai aika vanha malli: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8677 Joissakin oli taas tuollainen paksumpi ruuvikiinnitteinen kanta: http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=2533&pos=12&pid=109840 |
![]() |
09.04.2016 18:10
<Raimo Hallaneva>
Sähkörataa itsekin ajattelin, ensinnä Turun raitiolinjoja. Siellä hän on asunut. Mutta Turussa ei kulkenut linjoja kaupunkialueen ulkopuolella ? Mutta on asunut myös Helsingissä eli tuo raitiolinja on aika todennäköinen. Vähän outoa kuitenkin. Luulisi, että rata olisi rakennettu ensimmäisenä (tai sitten purettu viimeisenä) ihan tavaroiden kuljetusta ajatellen. Pylväät näyttää aika korkeilta, oliko ratikan ajolanka noin korkealla. Pylväissä ei ole mitään perustusta, lisäksi lähin tolppa on totaalisen vinossa. |
![]() |
08.04.2016 22:25 <J.P> Suunnittelijan virhe -tuskin täyttää lämpimämmällä kelillä etäisyys vaatimuksia. |
![]() |
08.04.2016 17:11 <Hartsa> Juuh =) Hakulaite jutun käyttö yksikkö oli siinä virkailijan edessä, Ja pikapuhelin tuntui olevan kovassa käytössä.... |
![]() |
08.04.2016 17:11 <RicuP.> Jep, tuo vaikuttaisi vastaavalta, mutta metalliselta ja on luultavasti syövyttämällä tehty. Aika järeää täytyy tuon sinisen värin olla, kun on kestänyt metalloimisen pintaan ja vielä syövyttämisen ja kesti patapataakin:) Kaikki kilvet pitäisi tehdä noin. |
|
08.04.2016 10:11 <Mso> 20kv maastokatkasia |
![]() |
07.04.2016 21:44 <Jouko> Killu tuntuu taipuvan myös verkkosähköihin eräissäkin asennuksissa, niin seinä- kuin maakaapelinakin joskus tavattu. ;) Mikä lienee ohjeellinen jännitekesto? |
![]() |
07.04.2016 21:40 <Make> On ainakin komean näköiset orret. |
![]() |
07.04.2016 21:36 <Make> Vähän tulee mieleen kaksikerroksinen muovinen kilpien kaiverruslevy, en tiedä, onko vastaavaa metallista levyä. |
![]() |
07.04.2016 21:31 <Make> Olihan siellä kunnollinen vihreä pyöritettävä puhelin ja muuta ajanmukaista. |
![]() |
07.04.2016 21:09 <RicuP.> Noin loivassa kulmassa johdon kannatin näyttäisi tulevan vähän turhan lähelle alempana olevaa koukkua.. |
![]() |
07.04.2016 19:49
<Jouko>
Eturinteen lastenmaan n. 200m mittaisista sompahisseistä ainakin toinen oli 11 kW teholtaan. Vintertec Offshore Oy:n sivuilta lainattuna: "VM yksityyppihissejä valmistetaan viittä eri kokoluokkaa 11, 22, 45, 75 – 90 ja 132 kW." |
![]() |
06.04.2016 22:41
<Hartsa>
no nyt http://yle.fi/uutiset/paivaa_mun_nimi_on_jaakko_teppo__lahes_ujon_oloinen_trubaduuri_avautuu_esiintymisesta_arkistohelmessa_vuodelta_1981/8781363 |
![]() |
06.04.2016 22:40 <Hartsa> No voi pökäle.....määrätyn ajan näkymässä tuolla :( |
![]() |
06.04.2016 20:28 <Make> "Valitettavasti etsimääsi sivua ei löytynyt" ? |
![]() |
06.04.2016 14:38 <Topiax> Olisiko tehty etsaamalla? |
![]() |
06.04.2016 13:49 <calm> #toisaalla arveltiin, että oisko kyseessä Munkkiniemen ratikkalinja, siellä ainakin on kovin samannäköisiä orsia ollut ( http://hs11.snstatic.fi/webkuva/taysi/700/1305916699745?ts=1059 ) ja 1930-luvulla on raiteita purettu ( http://www.raitio.org/ratikat/helsinki/radat/kumula/kumula2016.pdf ). Erikoisen näköisessä linjassa olisi siis ollut -600 VDC ja vieressä menevässä linjassa varmaankin 220 V tai vähemmän johonkin ohjaustarkoitukseen. |
![]() |
06.04.2016 11:26 <Hartsa> voisko olla kyröskosken tehteitten sähköradan rakennusta,siellähän oli pienoinen rautatie muinoin.... |
![]() |
06.04.2016 00:38 <RicuP.> Tuo tyyppikilpi on vielä jotenkin erikoisesti valmistettu; tuo tummansininen väri on kilven sisällä. Kilpeen on saatu teksti poistamalla jotenkin metallipintaa, jolloin sininen tulee esiin. Vanhoissa Idmaneissa tuo väri oli punainen, miten lie tehty.. |
![]() |
05.04.2016 23:24 <Hartsa> juuh puhelin hommissa on tasavirta.... |
![]() |
05.04.2016 21:40 <Make> Kaukaa katsottuna kilpi näyttää ihan Idmanin mustareunaiselta kilveltä. Ilmeisesti se kuitenkin tummansininen on? http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7849 |
![]() |
05.04.2016 21:32 <Make> Onko ehkä lampputyyppiä pitänyt vaihtaa liiketunnistimen lisäyksen takia? En ainakaan tiedä nähneeni muita Frestan malleja kuin kauhoja, muitakin näköjään on... |
|
05.04.2016 21:27 <Make> Se voi olla vaikka Idman, Orno, Fresta, ihan mikä vaan... |
![]() |
05.04.2016 21:19 <RicuP.> Tulee vähän mieleen jonkinlainen ajolanka tms.. Vasen linja taitaa olla normaali <20kV. |
![]() |
05.04.2016 20:50 <Mikko Koho> Ei kannata, kiitos valtiovallan tukipolitiikan. Tännekin olisi ollut ihan fiksua hommata höyrykattilalaitos ja turbiini kaukolämpöverkon ja kattilan väliin mutta kun ei niin ei. |
© Janne Määttä 2004-2017