02.07.2024 22:52 <Make> Sehän nyt kummallinen paikka on... | |
02.07.2024 22:51 <Make> Vai sillä lailla. Toivotaan, että onnistuu. Mikä paikka lienee? | |
02.07.2024 16:32 <MrLamp> Tuo rakennus, josta tuo minun ottama kuva on linkattu 5.8.2021, puretaan piakkoin. Siellä taitaa olla yhä nuo muutamat L&P:t paikallaan, ainakin talonmiehen mukaan. Hän myös lupasi irroittaa minulle sellaisen. | |
02.07.2024 11:59 <Froggy> Tänään siitä toisestakin oli kannat lähteneet irti, saa nähdä mitä seuraavaksi tapahtuu... | |
02.07.2024 07:20 <Froggy> Mega tuntuu olevan täällä päin yleisempi kuin Twigi. | |
01.07.2024 21:49 <Make> Tuo lienee ihan viimeinen mahdollisuus yrittää bongata kuvan mallin kilpiä... https://www.purkutaide.com/ihmemaa-x/ | |
01.07.2024 21:40 <Make> Olen nähnyt myös ruskettuneita. Varmaan tuostakin on ollut PC ja PMMA- kupuvaihtoehdot. | |
01.07.2024 21:37 <Make> Vai eh-Idman 8512:a löytyy vielä hetken. | |
01.07.2024 21:34 <Make> Tietysti oli eri kohdassa... | |
01.07.2024 21:29
<MrLamp>
Minä olen aina luullut, että kun toinen sytytin on rikki, niin sen putken päät hehkuisivat kyllä... Tuossa videossa on loppuunpalanut 18w loisteputki sarjakytkennässä: https://youtu.be/03Xf5Oc_wx8 Päät mielestäni hehkuvat mutta aika himmeinä kyllä. Sytytin ei ole rikki tuossa kylläkään... Tuolta kanavalta löytyy tosi paljon 4x18w (ja muitakin) valoja loppuunpalaneilla putkilla... |
|
01.07.2024 21:21
<Make>
Vai kolaroitu on korjattu niin hienosti joskus. Oho, luettelosta löytyy... |
|
01.07.2024 21:17 <Make> Varmaan on tosiaan ollut ppNa:t. | |
01.07.2024 21:14 <Make> Vai Megaa on löytynyt... Kyllä, Twigissä on myös Office-kannat, mutta en ole tuota vikaa siinä kuitenkaan nähnyt. Eipä ko. mallia ole kauheasti vastaan edes tullut. | |
01.07.2024 21:09
<Make>
Ala-asteella oli Ornon 2x18W käytävävaloissa joskus toinen sytytin rikki. Silloin en ihan ymmärtänyt, miten vain toinen lamppu voi palaa sarjakytkennässä. Kohta on useammmalla Anttilan talolla varmaan sama kohtalo: https://www.purkutaide.com/ihmemaa-x/ |
|
01.07.2024 16:33 <Froggy> Tuli nähtyä Idman Megaa vähän huonossa hapessa. Yhdessä roikkui toinen lamppu, ja toisessa oli kaikki kannat repeytyneet irti, eli vähän samaa ongelmaa kuin Officessa... Twigissä on varmaan myös samaa. | |
01.07.2024 15:31 <Froggy> On varmaan joskus kuvut vaihdettu, yleensä nuo ovat ihan ruskeita Eh:lla. | |
01.07.2024 14:39 <Froggy> Eikä varretkaan sitten. Voi olla ollut ppNa:t ennen vanhaan kun tuo oli valtatie. | |
01.07.2024 14:35
<Froggy>
Niin on, jos vain toinen sytkä on rikki: https://youtu.be/nDht-lDYtPM?si=TNfGBqfjDzERWQw2 Päiden hehkuminen kai vaatii molempien sytkien olemista oikosulussa. Eipä Kouvolassakaan ole samoissa tiloissa ilmeisesti mitään. Saman rakennuksen alakerrassa oli K-supermarket, joka muutti, siellä taisi olla näitä valaisimia 2x 36W:na. |
|
01.07.2024 14:16 <Froggy> Ei se Idman olekaan P2-29, vaan P2-90. On luettelossa puistovalaisinten kanssa samassa kohdassa, niin ei heti löytynyt... On kuitenkin montaa erilaista tuonkaltaista mallia, P2-2x mallit lienevät kuitenkin enemmän teollisuuteen, ja tuo pleksillä oleva paikkoihin, joissa vaaditaan parempaa kestävyyttä ilkivallan takia. | |
30.06.2024 22:55
<Froggy>
En tiedä, näyttävät olevan jotain perus turvapylväitä maalattuna. Yksi oli kolaroitu, ja tilalle tuli uusi samaan väriin maalattuna. Varsi oli kai säilynyt ehjänä, ja samanlainen valaisin löytynyt jostain... Tuo Idmanin tunnelivalaisin löytyykin luettelosta, oli vaan eri kohdassa kuin muut vastaavat... Eli on P2-90, sulkumuovi 6mm paksuista kirkasta polykarbonaattia. Oli saatavilla myös erillisellä upotuskehyksellä. Lamppuvaihtoehtoina 125W Hg sekä 250W Hg ja Na-E. |
|
30.06.2024 22:17
<Make>
Sarjakytkennässä ei taida päät hehkua vaikka ko. lampun sytytin on rikki. Sielläkin on edelleen sama tilanne kuin Keravan Anttilan tilan kanssa. |
|
30.06.2024 12:12
<MrLamp>
Tiedän kyllä, että jos vaan toinen sytytin on rikki, niin toinen putki kyllä palaa. Joko olen sokea, tai sitten noissa pimeissä ei vaan hehku päät ollenkaan... Oli muistaakseni myös elektronisilla sytyttimillä pimeitä putkia. Voin olla kyllä väärässäkin... Joo entinen Anttila oli yhä tyhjillään. Siellä noita valoja vasta paljon onkin: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=lastup&cat=0&pos=0&pid=246272 |
|
29.06.2024 20:23
<Make>
Jos sytytin tai sen konkka on oikosulussa, käy sarjakytkennässä juuri noin. Hieman on lampunvaihdon tarvetta... Uhkaa vaan olla paljon tyhjiä liiketiloja: https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000009440961.html |
|
29.06.2024 20:16
<Make>
Niin on luukussa paksu rautalankatappi ja pylväässä sille pieni kolo. Yksi luukku oli vaihteeksi irronnut... Kolmioruuvissa ei näytä olevan mitään lukituspykälää, eli luukku pysyy vain kitkalla paikoillaan. Samoja on kai tehty myöhemminkin kun yksi on samannäköinen, mutta maalaamaton. Taksiaseman viereen on jossain välissä ilmestynyt kai alkuperäinen, välillä siinä oli ihan muu luukku. Jossain pylväässä taisi olla kaluste paikoillaan, mutta johdot irti. Vai pienikokoinen kuristin. Yhtä on jotenkin rakenneltu, kun lampunkanta on hatussa pellinpalalla kiinni, eikä kupin sisällä, kuten pitäisi. Periatteessa yksinkertainen rakenne, mutta vähän mysteerinen kuitenkin... |
|
29.06.2024 19:57 <Make> Vai ovat ELY:n... Miten lienee puupylväiden kunto, noissa ei ole sentään peltiä alapäässä. | |
29.06.2024 19:51 <Make> Vähän tuollainen urallinen ainakin on. | |
29.06.2024 19:37 <Make> Niin näkyy. Ennen SC:tä on ollut SLO:n laatikot, nekään tuskin ovat alkuperäiset... | |
29.06.2024 19:31
<Make>
Hiljattain sinne on vaihdettu toinenkin "oikea" latausasema. Sen sijaan kuvan valopylväässä ei liene pylväskalustetta, kun toisessa ainakaan ei ole. On vain Ensiö Miettinen AP4 jakorasia. Jostain syystä sen kansi on kellastunut. Siitä on vedetty myös ML 2,5 kevi pylvään maadoitusruuviin. Näkyy olevan myös päättyvä, vaikka luulisi olevan ketjutettu kuvan pylväälle. Ilmankos kiinteistökeskuksesta lähtee aika paljon ohuita maakaapeleita. |
|
29.06.2024 18:30 <Froggy> Entisessä Kouvolan Anttilassa oli varmaan samoja. Vaikea sanoa valmistajasta mitään... | |
29.06.2024 13:44 <Froggy> Tuossa on joku kaksivaiheinen avojohto melko ison tien valoilla: https://maps.app.goo.gl/6y4BSUTJ77uXnPQS6 | |
29.06.2024 13:33
<Froggy>
Ei kai tuollakin ole T-Pot: https://maps.app.goo.gl/BwosW4HRFffZpCL28 |
|
29.06.2024 13:00
<Froggy>
Nuo valot kuuluvat kaiken lisäksi Elylle. Pyörätielläkin oli samanlaiset pylväät ja varret Eh Cupoloilla. Sitten joskus 2010 paikkeilla, kun Ely alkoi vaihtamaan kaikki Eh valaisimet natikoiksi, niin ne piti purkaa kokonaan, ja tilalle tuli normaalit kartiopylväät Koffer2:lla... Mitenkähän nyt taas käy, kun on pakko vaihtaa ledeiksi. Periaatteessahan tuon varren pään voisi sahata poikki valaisimen edestä ja Cupolan tilalle laittaa Herculeksen... Ilmeisesti linssiledit tekee varjoista terävämpiä? |
|
28.06.2024 23:03
<RicuP.>
Juu, täytyy sanoa, että on erikoinen ja hieno varsi. Valaisin vaan pitää avata yläkautta, mikä hankaloittaa lampun vaihtoa, kun heijastin on melkein kuvussa kiinni. En nyt muista, onko tuo malli pylvään päästä umpinainen. Varsi voi kyllä pienen varjon tehdä. Jos olisi linssiräpylä niin varjo olisi todella jyrkkä. Tuli kerran palautetta, että joku henkilö meinasi menettää tasapainon ja kaatua, kun puun oksat heilui valokeilan edessä ja loi jonkinlaisen illuusion maahan. Kävin katsomassa ja todellakin varjot oli todella terävät. |
|
28.06.2024 22:51
<RicuP.>
Luukut oli kyllä millon mitenkin kiinni. Kaikissa kuitenkin toimi kolmioruuvi systeemi. Luukku pitää olla juuri tietyssä kohdassa. Kolmioruuvin puoli työnnetään ensin ylös ja luukun alaosan tappi pitäisi osua aukon reunassa olevaan koloon kun luukku painetaan alas. Avasin valaisimen ja sisällä oli Schwabe pienikokoinen kuristin ja häiriökonkka. Kuristin on vaan niin päin, että kiinnitysruuvit on kupin seinään päin. Kuristin on levyssä, joka on jotenkin kiinni kupin yläosassa. Mitään näkyviä ruuveja siinä ei näkynyt. Voi olla aika temppu vaihtaa kuristin. Kupin läpi menee kierretangot joilla valaisin ja hattu on kiinni. Rakenne on hyvin yksinkertainen. |
|
28.06.2024 22:15
<Make>
Kyllä, porakärkiruuveja on näkynyt viime aikoina aika paljon. Varmasti kautta aikojen luukkuja ei ole osattu laittaa paikoilleen. Vai osassa oli näppisuoja, itse en muista nähneeni. Että vaihteeksi kuvat eivät pidä paikkaansa. Hattu on ainakin siipimuttereilla kupissa kiinni. Olen myös arvannut kuvun kiinnityksen olevan hankala. Niitäkin puuttuu aika paljon. |
|
28.06.2024 22:06 <Make> Oho, siinä onkin hienot varret. Vähän se varsi ehkä tulee eteen, mutta ainakin heijastimien valokeila kai pääsee ohi. | |
28.06.2024 13:17
<Lars>
Erottimia ei saa ohjata virralisena SJ-verkoissa. Niillä voi avata johtohaarat jotka ovat tyhjäkäynillä noin 10 km asti, jos pitempää on valokaaret puhalettava tai sitten hoidettava katkaisijalla. Täälläpäin on kyllö EPA vaihtanut erottimet pois erottaviin katkaisijoihin missä ennen aikaa piti puhaltaa. Puhelimessa on kyllä filmattu klippi kun Empowerin kaverit avaa erottimen puhaltamalla. |
|
28.06.2024 11:45 <Froggy> Nuo Tehometin erikoisvarret on ilmeisesti avoimia päistä, nyt hiljattain vasta tajusin: https://maps.app.goo.gl/KheR2LuHyR6JSApy8 Seurauksena valaisimet ovat täynnä ötököitä, jotka pääsevät ilmeisesti tuota kautta sisään... 2018 näkyy olleen vielä ihan puhtaita, liekö pisetty paremmin puhtaina vielä silloin. Tuo varsi on muutenkin aika huono, kun tuo putkenpää menee valaisimen eteen! Onpa ainakin jollain arkkitehdillä ollut visiota... | |
27.06.2024 22:32 <Make> Ilmattarentiellä on myös yksi Oculus joskus vaihdettu sekaan. On sen jonkun baarin kohdalla. | |
27.06.2024 22:14
<RicuP.>
Luukku pitää asettaa tietyllä tavalla että pysyy. Moni ei näköjään ole saanut niitä paikalleen, kun osa oli porakärjellä kiinni. Osassa oli normaali EM harmaa näppisuoja pyöreällä reiällä paikallaan, osasta puuttui kokonaan. Selvisi myös että kaapelointi on tehty monessa kohtaa ihan eri tavalla kuin kuvissa. Pylväät on tyhjennetty kalusteista. Vielä huomenna on muutama. Otin pari luukkua ja valaisimet jemmaan. En nyt löytänyt kilpeä, missä olisi mitään luettavaa, liekö noille erikoisvalaisimille keksitty tyyppiä ollenkaan.. Pitää tutkia miten tuo valaisin on kasattu. Kytkentä ainakin on varren sisällä. Näki myös että on ainakin pariin kertaan maalattu joskus. Varmaan ovat paikallaan olleet kun maalattu jälkikäteen ainakin pylväät. Kupu on aika hankala saada kiinnitettyä, kun siipimutterit on ihan hatussa kiinni. |
|
27.06.2024 21:59
<Make>
On erikoinen lamppu ainakin kannan osalta. Vai posliininen varjostin, ovat jopa ehjänä pysyneet. |
|
27.06.2024 21:54
<Make>
Valaisimen johdon läpivienti ei taida sitten olla vedenpitävä, jos se on ajateltu asennettavan kaarevaan putkivarteen. Kulmamalleissa on vähän samaa tyyliä Aeron kanssa, tiedä sitten. Ainakin niissä on turvaruuvit kansissa, kaksi pientä pyöreää reikää kantana. Silti pari oli kierretty auki. Se Idman on myös normaalin kokoinen ja pinta-asennettava. Ei siis sellainen iso uppomalli. Kilpi on stanssattu, mutta tyyppi on tietysti pleksin kellastuneen reunan takana... |
|
27.06.2024 21:43
<Make>
Minäkin olen katsellut, että niissä näyttäisi olleen putkisulakepesä. Onko niistä vaan sulakkeen korkki hajonnut, kun usean pylvään sisään oli viritelty tulppa tai automaatti. Perus lasiputkisulakkeen katkaisukyky tuntuu aika pieneltä tuollaiseen. Havaintoja on tullut, kun aika usein luukkuja on puuttunut tai ollut irti. Pysyvätkö ne jotenkin huonosti kiinni? Mitään sormisuojaa ei tietenkään ole takana ollut. Tänään kävin katsomassa. Yksi Idman ja kiinteät Polarikset olivat kadonneet. Muutamassa luukussa oli uusi teippi... Pari luukkua puuttui kokonaan, näytti olevan niin johtimet irrotettu. Kilvistä ei taatusti tyyppiä näe, vaikuttavat tyhjiltä kuten mustareunaiset usein. Onko niissä kuristin kupissa, kun tila näyttää aika pieneltä? Eipä niissäkään kai kovin isoa vikaa ollut, osassa hatuista pintaruostetta. |
|
27.06.2024 21:17
<RicuP.>
Vastus on helppo mitata ja siitä laskea teho, jos se on epäselvä. Erikoinen lamppu kuitenkin. Näyttää hyvin vanhalta. Vai semmoisia valaisimia löytyi! En tiedä nähneeni moisia missään. Aina on ollut varjostimet peltiä tai lasia. Voi olla jotain ulkomaan tuotetta. Hyvällä tuurilla saattaa joku leima löytyä. Rulla on todennäköisesti korkeuden säätöön liittyvä pyörä, joka tulee kattoon kiinni ja johdossa vastapaino yleensä posliinimutikka. |
|
27.06.2024 19:07
<RicuP.>
Niitä nyt vaihdetaan silloin kun huvittaa tietyn aikajanan sisällä komennuksesta. Jana voi olla vuosi, yleensä kuitenkin kesällä vaihdetaan. Justiin heitin yhden 7455/250W natikan romuihin, ei siinä kyllä ollut kupuakaan. Niitä ei tällä alueella montaa ole. Parissa rampissa on hyväkuntoisena ja nekin 150W. |
|
27.06.2024 17:56 <MrLamp> En kyllä tiedä mikä on urakoitsija tuolla. Jutussa ei ainakaan lukenut niistä valoista mitään... mutta Turussa katuvalaisimia yleensä uusii sellainen Tekniikka-Tuominen. Ne ainakin ovat antaneet vanhoja valaisimia. | |
27.06.2024 15:39
<Froggy>
Hyvä arkistokuva tuohon juttuun... Kannattaa urakoitsijalta kysyä, jos sekään sitä aikaa tarkalleen tietää. Itsekin olen haaveillut sellaisesta Järnkonstista... |
|
27.06.2024 15:32
<MrLamp>
On myös Mantoja vaihdettu Kaarinan keskustassa 110-tiellä. Niin siinä kuvassa näkyy, että jotain vaihdetaan Mantoihin. Nekään Mantat eivät enää ole paikallaan... jos siis jutun kuva on Tampereentieltä, niin jopa tolpat on siellä sen jälkeen häipyneet... Laitoin ELY-keskuksen asiakaspalveluun sähköpostia 7.6. liittyen Turun kehätien Järnkonsteihin. Nimittäin kysyin, että milloin ne mahdetaan vaihtaa. Sieltä ei ole tullut mitään vastausta vieläkään... Jos jostakin löytyisi Järnkonst 7455 (tai vastaava) katuvalaisin tarpeettomana, ottaisin mielelläni vastaan. |
|
27.06.2024 13:51
<Froggy>
Olikin vain vähän epäselvät tekstit tuossa, on oikeasti 300W... Nyt löytyi toisaalta jotain muinaisia ripustettavia hehkulamppuvalaisimia, joissa on posliinista tehdyt varjostimet! Yhdessä oli Puristustuotteen bakeliittinen lampunkanta ja toisessa muistaakseni messinkinen. Johdon päässä oli joku valkoinen kai posliinista tehty pyörä tai joku rinkula. Täytyy mennä tutkimaan niitä uudestaan joskus... |
|
27.06.2024 11:31 <Froggy> Oli pienpainenatikkakin... Myöhemminhän nuo versiot lopetettiin kannattamattomina. Idman Gaze on niin ikään vähän samaa sarjaa tuon kanssa, siinä oli melkein sama väripaletti ja seitsemän eri valonlähdetyyppiä valittavana... On ollut myös varmaan kallis. |
© Janne Määttä 2004-2017