![]() |
03.04.2022 20:06
<Make>
Oho, on ollut melkoinen pamaus. Ei taida juuri muu kuin eh kestää tuollaisissa olosuhteissa... Sinne on kai hiljattain vedetty maakaapelit, kun ne ovat uudenkarhean näköiset. |
![]() |
03.04.2022 18:45 <RicuP. > On kyllä hyvin salama lyönyt, kun sisukset ja heijastin on lentänyt mäkeen. On ollut varmaan hyvä pamaus. Sulakekin lentänyt kunnolla. |
![]() |
03.04.2022 18:40 <RicuP. > Onhan tuolla leipomo osastokin, mutta toisessa päässä. Tässä on lämmin valmistus ja jakelu. Tekevät tuhansia aterioita päivässä. |
![]() |
03.04.2022 12:55 <Froggy> Yläasteen keittiössä saattoi olla samanlainen valaistusratkaisu, mutta T8 putkilla. |
![]() |
03.04.2022 12:03 <Hartsa> Sitä arvuutelin mutta jotenkin putkahti ekaks mieleen leipomo.. |
![]() |
03.04.2022 09:39
<Froggy>
Tuossa oli vielä yksi Mekes: https://maps.app.goo.gl/JXoPxrN246wPhFJ6A Kyllä kaikki taisi olla eh:lla. Video löytyi: https://youtu.be/hDcZeZB3yJQ |
![]() |
03.04.2022 07:59
<RicuP. >
Näitä kuvan valaisimia oli aikoinaan myös Viherahon nurkilla mutta vaihdettiin käytettyihin 8522 malleihin muutama vuosi sitten. Onko niissäkin sitten nyt Eh? Olis kiva nähdä miltä näyttää kun salama on iskenyt |
![]() |
02.04.2022 23:57 <RicuP. > Sairaalan keittiö on tämä |
![]() |
02.04.2022 23:17
<Froggy>
Uudessa kylässä on ihmeellistä, että siellä näyttäisi nyt olevan elohopealamput, vaikka ennen näkyy olleen natikat myös kauhoissa! Joku outo ryhmävaihto on ollut. Joskus viime kesänä jostain Viherahon videosta näkyi, että salama oli iskenyt 8522:een. Nyt se näytti olevan korvattu Idmanin HGX-kauhalla. Ainakaan kovasti ei näkynyt minkäänlaista ledivalaisinta... |
![]() |
02.04.2022 18:16 <Hartsa> Onko kyseessä joku leipomo ?? |
![]() |
02.04.2022 12:01
<RicuP. >
Juu, tuolle systeemille on vielä oma laitehuone, jossa pumput ja systeemit. Kaapelointi ja kojeet on ihan paikallista asennusta. Niiden paikat oli kaikki tehty tehtaalla valmiiksi Kaikki keittiölaitteet on toimittanut Metos Oy Keravalta. |
![]() |
01.04.2022 22:39
<Make>
Tänään löytyi lisää aurinkolamppuja... Työkaveri on nyt saanut perintönä vaikka mitä. Yksi koje onkin Orno 40-038 valaisin varustettuna alkuperäisellä Airam HgU alppiaurinkolampulla! Hän toi sen töihin ja vähän tutkittiin. Lieneekö lamppu oikeasti Osram Ultra-Vitalux... Itseasiassa se on tuossa: https://www.huuto.net/kohteet/orno-valaisin-40-038/560537971 Kuulemma mukana on vihreät suojalasit. Lieneekö tuo Ornon ja Airamin yhteistyötä, kun valaisimessa lukee "Aamulla aurinko, illalla Airam." Perinnön jättäjä liittyi jotenkin sähköliikkeeseen Oy Valojohto Ab, joka oli kai aika iso toimija Keravalla päin. |
![]() |
01.04.2022 22:18
<Make>
Basen asennusohjeet ovat kyllä laadukkaat... "Led-putkien kanssa on käytettävä putken mukana tulevaa oikosulkusuojaa, joka laitetaan valaisimessa sulakkeen paikalle." https://www.airam.fi/tuote/base-base Heijastimia saa vain 10 kpl:n erissä. Vai Fagerhultit keräävät pölyä tällä kertaa. Alunperin Keravan Lidlissä merkki taisi olla Regiolux, T8 ilman heijastinta. Nyt taitaa olla Led putket ja heijastimet, en tiedä onko valaisimet samat. |
![]() |
01.04.2022 22:04
<Make>
Vai itsepesevä katto, nyt on kaikki kuultu. Turvakytkimet taitavat olla sentään Katkon. |
![]() |
01.04.2022 21:59
<Make>
Kyllähän se din-kiskoon tuleva MS1,5DIN ainakin asialliselta tuntuu päällepäin. Kaikki vihjeet alkuperästä on kyllä häivytetty, olisiko edes sisäpuolella... Finnparttia ja Etherma ovat varmasti jossakin symbioosissa keskenään... Nyt kyllä aivan kaikki ilmoittelevat hinnankorotuksista, jopa tulevista useammista peräkkäisistä. Vaikka lämmitysöljy oli syksyllä kuulemma 0,70/ litra, nyt on 1,70/ litra! Eikä ole mikään nollaenergiatalo... Fiboxia kyllä kuluu meilläkin paljon, kun ei oikein ole sille kilpailijoita. |
![]() |
01.04.2022 20:03
<RicuP. >
Samanlainen kuin MS1 PUR Oiva on myös Onnline moottorisäädin, joita löytyy aikamoinen läjä, kun ei tullutkaan käyttöä työmaalla. Vaikuttaa vähän saksalaiselta, mutta ei vissiin ole. Kiinnitysrengas on muovia. Liekö nyt jossain itä Euroopassa tai jopa Ukrainassa valmistettu. Tuo on nykyään aina hyvä syy, että hinnat on nousseet. Ei luulisi tuommoisessa mitään kovin kummoista arvokasta komponenttia olevan. Ennemminkin saatavuusongelma. Ite suosin myös Fiboxia, kun tehdään Suomessa. Tuli hankittua pari Highline painikesäädintä, pitää kokeilla miten toimii. Pitäisi toimia myös Dalilla. Ei kuitenkaan ole mitään trimmereitä. |
![]() |
31.03.2022 22:26
<RicuP.>
Tässäkin oli ennen sama homma. Tuossa vasemman sähkökourun kohdalla oli ennen seinä ja tuo loppu osa oli suihku ja pukuhuone niinkuin laatoista näkee. Sitten rysäyttivät seinän pois ja tekivät keittiön. Samalla valaistus ja katto uusittiin Lautex katosta moduulilevykattoon ja tuli jostain puretut 4x T5 valaisimet kahta erilaista mallia. Sittenhän niistä yksi kypsyi, niin innostuin tekemään vähän isompaa remonttia valaistukseen. Kaikki meni uusiksi, vain syöttöjohto on ihan alkuperäinen. |
![]() |
31.03.2022 22:13 <RicuP.> Juu, tuossa katossa on osia joissa lukee jonkin saksalaisen firman nimi. On kyllä viimeisen päälle rakennettu rosterista kaikki sähköjen putkituksetkin. Tuo katto on vielä semmoinen, että se pesee itse itsensä, siksi on tuommoisia suuttimia. |
![]() |
31.03.2022 22:01
<RicuP.>
Sähkö-Lahden vastaavassa oli muutama vuosi sitten semmoiset muoviset sivuilta vinot päädyt, mutta mistäs sitä tietää. Sytyttimet niissä oli kuitenkin noin vastakkain. Seinällä on Fagerhultit 2x 35W ja niiden päällä AVR66 35W. Nekin tuosta vaihtuu. Tuo Fagerhult valaisee käytännössä vain alas ja kerää tolkuttomat määrät pölyä ja rasvaa päällensä. Luulen että aikaisemmin Lidl käytti tuota samaa Sitecoa, ainakin on hyvin saman näköinen. Nykyään monessa Lidlissä on myös Led putkivalot jonkinlaisissa vastaavissa heijastimellisissa valaisimissa. |
![]() |
31.03.2022 21:20 <Make> Jaa, että alunperin ei ollut taas mitään heijastimia. Onkohan tuo jonkun kalustetoimittajan rakentama katto? |
![]() |
31.03.2022 21:17
<Make>
Onkohan Base tehty jo Sähkö-Lahden tehtaalla, vähän taitaa olla sen oloinen. En ole tuollaisia kantoja kauheasti nähnyt, ehkä niitä ei saa ilman sytyttimen paikkaa. Onko seinällä saman sarjan Sitecoja? |
![]() |
31.03.2022 21:05 <Make> On vähän toista kuin meillä, on vain Sähköliikkeiden/ Metallivalmiste 332 2x36W valaisin. |
![]() |
31.03.2022 21:01
<Make>
Sekin alkaa levitä moneen kauppaan... Tuo GE:n automaatin tilalle käyvä yhdistelmä oli DICE60: http://www.aksprom.biz/Catalog/General%20Electric/36319/DMCE60-DICE60-Kompaktnye-ehlektronnye-differencialnye-avtomaticheskie-vykljuchateli "Tavallinen" oli taas DMCE60, näkyy tuolla myös. |
![]() |
31.03.2022 20:52
<Make>
Erittäin hämärällä alkuperällä on myös Finnparttia/ Etherma Oiva moottorisäädin. Siinäkin lukee vain made in EU tai Europe. Etherma E-2005 termostaatteja tarvittiin 100kpl, joten kysyttiin tarjousta. On kuulemma osien hinnat niin korkealla, ettei voinut antaa... Nyt myös Fiboxilla on muotti rikki, joten eräiden koteloiden toimitus on tauolla. Löytyi niitä onneksi muualta. Hyvä, jos himmennys on helpottunut. |
|
30.03.2022 22:42 <Froggy> SAMIa "jatketulla" tasokulmaorsirakenteella: https://goo.gl/maps/k4JRQHdfvTT3D4MS9 |
![]() |
30.03.2022 19:53 <Miska> Kyllä on. |
![]() |
29.03.2022 23:07
<RicuP. >
Noita vikis pistorasioita katsellessa näkyy olevan toimitusvaikeuksia melkein kaikilla Etherma vikis tuotteilla niin, ettei niitä ole saanut pitkään aikaan. Missä lie niitäkin valmistetaan, kun lukee made in EU.. Myös ne sveitsiläiset, joita on ABB, Etherma ja Norwesco nimillä näkyy olevan monesta paikkaa loppu. Tuon ABB säätimen kanssa on kyllä toiminut kaikki mitä olen testannut. Pitää vaan aina muistaa valita oikeat asetukset. Nykyään myös lamppujen himmennystekniikka ei ole enää niin kirjavaa. |
![]() |
29.03.2022 22:09
<RicuP. >
Tämä malli ei käy kiskoon. Sen sijaan nyt löytyi myös A-Collection merkkisenä sama pistorasia.. |
![]() |
29.03.2022 21:46 <Make> Ainakin GE:llä oli myös yhden moduulin yhdistelmiä. Toinen malli sopi automaatin tilalle syöttökiskoon, eli vikavirran sai lisättyä jälkeenpäin. |
![]() |
29.03.2022 21:43
<Make>
On huomattu, että toimitusaikaa on välillä yllättävissä asioissa. Hyvä, että himmennys toimii. Se tuntuu olevan vähän tuurista kiinni. |
|
29.03.2022 21:38 <Make> Onhan noita M13-M10 kierresovittimia: https://www.valaisintarvike.com/product/593/vaihtonippeli-m13x1-sisak-ja-m10x1-ulkok Eri asia on, miten painavaa lamppua tuo kestää. Sisustusvalaisimiin sopii varmaan paremmin. Vanhat kuppikannat lienevät aika järeitä. |
![]() |
29.03.2022 19:41
<RicuP. >
Juu, on yhden modulin kokoinen Siemens yhdistelmä, eli aika kehittynyt malli. On aavistuksen halvempi tukussa ainakin kuin muut vastaavat. |
![]() |
29.03.2022 19:23 <RicuP. > Nyt tuo projekti alkaa vasta olla valmis. Loput valaisimet tuli tänään ja laitoin heti paikalleen. Himmennin toimii hyvin 8x 19W putkien kanssa. |
![]() |
28.03.2022 23:39 <Hartsa> Pitää tässä kuvata uudelleen noi.. nopsaan tuli kuvattua... |
![]() |
28.03.2022 23:38 <-/-> Oy Airam ab |
![]() |
28.03.2022 23:37 <Hartsa> Joo made in Finland |
![]() |
28.03.2022 21:15 <Make> On sen verran vanhan näköinen, että lienee Suomessa tehty. |
![]() |
28.03.2022 21:14 <Make> Näkyy olevan niin aito Osramin eh-lamppu, vieläpä De Luxe. Tarkennus vaan on mennyt pahasti pieleen… |
![]() |
28.03.2022 16:15 <Jouko> Korokepohjan alla lienee tavallinen, ehkä modifioitu yhdistelmästotsi, kuten Make arveli? Haaroituskin näyttää onnistuvan. |
![]() |
28.03.2022 16:06 <Jouko> Tuosta on myös samanlainen Ensto liiketunnistimella AVR 70.4 |
![]() |
26.03.2022 21:52 <Hartsa> Paljonkahan maksaa moinen rasia normi kulutajalle ? |
![]() |
26.03.2022 21:50 <Hartsa> Aika näppärälle vaikuttaa 😀 |
![]() |
26.03.2022 21:31 <Keijo> Tässä on muuten markkinoiden helpoin pinta-asennettava vikuripistorasia. Jos jotain huonoa pitää keksiä niin kaapelia tuohon ei saa tuotua alakautta, ainoastaan ylhäältä, sivuilta tai pohjasta. |
![]() |
26.03.2022 15:43 <Make> Tuollakin on 97 cm:n ja muitakin eksoottisia lediputkia montaa versiota, väitetään olevan saksassa tehty: https://www.germanledtech.de/en/ |
![]() |
26.03.2022 12:47 <Froggy> Tuosta putkesta on ehkä mahdoton tehdä kunnollista lediversiota. |
![]() |
26.03.2022 10:19
<RicuP. >
Vielä kun käännät tuon niin, että lamppu on alaspäin, niin hyvä tuli. Led lampun kanssa tuolla asennus asennolla ei ole mitään merkitystä lämmön takia. Kumma joo nuo laatikon tekstit. AVR70 taitaa olla 60W ja AVR71 oli joskus 75W nyt sekin 60W luettelon mukaan. Löytyy 2000 -luvun alusta pari AVR71 valaisinta ja vielä Philips Prismatic 18W lampuilla |
![]() |
26.03.2022 10:05
<RicuP. >
Johdot on ihan rapsakkaa, jos vähänkin koskee on kuparit esillä. Myös tuo liitin murenee jos menee koskemaan. Juu, nuo kannat tuntuu laadukkailta. Toisessa päässä on vihreät kannat jousella. Muuta ei lue kun Made in Italy. Liitin on Wago. |
![]() |
25.03.2022 22:58
<Make>
On kyllä johdot tummuneet, kun näkyvät menevän tyhmästi lampun takaa. Onko M-Lightissa oikein Stucchin kannat? |
![]() |
25.03.2022 22:52
<Make>
Laatikossa lukee ensin 60W ja perään 75W... Tuossa on kai PMR365- tiivistekin mukana. Pahasti näyttää mittari pieleen. |
![]() |
25.03.2022 22:47
<Make>
AVR7 ei tunnu kellastuvan, jos on ollut täysin auringolta varjossa. Vai Biltema-linjalle menossa... Kiiluuko tuo led-heitin vai onko vain heijastus? |
© Janne Määttä 2004-2017