![]() |
14.04.2022 21:46
<Make>
Kytömaantieltä on aikalailla kaikki häipynyt. HKB 10:n tilalle on tullut Ambar 2:t. Kai valkea kupu on vaan mennyt opaaliksi. Hiljattain myös 20kV on häipynyt pylväistä. En tiedä, mikä tuo porttiharus on. Toinen pylväs näyttää uudelta eikä siitä mennyt harusta maahan. 11 vuotta sitten on siellä jo muutama 8512 tulvinut. |
|
14.04.2022 21:28 <Make> Vähän vähissä on niin niiden kuvat, kun moottoritiet ovat vähän hankalia kuvauspaikkoja. Nyt pitää keskittyä jo vanhempiin suurpainenatikoihin... |
![]() |
14.04.2022 21:23 <Make> Onhan siinä taas syitä. Ilmeisesti tuon takia valoviivaa on käytetty jo aikoinaan. |
![]() |
14.04.2022 21:06 <RicuP. > Saa nähdä. En viitsinyt edes mittailla, totesin vaan, että nyt ollaan sitten pimeässä. Tuota ei kuulemma edes ajeta pois kun budjetti on ylittynyt jo monella kympillä. Saa nähdä koska on sulanut kokonaan, tai koska tuonne pääsee edes mittaamaan vai onko tolpat jo kaatuneet ennen sitä mettään. Oli taas fiksu veto, kun säästettiin lumien viemisessä kaatopaikalle. Tulee maanrakentajalle hommia ennen kun tuossa on asvaltti. |
![]() |
14.04.2022 20:54 <Make> Kuulostaa mielenkiintoiselta. Tietysti jossain on nyt maakaapelivika... |
![]() |
14.04.2022 20:48 <Make> Ei taida olla ihan standardin mukainen, jos ei normaaliin rasiaan käy. |
![]() |
14.04.2022 20:44 <Make> Onkohan itse valaisin jokin vakiomalli ja varsi on tehty itse. |
![]() |
14.04.2022 20:37
<Make>
Tuo pintajohto näyttää olevan syöttö toiselta kuutiovalolta: https://www.google.fi/maps/@60.6317789,24.8613297,3a,15y,287.62h,90.55t/data=!3m6!1e1!3m4!1sKufwWdr72PitgRaGXWMJxg!2e0!7i13312!8i6656 Edes lampunvaihto ei ole kovin helppoa, kun sarana on noin päin. Maadoituksesta on paha sanoa... |
![]() |
14.04.2022 20:24
<Make>
Niin taitaa olla kanta Zenith. Liekö koko valaisin myös, vaikka tuo on yksityiskohdiltaan vähän saman oloinen: https://www.ekoaarrekauppa.fi/product/2655/vanha-zenith-kattovalaisin Siinä vaan ei lukenut yhtään mitään missään. On todella vanha, kun on kangaspäällysteiset, haperot johdot. Nyt antiikkikauppias kävi. Ornon pöytävalaisimesta maksoi kuulemma 955 e ja tuon osti samalla viidelläkympillä... Tuskin on ollut maadoitettu. Olihan myös 0-luokan läppäpistorasioita. |
![]() |
14.04.2022 18:17 <RicuP. > Nyt tuo maa on pettämässä ja tolpat vinksallaan metsään päin. Lisäksi vielä pylväissä taitaa olla hyvin vettä, kun 3x 35A nallit oli lähteny aluevalokeskukselta ja nyt on sitten uusi parkkipaikka pimeänä... |
|
14.04.2022 11:47 <Froggy> Kaikki ovat varmaan alussa kyuluneet ELY:lle, mutta liekö radan puoleiset valot siirtyneet kaupungille Auto-Sunin liikenneympyrän rakentamisen yhteydessä. |
![]() |
14.04.2022 11:40 <Froggy> Täällä on myös jotain iGuzzinin vastaavia porraskäytävissä ja hissiauloissa. |
![]() |
14.04.2022 00:29
<RicuP. >
Yksi syy on se, että valaisimista ei vaan saa tarpeeksi ulos. Toinen syy, että johdotus on tehty semmoisella mattojohdolla johtosarjaksi jota on todella työläs muuttaa. Kokeilin johdattaa yhtä uudelleen, mutta lähemmäs puoli tuntia per kappale, niin siinä menisi monta viikkoa. Lisäksi liittimet murentuu, kun niitä avaa. Laseja on rikki ja osaan oli tehty pleksistä uusi. Valaisimet on vielä hyvän tavan vastaisesti keskellä kattoa, mikä aiheuttaa häikäisyä. Yleensä katon keskikohta varataan muulle tekniikalle. Ei tuo varsinaisesti väärin ole tehty, mutta tehdään nyt sitten suositusten mukaan kun koko homma uusitaan. Lisäksi huomattiin, että katto roikkui keskeltä. Vanhat valaisimet painaa sen 5mm lasin kanssa 10kg että on käynyt kannatuksen päälle. Tuo koko aloitettu valoviivan pätkä painaa noin saman verran. Lisäksi tuolla saadaan kaikki mutkat ja kulmakohdatkin valaistua yhtenäisesti, eikä kannatuslistoja tarvitse välttämättä katkaista. Valoviivan voi mitoittaa muutaman sentin tarkkuudella ihan melkein minkä mittaiseksi vaan. Tämä osuus on 8610mm pitkä, pelivaraa jää 30mm. Seuraava on tuonne päätyyn asti 11670, jää vajaaksi n. 150mm. |
![]() |
13.04.2022 21:11 <Jouko> Joo, uutta maalia seinät täynnä, kaikissa värisävyissä.. |
|
13.04.2022 21:08 <Jouko> <22.4.2016> Jyväskylän ppn valaisimia, niitähän oli vähän joka kaupungissa http://vaunut.org/kuva/50672 Harmi ettei aikanaan tullut kuvattua mitä nyt taustalle joskus eksyivät, olivat liian tavallinen näky. Vanhoja kauhavalaisimia kuvaamalla voi vähän yrittää erhettä paikata. |
![]() |
13.04.2022 21:02 <Make> Ilmeisesti Lumista on myöhemmin tehty -yllättäen- halvempi versio. Tuolla on myös melkoista juttua: https://valoram.fi/blogi/porraskaytavan-valaistus-uusiksi-taloyhtiolle-hyotya/ |
![]() |
13.04.2022 21:01
<RicuP. >
Minun näkemä oli tuossa, tosin tuohon aikaan ei vielä niin pahassa kunnossa. Nykyään on Digistreet. 8 Kylmälahdentie https://maps.app.goo.gl/RbXHxGmHhGxKb4X19 |
![]() |
13.04.2022 20:56 <Make> 15 vuotta sitten on ollut vielä aika siistin näköinen. |
![]() |
13.04.2022 20:52 <Make> Kyllä, Vantaallakin on aika yleinen ainakin vielä. |
![]() |
13.04.2022 20:52
<RicuP. >
Juu, puupylväissä ilman sulaketta tietenkin.. 71 Kytömaantie https://maps.app.goo.gl/gmE9wr3WjFmQdsnS6 Näkyy olevan harvinaisia HKB10:ä valkealla kuvulla! Lisäksi tuosta vähän keskustaan päin on PAS linjassa punaisia vetoeristimiä! Yksi porttiharus on poikki ja kääntänyt valaisinvarren poikittain samalla. Mikä lie tuon tehnyt. Aika turha haruksen paikka muutenkin. |
![]() |
13.04.2022 20:49 <Make> Ilmeisesti on taas joku erikoistilan valaisin. Jossain peilikaapissa saranat on liimattu suoraan peileihin. Ovat pysyneet, mutta ovat rikki, niin vaikutti äkkiseltään vaikealta korjata. |
![]() |
13.04.2022 20:41 <Make> Jaa, että kellojen kuvut olisi viety. En ole siltikään nähnyt tuollaista, missä ne ovat noin päin. |
![]() |
13.04.2022 20:39 <Make> On varmasti viihtyisämpi, jos ennen ei ollut mitään. Vai onko tuossa maavaloja? |
![]() |
13.04.2022 20:36 <Make> Ilmeisesti on jokin syvällisempi syy, ettei korvaavat lamput käy. Käytäviä riittää, jos tuokin on jo 100m... 3x18W liitäntälaite kuulostaa eksoottiselta, 36W PL-L käy kai sama kuin T8:lle. |
![]() |
13.04.2022 19:50
<Make>
Ei ole tuossa esitteessä rikkalapion näköistä, mutta arvaan, millainen on. Rondett on perus pyöreä spottivalo heijastimella, mutta tuo on aika pieni versio E27:lla. Löytyy vieläkin pienempi E14- kannalla. Kisko on kai Lumiancen oma Microrail 2. Noissa Vakioissa oli napin ylä- ja alareunassa jokin uritus, en ole nähnyt muualla. |
![]() |
13.04.2022 19:35
<Make>
Joskus on radan valot tainneet palaa päivälläkin. Kolme jo kärähtänyt, erikoista. Oliko puupylväässä ilman sulaketta? Jossain tuossa oli mustalla kuvulla, ei siinä kauheasti puita ole vieressä. https://www.google.fi/maps/@60.4239766,25.128311,3a,75y,170.11h,90.08t/data=!3m6!1e1!3m4!1smaEbgt9C_tMStZ4NVGdJ7w!2e0!7i13312!8i6656 |
![]() |
13.04.2022 19:25 <Make> Monesti huomaa, että kuorma-autojen suosimissa paikoissa parkkipaikoilla pylväät ovat vinossa takaviistoon... |
|
13.04.2022 19:18
<Make>
Olikohan joku irrottanut ja jättänyt varren maahan. Sitten lumiaura on vienyt mukanaan. Kuuluukohan tien toisen puolen valot jollekulle muulle. Täälläkin on vähän vastaavaa. Tuossa mutkassa oli kai kolaroitu kaksi vierekkäistä pylvästä: https://www.google.fi/maps/@60.38326,25.0655416,3a,75y,39.83h,95.88t/data=!3m6!1e1!3m4!1svy4a6D1bFB4khi9FGATGAA!2e0!7i13312!8i6656 Nyt toinen puuttuu ja toinen on pelkkä vähän vino pylväs ilman vartta, kai pitämässä AMKA:n tien reunalla. |
|
13.04.2022 14:30
<Froggy>
Outoa. Toivottavasti Mantat eivät menneet suoraan romuihin... Täällä oltiin törmätty Selenium pylvääseen: https://maps.app.goo.gl/qHMQ9craLKF6aTXNA Tien toisella puolella olevat Seleniumit vaihtuivat viime vuonna myös LumiStreeteihin, mutta 8511:t ja nuo kolme Seleniumia jäivät. Kolaroidun tilalle tulikin uusi Siteco SC. |
![]() |
13.04.2022 08:58 <Juippi> Joku hälytyskello vissiin juu. Ne ”kellot” ovat vain muuttuneet kukkapurkeiksi. |
|
12.04.2022 23:49 <RicuP.> Täällä oli nyt talvella käynyt hassusti. Oli törmätty yhteen Manta pylvääseen. Pylväs oli suht suora, mutta Manta varsineen oli hävinnyt. Nyt se sitten alkuviikosta kuitenkin löytyi. Oli vähänmatkan päässä olleen lumikasan uumenissa köllötellyt. Piilossa olon aikana oli muut sen toverit häipyneet ja vaihtuneet Lumistreetteihin. Tämä pylväs on edelleenkin tyhjä. |
![]() |
12.04.2022 22:52
<RicuP.>
Tuo alkuperäinen valaisin vuodelta 2001 on Fagerhult 3x 18W El liitäntälaitteella, joka yllättäen on harvinainen ja kallis. Toisessa päässä on samaa vuosikertaa olevat Elektro-Valon 2x 36W PL-L valaisimet, joiden liitäntälaite on vähintään yhtä vaikea löytää. Oli pari korvattu Led paneeleilla, mutta ne häikäisivät sänkypotilaita joiden kuljetusreitti tämä tunneli on. Nyt sekä paneelit, E-V:t että fagerhultit saa lähteä ja tulee n. 100m pitkä valoviiva. |
![]() |
12.04.2022 22:29
<RicuP.>
Täällä on paljon käytetty Lumiancen jotain rikkalapion näköistä kohdevalaisinta, joka käyttänyt 75W (max 150W) E27 halogeenia. Nyt on Stick Led lamput. En ole tuommoista Lumiancea nähnytkään. |
![]() |
12.04.2022 22:10
<RicuP.>
Täällä on kausia kun huoltovalot palaa viikkotolkulla yötäpäivää jostain syystä. Välillä palavat vain yöllä ja välillä taas on pitkään pimeinä. Mitenlie niitä sitten ohjaillaan. Luulisi olevan HK ja K-0-A varmaan kuuluisi olla normaalisti aina pois ja A asennossa silloin kun huolletaan jotain. Sama pätee sähköasemien valoihin, jotka ainakin yhdellä asemalla joskus paloi varmaan vuoden putkeen. Kerran näin Jyväskylässä myös kun 8512 kupu oli ihan musta. Toimi kuitenkin, mutta valo oli 15W hehkulampun luokkaa. Liekö kaikkea moskaa pudonnut sisään vai joku komponentti kärähtänyt. Tähän saakka olen nähnyt jo kolme 8512 joiden runko on palanut pois. |
![]() |
12.04.2022 21:51 <RicuP.> Juu, lasi on. Tämä MK2 aukeaa vetämällä imukupeilla lasista, jolloin jouset aukeaa ja lasi kehyksineen ja heijastimineen jää roikkumaan. MK1:ssä oli tulpat, joiden alla ruuvit joita käännettiin 1/4 auki. Ruuvit kuitenkin pyöri miten vaan, että piti katsoa kannan asennosta oliko oikeasti paikallaan. Lisäksi ei ollut tiivis jos tulpat jäi laittamatta. MK3:ssa ei ole kehystä ollenkaan, vaan jouset ja heijastin on liimattu suoraan lasiin, mitä pidän vähän riski rakenteena. |
|
12.04.2022 21:48 <Make> Taas näkyi paljon kolaroituja tolppia siellä täällä. Yksi on jopa kolmenkympin alueella, vähän hidasteen jälkeen... |
![]() |
12.04.2022 21:40 <Make> Näköjään aikoinaan on uppoasennukseen tarkoitetut pyöreät Giottot asennettu pinnalle seinille! Joskus on lisätty myös liiketunnistimet ko. rappukäytävään. |
![]() |
12.04.2022 21:34 <Make> Ilmeisesti led-paneelit ovat vaihteeksi häipymässä. |
![]() |
12.04.2022 21:32
<Make>
Myös OJ Electronicsin tuotteiden alkuperä on häivytetty. On tanskalainen merkki, mutta missä on oikeasti tehty. Tänään näin taas 19.2. mainitut spottivalot. Kosketinkiskon päädyissä luki Lumiance. Valaisin näkyy olevan Lumiance Rondett Crown 12, 1330, sstl 42 300 80-6. Ovat siis pääpeililampuilla. Kaverina on jotkut puoliuppo 2x 18W PL-L valot, ehkä Elektro-Valo. Ohjauksesta huolehtii Strömfors Uusi Vakio mk1- kalusteet. |
![]() |
12.04.2022 21:30
<RicuP.>
Liekö ollut olut mikä teki kiireen. Vauhtia ei aina tarvitse olla paljoa, kunhan massaa ja työntövoimaa riittää. Järeällä kalustolla peruutettaessa ei välttämättä edes huomaa jos takana pylväs alkaa taipumaan. Yleensä kovalla nopeudella, mutta äkki pysähdyksellä törmätty pylväs jää pystyyn, mutta taipuu olakkeiden kohdalta. Tuo masto oli kyllä muuten suora, mutta nyrjähtänyt jalustan tasalta. Saattaa olla vielä kuvia siitä jossain. Vanha tolppa makaa kaseikossa parkkipaikan reunalla vieläkin. Tänä talvena on ihmeen vähän ollut kolhittuja pylväitä. |
![]() |
12.04.2022 21:15
<Make>
Ei taida niin käyttömäärä vaikuttaa. Junaradan huoltovaloina olevat 8511:t myös tulvivat, vaikka niitä käytetään vähän. Toisaalla 8512:ssa jossain näkyi ruosteista vettä ja olipa yksi myös täysin musta sisältä... |
![]() |
12.04.2022 21:10 <Make> Vai taas Fagerhult. Näin jotakin saman tyylisiä pinta-asennettuja. Kilpi pilkisti lampun ja heijastimen takaa, mutta ei siitä mitään nähnyt. Noissa on myös lasi, kun on IP65? |
![]() |
12.04.2022 21:06 <Make> Ko. kauppa on kuitenkin 24/7 auki... Valomasto kuulostaa jo pahemmalta. Ei kai ole kauhean kovaa osunut, jos valaisimet ovat ehjät. |
![]() |
12.04.2022 19:43 <Saku Nurmi> Pääkaupunkiseudun katukuvassa melko tuttu näky yhä edelleen, vaikka alettukin korvaamaan ledeillä suurissa määrin. |
![]() |
12.04.2022 17:00
<Mikko Koho>
Kovasti on tilanne muuttunut maakaasun kohdalla. Juuri ennen Ukrainan sotaa vuotuinen kulutus oli pudonnut puoleen siitä, mitä se on parhaimmillaan ollut, ja osuus niin ikään n.5%:iin. Suomen maakaasumarkkinat avautuivat kilpailulle 1.1.2020 kun Balticconnector-putken kautta tuli yhteys muidenkin maiden kuin Venäjän verkkoon ja nyt Helen näyttää luopuneen Venäläisen maakaasun käytöstä. https://www.helen.fi/uutiset/2022/helen-irtautuu-ven%C3%A4l%C3%A4isist%C3%A4-polttoaineista "Vanhaan" monopoliaikaan Helsingin Energian Vuosaaren voimalaitoksen kaasusopimus taisi olla melkoinen floppi myyjän kannalta ja yrittivät jopa oikeusteitse saada sitä kumotuksi kun hinta oli aikoinaan sovittu liian alhaiseksi. Ennen vuotta 1992 sai maakaasupuolella sopia kahdenkeskisiä, salaisia, toimitussopimuksia ja tuo sopimus taisi olla niistä se, joka päättyi viimeisenä. |
![]() |
12.04.2022 08:26
<Mikko Koho>
Tuolta voisi löytyä: https://web.archive.org/web/20190717060920/http://www.vesirakentaja.fi/html/laitokset.html |
![]() |
12.04.2022 00:26
<Jouko>
Kuvan lakkautetussa muuntamossa avoimen oven päivät, näkyy olleen kaksiosainen ja välissä umpiseinä. Savilahdenkadun puoleinen, tyhjennetty erotinhuone avoinna. Liekö kolme tai neljä erotinkennoa ollut sekä jakelumuuntaja. Viereen pykätty uusi/korvaava puistomuuntamo, olikohan syksyllä 2018.. Kaapelijärjestelyjä tekivät tässä ainakin silloin, ilmajohdot lähti samana vuonna. Mikähän lienee rakennuksen kohtalo, onko suojeltu vaiko muuten odottaa purkamista? Vastaavat muut Esen sähköverkon tyhjilleen jääneet kivikopit pitkälti purettu Pursialan museomuuntamoa lukuunottamatta. Itse toivoisin rakennukselle pitkää ikää muussa käytössä. |
![]() |
12.04.2022 00:16
<Hartsa>
Okei... Löytyykö muitakin voimalaitoksia ?? |
![]() |
12.04.2022 00:15 <Hartsa> Voisko olla alkuaikojen lankapuhelimen ulkokello kenties..... |
![]() |
11.04.2022 23:39
<Jouko>
Täällä päin alkoivat juuri purkaa "korpihotelli" Varsavuorta, venäläisomistuksessa sekin tähän asti ollut. Paikka suljettiin v. 2007 heikon kannattavuuden vuoksi. https://yle.fi/uutiset/3-12359529 15.3.2022 Vuosia tyhjilleen olleen Hotelli Varsavuoren tilalle ryhdytään rakentamaan kerrostaloja Kohteen nykymuotoinen sopimus purkaantui maaliskuun alussa. Mikkelissä vuosikausia tyhjillään olleen Hotelli Varsavuoren ryhdytään rakentamaan kerrostaloja. Mikkelin kaupunginvaltuusto on jo aiemmin päättänyt vuokrata tontin Rakennusliike Olalle. Rakennusliike aloittaa vielä kevään aikana vanhan hotellirakennuksen purkamisen. Tilalle kaavaillaan neljää pistetaloa, päivittäistavarakauppaa ja pr-jakeluasemaa. Purkutöiden valmistelevia töitä on jo aloitettu kohteessa. |
© Janne Määttä 2004-2017