![Jouko Järvinen, Ohijuoksutusta Kissakosken Francis-laitoksella. Kaukaa katsoen sitä ehti jo hämmästellä, että miten isolle Francis-turbiinien "säätelysiivekkeet" on oikein saatu, kun vesi oikein kuohuu siinä edustalla. Kuvauspaikalle saapuessa sekin syy selvisi :) Vertauksena ohijuoksutusta viime lokakuussa: http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=5492 Yläaltaan reunalta on poistettu paksuja lankkuja juoksutuksen parantamiseksi. Puulan vedenpinta onkin tänä keväänä ollut ennätys korkealla. Vrt. http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=5496, 06.04.2012](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_1825.jpg)
Hirvensalmi, Kissakoski, -
|
![Jouko Järvinen, Kissakosken voimalaitos työmaa vastarannalta nähtynä. Maisema tulee muuttumaan melkoisesti syksyyn mennessä, jolloin työmaa valmistuu sekä vasemmalla oleva harmaa betoniruuhi puretaan ylijuoksutusuoman tieltä. Tämä kuvauspaikkahan olisi pitänyt keksiä jo ennen rakennustöiden alkua..., 06.04.2012](https://calm.iki.fi/tcdn/p/1IMG_1827.jpg)
Hirvensalmi, Kissakoski, -
|
![Jouko Järvinen, Kissakosken uusi voimalaitos alapuoliselta työmaapadolta zoomattuna. Alaveden korkeusrajaa voi hahmotella vasemmalla näkyvien portaiden puoliväliin, jolloin Kaplan-turbiinin imuputken pää jäisi noin kolme-neljä metriä vedenpinnan alapuolelle. Suoraan pohjasta, imuputken edustalta, ylös pintaan syvyyttä voisi siis olla viitisenkin metriä, ehkä jopa enemmänkin eos. Jatkossa vastaava kuvakulma vaatisi jo hyvin ankkuroitua venettä pysymään virtauksessa paikallaan ;) Oikealla vielä keskeneräiset luonnonmukaiset kalaportaat (0,5 m3 juoksutus) sekä taustalla wanha Kaplan-voimalaitos vuodelta 1941. Vrt. http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=5491, 06.04.2012](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_1832.jpg)
Hirvensalmi, Kissakoski, -
|
![Jouko Järvinen, Kissakosken uuden voimalaitoksen rakennustyöt alkavat olla loppusuoralla. Pitkäperjantaina alakanava oli vielä kuivilla ja pohjan tasaustyöt kesken, mutta jo viikkoa myöhemmin vesi päästettiin hiljalleen täyttämään kanavaa. Työmaan on määrä valmistua syksyllä 2012, johon mennessä mm. oikealla oleva betoniruuhi on purettu ja paikalle rakennettu ylikuoksutusuoma sulkuluukkuineen. Ruuhea jätetään jäljelle edemmäs muutamia metrejä muistoksi, tosin arvoaan menettäneenä., 06.04.2012](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_1843.jpg)
Hirvensalmi, Kissakoski, -
|
![Jouko Järvinen, "Kultahirven" kytkinasema. Vrt. http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=1110 Tämä on tärkeimpiä kytkinasemia sähkönsyötön turvaamisen kannalta tässä kunnassa. Asemalla oli maakaapelointi työ kesken, jolla ilmeisesti parannetaan sähkönsyöttöä taajamaan, mikäli nykyinen (ja ainoa) kirkonkylää halkova ilmajohto vikaantuisi pitkäksi aikaa jostakin syystä. Tarkempia tietoja johtolähdöistä kolmessa seuraavassa kuvassa.
Rakennusvuosi on vuosinauloihin perustuva arvio. Tosin tällä kytkinasemalla oli vasemmanpuoleisen osan pylväät vuodelta 1986 ja oikeanpuoleiset taas 1994. Rinnankytketty kaksoisjohto lienee rakennettu samaan aikaan kuin tämän aseman laajennuskin, vuonna 1994., 06.04.2012](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_1861.jpg)
Hirvensalmi, 20 kV
|
![Jouko Järvinen, "Kultahirven" kytkinasemalla on kirjaimellisesti erottimia joka lähtöön :) Vrt. http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=1110
Kaikki lähtösuunnat yksinkertaistettuna: vasemmalle Hirvensalmen kirkonkylä, ylhäällä keskellä Möhkönen/Satulinna, seuraavana ylhäältä oikealle rinnankytketyt johdot Vilkonharju/Otava (ns. "taajama-teollisuus"), edellisten välissä alempana kahdet "välierottimet", suoraan oikealle on Vilkonharjun wanha maaseutujohto. Taka-alalla vasemmalta alkaen: Länsiraitti (kaapelipääte), Liekune ja Noukkalanmäki/Joutsa.
Etualan yksivaiheinen omakäyttömuuntaja on kytketty Möhkösen lähtöön.
Rakennusvuosi on vuosinauloihin perustuva arvio. Tosin tällä kytkinasemalla oli vasemmanpuoleisen osan pylväät vuodelta 1986 ja oikeanpuoleiset taas 1994. Rinnankytketty kaksoisjohto lienee rakennettu samaan aikaan kuin tämän aseman laajennuskin, vuonna 1994., 06.04.2012](https://calm.iki.fi/tcdn/p/1IMG_1862.jpg)
Hirvensalmi, 20 kV / 0,23 kV
|
![Jouko Järvinen, "Kultahirven" kytkinasemalta lähtevä lyhyehkö kaksoisavojohto länteen. Suoraan menevä Liekuneen johto päättyy noin 0,6 km päähän SFC-Etuniemen karavaanialueen laidalle. Oikeanpuolimmainen johtolähtö taas Noukkalanmäkeen/ Joutsan suuntaan. Rakennusvuosi on vuosinauloihin perustuva arvio., 06.04.2012](https://calm.iki.fi/tcdn/p/1IMG_1867.jpg)
Hirvensalmi, 2x20 kV
|
![Jouko Järvinen, Puuorsi. Onkohan tässä ollut 'koukkueristimet' aiemmin, kun orsi vaikuttaa uudemmalta kuin itse pylväs? Orsi vaihdettu ehkä 1960-70 lukujen taitteessa. Vrt. http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=5808, 06.04.2012](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_1854.jpg)
Hirvensalmi, 20 kV
|
![Jouko Järvinen, Kuvaussuunta itään Vilkonharjua ja Otavaa kohti. Otavasta tuleva kaksoisavojohto sekä Satulinnan suuntaan menevä wanhempi linjaus puuorsilla. Kaksoisjohtopylvään vierellä ilmeisesti vanhan puumuuntamon kivijalat., 06.04.2012](https://calm.iki.fi/tcdn/p/1IMG_1869.jpg)
Hirvensalmi, 2x20 kV + 20 kV
|
![Jouko Järvinen, Puuorsilla rakennettua linjaa Satulinnan (ent. kunnalliskoti) kupeessa. Rakennusvuosi on vuosinaulojen puuttumiseen perustuva arvio., 06.04.2012](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_1875.jpg)
Hirvensalmi, 20 kV + 0,4 kV
|
![Jouko Järvinen, Puuorsi., 06.04.2012](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_1879.jpg)
Hirvensalmi, 20 kV + 0,4 kV
|
![Jouko Järvinen, Wanhan maaseutujohdon (1957) ja uudemman rinnankytketyn (1994) kaksoisavojohdon risteily. Kuvan oikeassa laidassa erottuu juuri ja juuri viimeisenä kyseisen kaksoisavojohdon pylväs, jonka jälkeen vanhempi maaseutujohto tulee metsästä uudelleen tien yli ja jatkaen kohti Vilkonharjua vanhaa maantietä mukaillen. Kyseinen paikka Googlen katunäkymässä: http://g.co/maps/hx2nn, 06.04.2012](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_1880.jpg)
Hirvensalmi, 2x20 kV + 20 kV
|