![Janne Määttä, Fingridin Jylkän sähköaseman työmaan taustalla 1960-luvun PVO:n 220 kV Leväsuo-Kalajoki uusiokäytössä paikallisjakelussa 110 kV:lla., 18.10.2015](https://calm.iki.fi/tcdn/p/1IMG_2659.jpg)
Kalajoki, Jylkkä, 220 kV
|
![Janne Määttä, Fingridin Kalajoen sähköaseman 220 kV:n kenttä lännestä. Köysikiskot hävinneet, muut johtimet roikkuvat mikä mistäkin. Yhdessä kentässä on vielä yli menevät johtimet paikallaan ja toisen kohdalta menee muuntajan kohdalta ylijompattu 110 kV etelään., 18.10.2015](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_2632.jpg)
Kalajoki, Jylkkä, 220 kV
|
![Janne Määttä, Fingridin Kalajoen sähköaseman pihaan oli noussut 400 kV:n vapaasti seisova pylväs. Taitaa siinä olla paikka 110 kV:n johdollekin. 220/110/21 kV:n muuntajabunkkerin edustalla rautasydäminen kompensointikela tertiäärikäämissä., 18.10.2015](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_2613.jpg)
Kalajoki, Jylkkä, 220 kV
|
![Janne Määttä, Fingridin Kalajoen 220 kV:n kenttä oli jo vähän purkuvaiheessa. Lähes kaikki johdinköydet oli irroitettu, mutta kojeistoja ei oltu vielä purettu. Kentän yli oli käytössä yksi johto 110 kV:lla., 18.10.2015](https://calm.iki.fi/tcdn/p/1IMG_2606.jpg)
Kalajoki, Jylkkä, 220 kV
|
![Janne Määttä, Alajärvi-Petäjävesi 220 kV teräsportaalipylväällä. Jalat ovat kolmion malliset, mutta koostuvat neliöistä., 16.08.2014](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_1032.jpg)
Multia, 220 kV
|
![Janne Määttä, Fingridin Vajukosken 110/220 kV:n sähköaseman 220 kV:n puolta. Edelliseen käyntiin nähden lisätty apukisko ulkoreunalle ja lähtö Isoniemeen oikeaan laitaan. Vrt. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/975
Edelleenkin paikalla on ylimääräinen 110/20 kV:n muuntaja., 14.09.2015](https://calm.iki.fi/tcdn/p/1IMG_2414.jpg)
Sodankylä, Vajukoski, 220 kV
|
![Janne Määttä, Seitenoikean voimalaitoksen 220 kV:n katkaisija. Vrt. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7452, 26.07.2012](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_7633.jpg)
Ristijärvi, Seitenoikea, 220 kV
|
![Janne Määttä, Seitenoikean voimalaitoksen 220 kV:n jännitemuuntajat ja ohikytkentäerotin., 26.07.2012](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_7636.jpg)
Ristijärvi, Seitenoikea, 220 kV
|
![Janne Määttä, Seuraavana julkaisujonossa olisi uusittua Seitenoikeaa, mutta näköjään vanhasta 220 kV:n katkaisijasta on jäänyt kuva lisäämättä aikoinaan, joten se tulee nyt tässä. Neljällä katkaisupäällä/vaihe on katkaisija varustettu. Uudessa on vain yksi/vaihe. Oikeassa laidassa näkyy myös vanha 110 kV:n katkaisija., 20.08.2007](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_3824.jpg)
Ristijärvi, Seitenoikea, 220 kV
|
![Janne Määttä, Ossauskoski-Taivalkoski -linja ylittää Kemijoen yksittäisen vapaastiseisovan pylvään avustuksella., 28.04.2013](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_8051.jpg)
Tervola, Ossauskoski, 220 kV
|
![Jouko Järvinen, Petäjäveden sähköaseman korjaamorakennus takaa päin kuvattuna. 20 kV kytkemön ulkoseinällä ilmeisesti 20/10 kV muuntaja, mutta onko kellä antaa parempaa tietoa tästä? Julkisivullahan on erikseen vielä vanhat omakäyttömuuntajat OKM 1& 2 sekä peltikopissa uudempi OKM 3. Vrt. http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=2906 & http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=2905, 04.10.2012](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_5483_pe.jpg)
Petäjävesi, 220 kV
|
![Janne Määttä, Tuovilan sähköaseman vanha 220 kV:n kenttä erottimet enimmäkseen auki., 04.07.2012](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_6528.jpg)
Mustasaari, Tuovila, 220 kV
|
![Janne Määttä, Syksy chilikausi on ohi, joten ehkä on aika palata lopulta valokuvienkin pariin..
Tuovilan sähköaseman 220 kV:n kenttä 400 kV:n tulon jälkeen. Kentän kalustus on vielä paikallaan (erottimet auki), vaikka lähdöistä on tavarat karsittu pois. Jäljellä on tuleva linja Kristiinankapungista ja äärimmäisenä vasemmalla 220/110 kV:n muuntajalle oleva lähtö. Taustan tolpatkin ovat vaihtuneet 110 kV:n tuplapylväiksi. Vrt. http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=4611 , 04.07.2012](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_6515.jpg)
Mustasaari, Tuovila, 220 kV
|
![Ricu Pelkonen, Linja-aukko, 13.09.2012](https://calm.iki.fi/tcdn/p/SAM_2840.JPG)
Jossain, 220 kV
|
![Jouko Järvinen, Isomman kokoluokan sarjakondensaattoriasema ~220 kV johdossa. Aukinainen ohituserotin sekä sähköaseman pääportti ukaaseineen. Taustan valvomorakennus saanut uutta väriä seiniin ehkä nuoriso arkkitehtien toimesta.. Kumma kyllä yhtään valvontakameraa ei näköpiirissä ollut. Eipä ukaasit niistä tosin maininneetkaan...
Sijainti: http://goo.gl/maps/QHL3C
Paikanpäälle tuli tietäen eksyttyä, kun ennen Ruotsin matkaa etsiskelin Google Mapsista ajomatkan varteen sijoittuvia Daljoen voimalaitoksia ja tämä kondensaattoriasema näkyi jokivarren ilmakuvissa hyvin..., 06.06.2012](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_30850.jpg)
Ruotsi, Säter, Solvarbo, 220 kV
|
![Jouko Järvinen, Isomman kokoluokan sarjakondensaattoriasema ~220 kV johdossa. Zoomaamaton sivukuva maasta eristetyn rekin härpäkkeistä. Mitä lienee vasemman puoleisiin koteloitu?
Sijainti: http://goo.gl/maps/QHL3C, 06.06.2012](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_30890.jpg)
Ruotsi, Säter, Solvarbo, 220 kV
|
![Jouko Järvinen, Isomman kokoluokan sarjakondensaattoriasema ~220 kV johdossa. Kondensaattorirekin yms. härpäkkeiden tukieristimet lähikuvassa. Alutikkaat löytynevät jokaisesta aitauksesta huoltoa varten, mutta kuka rohkenee ne ensimmäisenä pystyttää? :)
Sijainti: http://goo.gl/maps/QHL3C, 06.06.2012](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_30900.jpg)
Ruotsi, Säter, Solvarbo, 220 kV
|
![Jouko Järvinen, Isomman kokoluokan sarjakondensaattoriasema ~220 kV johdossa. Kuvassa SF6 katkaisijoita sähkövirran katkaisuun, ei niinkään jännitteen. Asiasta lisää: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7955
Sijainti: http://goo.gl/maps/QHL3C, 06.06.2012](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_30930.jpg)
Ruotsi, Säter, Solvarbo, 220 kV
|
![Jouko Järvinen, Isomman kokoluokan sarjakondensaattoriasema ~220 kV johdossa. Etualalla jännite-erottimia. Sähköaseman molemmin puolin kiristyspylväät, joissa nippujohtimien lukumäärä tippuu kolmesta kahteen vain aseman ylityksen ajaksi. Googleauton katunäkymiä aseman eteläiseltä puolelta: http://goo.gl/maps/bP5tZ
Sijainti: http://goo.gl/maps/QHL3C, 06.06.2012](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_30940.jpg)
Ruotsi, Säter, Solvarbo, 220 kV
|
![Jouko Järvinen, Kulmapylväs moottoritie (E18) risteilyssä. Hieman on vaihejärjestystä muutettu sitten vuoden 2009 katujenkuvauksen, ks. http://goo.gl/maps/99uW, 06.06.2012](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_3034_stockholm2.jpg)
Ruotsi, Tukholma, 220 kV
|
![Jouko Järvinen, Hieman on vaihejärjestystä muutettu sitten vuoden 2009 katujenkuvauksen, ks. http://goo.gl/maps/99uW Tässä siis tapahtuu kahden eri vaiheen välillä ns. vaiheistus, mutta vain yksi johdin kustakin nippujohdosta kerrallaan ja pylväällä sitten tuollainen vuorottelulenkki. Seuraavalla pylväällä oli vastaavanlainen järjestely. Edelliskuvassa; vrt. http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=6023 näkyy että vaiheistus/vuorottelu tapahtuu keskimmäisen ja ylimmän vaihejohdon kesken., 06.06.2012](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_3035_stockholm3.jpg)
Ruotsi, Tukholma, 220 kV
|
![Mikko Koho, Linjojen alla oleva putki on Hellisheišin (Hellisheidin) maalämpöjärjestelmään kuuluva., 01.05.2012](https://calm.iki.fi/tcdn/p/Picture 1029_publ.jpg)
Islanti, Hellisheiši, 220 kV
|
![Mikko Koho, Energiasektori on tuolla julkisen hallinnon alla eli joko valtion, kunnan tai paikallishallinnon alaisuudessa. Yhtään yksityistä sähkölaitosta ei saarella ole.
178-neliöisen omakotitalon lämpö- ja sähkölasku ovat kumpikin n.6000-7000ISK/kk, eli n. 37-43¤/kk ja ainakin toinen niistä on kiinteä. Kruunun hirveä kurssi suhteessa Euroon selittyy osittain v.2008 Islannin talouskriisillä jota puidaan vieläkin ja joka mm. pudotti rahan arvon puoleen ja kaatoi kolme pankkia valtion haltuun. Lisäksi mm.70% arkkitehdeista joutui työttömäksi ja siinä on syy siihen miksi kuskini oli turismin parissa. Sekä hän että hänen vaimonsa olivat syntymämaastaan huolimatta tavanneet ja asuneet Suomessa ja vaimo oli aikoinaan opiskellut TKK:lla. Sitten kun työt lähtivät alta niin pariskunnan piti miettiä millä elää ja lisäopintojen jälkeen vaimo hommasi luvat pyörittää matkailua. Matkailu on säännöstelty elinkeino mutta luvat saa kuulemma suhteellisen helposti.
Syy pankkikriisiin on hyvin yksinkertainen, rahaa ruvettiin lainaamaan järjettömiä summia riskialttiisti, käytännössä ilman vakuuksia, ja riskit toteutuivat.
Matkailun lisäksi saari elää kalataloudella ja alumiiniteollisuudella. Vaikka maalla ei ole omia bauksiittivaroja niin halvan sähkön takia teollisuutta on hakeutunut saarelle. Alumiini on ilmeisesti tällä hetkellä ainut järkevä tapa siirtää maan suuria sähkövaroja muualle maailmaan ja laittaa tuottamaan ja koska hinnan kehitys on ollut kohtuullisen vakaa niin sähköntuotannonkin puolelta laitosinvestoinnit ovat kannattaneet ja niihin on uskallettu ryhtyä., 01.05.2012](https://calm.iki.fi/tcdn/p/Picture 1026_publ.jpg)
Islanti, Hellisheiši, 220 kV
|
![Mikko Koho, Isoja sähkökatkoja Islannissa ei kuulemma ole siitä syystä että, vaikka saari ja verkko on pieni, yhden ison voimalaitoksen sijaan heillä on monta laitosta ympäri saarta. Tosin viime talvena joku alumiinitehtaalla, joita saarella on kolme, sattunut häiriö vetäisi ison osan Reykjavikia pimeäksi. Ukkosta ei kuulemma juuri alueella esiinny mutta mahdotonta sekään ei ole. Sen sijaan maanjäristyksiä tällä alueella sattuu. Reykjavikissa niitä ei ole mutta n.45min ajomatkan päässä niitä on. Tsunami on periaatteessa mahdollinen mutta ei läheskään niin todennäköinen kuin Japanissa koska tuliperäisyyden aiheuttaa vastakkainen ilmiö kuin Japanissa. Täällä maata repii ja on repinyt, vuoden 2008 talouskriisin lisäksi, kahtia myös se että mannerlaatat eroavat n.5cm vuodessa., 01.05.2012](https://calm.iki.fi/tcdn/p/Picture 1025_publ.jpg)
Islanti, Hellisheiši, 220 kV
|
![Mikko Koho, Autosta matkalla, n.90km/h vauhdissa, kuvattua., 01.05.2012](https://calm.iki.fi/tcdn/p/Picture 937_publ.jpg)
Islanti, Reykjavik, 220 kV
|
![Mikko Koho, Autosta matkalla, n.90km/h vauhdissa, kuvattua., 01.05.2012](https://calm.iki.fi/tcdn/p/Picture 936_publ.jpg)
Islanti, Reykjavik, 220 kV
|
![Jouko Järvinen, Isoniemen 220 kV kenttä. Etualalla päämuuntajan kojeistot sekä virtakiskoston jännitemuuntajat. Taempana 220 kV johtolähdöt Vajukosken (Sodankylä) ja Valajaskosken (Rovaniemi) voimalaitoksille. Lähdöissä vain erottimet. Maadoitusveitset sekä päävirtakiskostossa että päämuuntajan kojeistossa., 10.03.2012](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_1286.jpg)
Kittilä, Kaukonen, 220 kV
|
![Jouko Järvinen, Valajaskosken 220 kV kenttää on hitusen saneerattu mm. vaihtamalla vaijerien varassa killuvat johtotelineet putkikiskoihin. Muuten komponentit näyttävät aika samoilta. Vrt. http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=1244 & http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=1243 Mikähän pylväs tuonne kentän taakse on muuten ilmestynyt?, 10.03.2012](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_1254.jpg)
Rovaniemi, Valajaskoski, 220 kV
|
![Jouko Järvinen, Valajaskosken uusi 220 kV kenttä. Kahdet oikean puoleiset johdot Petäjäskoskelta, vrt. http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=3590 Taustalla lähtee uusi 220 kV johto Isoniemen sähköasemalle Kittilään: http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=5696 sekä vasemmalta tulee kahdet yhdysjohdot vanhalta sähkökentältä.
Putouskorkeus 11,5 m, rakennusvirtaama 1050m3/sek., teho 101 MW, vuosienergia 365 GWh.
Tämä jäi ainoaksi kuvaksi uudesta kentästä pienoisen erheen takia, jonka huomasin vasta jälkikäteen... :), 10.03.2012](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_1273.jpg)
Rovaniemi, Valajaskoski, 220 kV
|
![Jouko Järvinen, Vertauskuva kahteen aiempaan. Keskeltä on purettu toinen sähkökentän ja gen.muuntajien välisistä 220 kV yhdysjohdoista. Vrt. http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=1258 & http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=4837, 10.03.2012](https://calm.iki.fi/tcdn/p/IMG_1227.jpg)
Rovaniemi, Petäjäskoski, 220 kV
|