<< ^ >>

Vreristinkoukku2.jpg

400/230 V Tässä Hyvinkään Vr:n ratapihan tolppia, joissa näyttää olevan vähintäänkin kummalliset koukkueristimet. Vuodelta 1950. Hyvinkää, VR -Konepaja 15.05.2016
Kuvaaja: Ricu Pelkonen

21.05.2016 19:57 <Make> Myös valonheitin(?) näyttää aika oudolta.
21.05.2016 20:26 <RicuP.> Niinpäs näkyy, pitäisi katsoa tarkemmin. Sille taitaa olla myös irrallinen kuristin.
21.05.2016 21:09 <Make> Monenlaista rasiaa näyttää pylväissä olevan.
28.01.2017 22:26 <Make> Ja Hyvinkään konepajakin aiotaan tietysti sulkea: http://yle.fi/uutiset/3-9308249
29.01.2017 00:32 <RicuP.> Joo, tuo on ollut VR:n visioissa jo jonkin aikaa. Eilen olikin lehdessä juuri iso juttu, että koko kompleksi kylmenee 2018 loppuun mennessä, ja aika moni saa kenkää ja toiset siirtyy Helsinkiin. Vuodesta 1948 on tuo ollut toiminnassa.

Siellä oli parhaimpina Keskuskonepajan aikoina omat valimot, sorvaamot, kattilapaja, takomo, hitsaus osastot ja lähes 2 hehtaaria korjaamohallia ja jopa oma höyryvoimalaitoskin. Älytön määrä porukkaa töissä ja varma työpaikka.

17 työsuhde kerrostaloa rakennettu 40- 50 -lukujen vaihteessa, joissa yhteensä yli 360 asuntoa, jossa yhdessä satun juuri asumaan. Lisäksi omakotialue Telitien ympäristössä. Oma paloasema, päiväkoti ja yhteisiä verstas tiloja.

Todellinen työpaikka ja yhteisö ja nyt tämä kaikki on kohta pantu lihoiksi... Ei oikein hyvältä tunnu.
29.01.2017 20:15 <Make> Uhkaako tuo ehkä jonkun mielestä jäädä vanhanaikaiseksi. Em. toiminnoista moni taitaa liittyä höyryvetureihin. En tiedä, millaista huoltoa nykyinen kalusto vaatii. Varmaan laitetaan ensin tietokoneeseen kiinni...
30.01.2017 20:58 <RicuP.> Niin, tuo "parhaimpina aikoina" tarkoitti lähinnä konepajan kulta-aikaa 60 -luvun molemmin puolin.
Tietysti kattilapajat, takomot ja valimo ovat väistyneet kehityksen kulun myötä jo ajat sitten. Konepaja on nykyään hyvin ajanmukaisella tasolla. Siellä on huolto ja saneerausosastojen lisäksi vaunujen ja vetureiden testausta, mm. uusien Siemens veturien testit tehtiin siellä. Nykyaikainen veturi on tekniikaltaan erittäin vaativa ja moniosaalueinen. Oltiin kerran tutustumassa siellä, niin pääsin näkemään, että tekniikka todellakin vaatii ajanmukaista osaamista ja ammattitaitoa.

Konepajan lopetus johtuu suurimmaksi osaksi siitä, että huolto toiminnassa on paljon ylikapasiteettia, kun veturi ja vaunutoimittajat tarjoavat nykyään itse myös laitteidensa huolto ja kunnossapitopalvelut. Oman konepajan merkitys on supistunut. Käsittääkseni se keskittyy tulevaisuudessa lähinnä saneeraukseen Helsingissä.
31.01.2017 20:56 <Make> Tuo taitaa olla nykyään monella alalla, että valmistaja haluaa tehdä itse myös huollot. On varmaan hyvää bisnestä...
02.02.2017 07:01 <RicuP.> Siinä on kyllä väistämättä se, että kun huolto sopimus tehdään, niin hinta on valmistajan yksinoikeudesta johtuen mikä vaan. Ja sitten, jos huollot tehdään huolimattomasti ja vehkeet hajoaa, niin osat taas maksaa erikseen. Lisäksi huolto vaikka Transtecilla on kaukana, saati Siemensillä, jos on isompaa ja Saksaan joutuu roudaamaan, mistä ne veturit on kotoisin.
02.02.2017 11:30 <Mikko Koho> Kuulemma Caterpillarilla on ainakin laivamoottoreiden osalta (jos niitä voi sillä nimellä kutsua, jotkut ovat erimieltä) huoltosopimuksia joissa laivan oma porukka tekee päivittäisen huollon mutta kaikki isommat rempat tilataan valmistajalta. Jos vaikka Saimaalla olevasta rahtilaivasta hajoaa Catin kone niin voi hyvinkin käydä niin että valmistaja haalii vaikka toiselta puolelta maapalloa korjaajat ja varaosat ja ne ovat laivalla seuraavana päivänä.
02.04.2017 19:52 <Make> Olen tainnut joskus kuulla tuon tyylisistä huolloista.

Sen sijaan Ukko-Pekka höyryveturi huolletaan nykyään varmaan muualla kuin Hyvinkäällä: http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005146303.html
02.04.2017 22:24 <Mikko Koho> Lehtikuvassa olevan Ukko-Pekan kotipaikka on Kouvola. Toinen ajokuntoinen löytyy VR:ltä jostain.
12.04.2017 15:16 <RicuP.> Suomen rautatiemuseossa on noita hyvin vanhoja ja ajokuntoisiakin vetureita ja vaunuja jos jonkin näköisiä. Sähköosaston vaunukin löytyy kaikkine vempeleineen ja joku ohjausseinä rataosuuksien ajolangoille näytti kai olevan. Itse rakennuksen sähköt on myös hyvin vanhaa staffia valaisimineen. Kai 1940 -lukua.
20.05.2018 16:05 <RicuP. > Hyvinkäälle Suomen Rautatiemuseoon on avattu Cafe Strömberg - niminen kahvila, kai rautateiden yhden merkittävän laitetoimittajan nimen mukaan.
13.06.2023 21:38 <Make> Se on hyvin mahdollista...

Sen sijaan Ukko-Pekan kanssa kävi huonosti: https://yle.fi/a/74-20036174 "Höyryveturi Ukko-Pekan vaunussa syttyi sunnuntaina tulipalo – junaliikenne kulkee jälleen Keravan ja Lahden välillä"
Siinä on ainakin sähköosastoa tarvittu ajolankojen korjaukseen.
13.06.2023 23:02 <RicuP. > Johan nyt pitikin tuommoinenkin käydä.. Onneksi oli vain tavaravaunu, ettei nyt isompi menetys ollut.
Hyvin on näköjään kuparit sulaneet, kun poikki on menneet.
14.06.2023 21:44 <Make> Maineen menetys lienee isoin ongelma... Onneksi ei niin muuten suurempia tuhoja tullut.
Jos olisi pylvään kohdalle jäänyt, olisi varmaan äkkiä pylväskin jouduttu vaihtamaan.
15.06.2023 21:23 <RicuP. > Niin on. Nuo höyryveturit on kautta aikojen olleet kipinöiden takia ongelmallisia. Niistä on ihan metsäpalojakin lähtenyt.
Ainahan tuommoinen älytön kuumuus heikentää rakenteita.
16.06.2023 22:48 <Make> Olikohan joku vuosi, että piipun kipinäverkko irtosi matkalla ja se piti korjata kesken kaiken.

© Janne Määttä 2004-2017