<< ^ >>

Kerava2.JPG

110 kV Tämä 110 kV:n linja alkaa ehkä Sipoosta: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/585 ,ja päättyy Keravan Energian pääkonttorin pihaan. Se menee tässä Vanhan Lahdentien (140) varressa vähän matkaa pylväsmallinkin välillä vaihtuen.

Valaisinmalleja tällä osuudella riittää, ainakin löytyy:
- alkuperäinen malli Orno La Strada 15-132 http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/6308 Muotoilu: Lisa Johansson-Pape
- nyt yleisin SLO HKB 10 http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8270
- PSO HKB 8 http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/8796
- Idman 158 HGX http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=2510&pos=14&pid=70173
- Siteco SC http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=2487&pos=19&pid=72486 Kerava 02.03.2016
Kuvaaja: Niko Pajunen
Sijainti: N 60.40084° E 25.12849° Karttapaikake Google Maps OpenStreetMap

09.04.2016 22:28 <RicuP.> Valaisimet ovat kai 250W elohopealampulla, luultavasti LaStradat 60-70 -lukujen vaihteesta. Miksiköhän niitä on jouduttu aikoinaan noin paljon vaihtamaan. HKB mallit ovat luultavasti jo 70 -luvulla vaihdettu.
10.04.2016 20:25 <Make> 250-wattia tosiaan ovat. Olen nähnyt pari kertaa, kun La Stradasta on heijastin hävinnyt. Esitteen mukaan heijastin on "tukevasti kiinnitetty mutta kuitenkin nopeasti irrotettavissa"? https://issuu.com/mrdesigncatalogues/docs/orno_valaisimia_lampor_24mb/75 Lieneekö kiinnikkeet ruostuneet tai jotakin...
80-luvun alun kuvassa näyttäisi olevan vielä Ornot paikoillaan, ehkä niitä on sen jälkeen alkanut hajoamaan.

Ilmeisesti HKB 10:n asentajien maun mukaan on laitettu tai ei sovitinpala varren päähän.
10.04.2016 23:15 <RicuP.> Se voisi olla yksi syy miksi niitä on vaihdeltu. Pitäisi jostain nähdä, kuinka heijastin on kiinni. Epäilisin jotain avainreikä systeemiä ja on ruuvit jääneet vähän löysälle.
Toinen juttu voi olla vastaava mitä Hyvinkäällä oli, että alunperin vain risteyskohdissa oli 250W ja muut oli 125W. Myöhemmin kaikki 125W vaihdettiin sitten toisen mallisiin 250W valaisimiin valotehon lisäämiseksi.
02.07.2016 02:13 <Sähköjänis> Nuo La Stradat vaihdettiin vasta 5-10 vuotta sitten pois. Kauhat lienevät siirretty Keravan Porvoontien valaistuksesta maakaapeloinnin yhteydessä Lahdentielle. Ei siitä ole kauaa, kun tuolla pätkällä sai ajaa pitkät päällä. Tuo linja jatkui ennen Porvoontielle asti, mutta uusittiin 90 luvun alussa. Nuo La Stradat ovat tod.näk.vuodelta 1961 jolloin Ahjontie valmistui tai 1959 kun Lähden maantie rakennettiin. Ahjontiellä oli alunperin La Stradat, jotka vaihdettiin SLO:ksi. Veikkaisin vuotta 1977. Muistan, että pylväät vaihdettiin 90 luvulla ja kauhat vaihdettiin jälleen viitisenvuotta sitten. Eli Ahjontiellä on jo kolmas tai neljäs valaisinsukupolvi. Lahdentielle pärjätään ensimmäisellä.
02.07.2016 21:02 <Make> Porvoontiellä oli ennen vastaavat PSO HKB 8- avomallin kauhat ainakin ko. kohdassa: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/575 Yhteen kohtaan sinne on tullut kai keskustasta peräisin olevia vanhoja alumiinipylväitä HKB 10-valaisimilla.
En tiedä, onko kuvan linja mennyt Porvoontielle asti, nyt se päättyy tähän Ahjontien kohdalle. Niin tarkkaan en ole seurannut, milloin kuvan HKB 10:t ovat ilmestyneet.
Ahjontiellä oli viimeisimpänä uusimman malliset kauhat, joista oli teksti lähtenyt ja Philips SGS 203:a. Pylväät eivät vaikuta kovin vanhoilta. Nyt siinä on Philips Aluroadit.
15.12.2022 04:08 <Hartsa> Näin Sipoossa..... https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009267935.html
17.12.2022 18:00 <RicuP. > Mikähän ihme tuo vaikea vika voi olla

© Janne Määttä 2004-2017