<< ^ >>

1100_0044_2_b.JPG

110 kV Yksi Imatra-Turku voimalinjan alkuperäisistä pylväistä. On nyt Imatralla kiertoliittymän keskipisteenä. Imatra 23.12.2005
Kuvaaja: Mikko Koho
Sijainti: N 61.16730° E 28.78147° Karttapaikake Google Maps OpenStreetMap

23.12.2005 21:20 <P. Ylväs> Rautainen on Rouva.
23.12.2005 23:46 <Tero Toivonen> Erittäin arvokas kuva vaikka onkin vähän epätarkka. Täällä lounaassa näitä tolppia vielä on toiminnassa. Tästä joku on vienyt piuhat?
Linja siis valmistui 1920-luvun lopussa. Täällä Turun suunnassa vanha kansa puhuu venäläisten sodan aikana sisämaahan suuntautuneista pommituslennoista. Venäläiset eivät osuneet linjaan, jonka tolpat oli maalattu vihreällä värillä. Pommittivat sen sijaan tyhjää peltoa. Pitäneekö väite paikkaansa?
24.12.2005 00:12 <Mikko Koho> Rauta-rouva on tullut Imatran kaupungille muistaakseni kulttuurilahjoituksena. Tolppa on rahdttu jostain Imatra-Luukkala väliltä ja se on entisöity alkuperäiseen asuun, eli käytännössä ukkosköysien kannattimet on poistettu ja muut osat hiekkapuhallettu ja maalattu uudelleen.
24.12.2005 12:54 <Mikko Koho> Ja tämä tapahtui muutama vuosi sitten kun Imatra-Luukkala väli uusittiin.
03.01.2006 20:10 <P. Ylväs> Näissähän taisi olla kuitenkin ukkosköydet alusta alkaen suoraan orrelle kiinnitettynä mutta taisi vähän lumi niitä painaa liian lähelle virtajohtimia ja maasulkujahan niistä syntyi tuulisella säällä. Tästä yksilöstä sittemmin poistetut ukkospukit siis ilmeisesti lisättiin linjalle jälkikäteen?
03.01.2006 20:33 <Mikko Koho> Näin minä olin lehtiartikkelista ymmärtäväni...
26.01.2011 07:21 <Mikko Koho> Siinä mielessä tuo ei ole originelli että eristimiä oli alussa vain neljä, kolme vaihetta ja yksi varajohto.

© Janne Määttä 2004-2017