<< ^ >>

Montta_luukkuvaurio2.jpg

Oulujoella on vuodenaikaan nähden lähes tuplavirtaamat. Montan laitoksen ohijuoksutusta piti vielä hieman lisätä, mutta rajakytkimen toimintahäiriön vuoksi tulvaluukku nousikin aivan liian pystyyn. Peltisepälle tuli isommanpuoleisesti hommia. Vuodelta 1955. Muhos. Montta 10.07.2015
Kuvaaja: Niila Heikkilä

14.07.2015 18:05 <Make> Eikö rajakytkimet ole yleensä avautuvilla kärjillä =jos linja poikki, mitään ei tapahdu. Vai mikä tuossa oli vikana?
19.07.2015 19:43 <Mikko Koho> On sitä sattunut ennenkin:
http://www.fortum.com/fi/energiantuotanto/vesivoima/ajankohtaista-1/Pages/Vedenkorkeus-Pyh%C3%A4kosken-voimalaitoksella-vuorokauden-ajan-yli-s%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6stelyrajan-.aspx
"Fortumin Pyhäkosken voimalaitoksella vedenpinta nousi yli sallitun padotuskorkeuden sunnuntain 29.9. ja maanantaiaamun aikana 30.9. Ylitys oli enimmillään 80 senttimetriä. Syynä tähän oli tekninen vika vedenpinnan mittausjärjestelmässä. Tästä syystä juoksutus Pyhäkoskelta oli vajaan vuorokauden ajan liian vähäistä todelliseen tilanteeseen nähden.

Vedenpinnan ylityksen takia vettä virtasi Pyhäkoskella yli tulvaluukkujen ja vanhaa tukinuittouomaa pitkin. Tulviva vesi ei aiheuttanut vaaraa patoturvallisuudelle.

Tilanne korjattiin maanantaiaamuna juoksuttamalla Pyhäkoskelta 530 kuutiometriä sekunnissa, kun normaali juoksutus on enintään 450 kuutiometriä sekunnissa. Pinnankorkeus saatiin tällä keinolla normaalille tasolle tunnissa.

Pyhäkosken ja Pällin voimalaitosten välisillä ranta-alueilla tehdyssä vahinkokartoituksessa tiistaiaamuna 1.10. ei havaittu vedenpinnan yllättävästä kohoamisesta aiheutuneita vahinkoja."
19.07.2015 19:46 <Mikko Koho> Tuo edellinen oli siis vuodelta 2013 mutta kertonee siitä että pelkkä automaatio ja kaukokäyttö eivät ole mitään kaiken ratkaisevia ihmetermejä. Niiden lisäksi kun tarvitaan sellaista ihmettä kuin "kunnossapito", eli joku käy säännöllisesti mm. rasvaprässin kanssa paikat läpi ja testaa että rajakytkimet toimivat ja mittaukset näyttävät oikeita arvoja. Selvää on että jos ei kenttälaitteet pelaa niin ohjauslogiikkakaan ei kaapista käsin mitään ihmetekoja voi tehdä.
19.07.2015 20:18 <Marko> Jos rajakytkin on mekaanisesti hajonnut, siitä ei välttämättä ole mitään apua, onko käytetty avautuvaa vai sulkeutuvaa kosketinta. Jotkin uudet rajakytkimet ovat olleet sellaisia pommeja, etten moisilla mitään turvallisuuteen liittyvää lähtisi tekemään.

On myös hyvä muistaa, että kaikista vioista ei pidä syyttää kunnossapidon puutetta. Laite voi hajota vaikka vielä samana päivänä testauksen jälkeen. Kriittiset systeemit tulisi olla kahdennettu tai sitten kärsitään satunnaiset haitat, mikä voi olla järkevämpi vaihtoeto, jos ei erityisen kriittistä ole.
19.07.2015 22:44 <Mikko Koho> Monesti kriittisissä sovelluksissa, esimerkkinä ydinvoimalat ja lentokoneet, käytetään esimerkiksi 2/3 tai 2/4-logiikkaa jossa sama suure, vaikkapa paine, pinnankorkeus tai asento, mitataan useammalla anturilla ja jos niistä kaksi on sitä mieltä että esimerkiksi joku suojaus täytyy käynnistää niin silloin ko. toiminto aktivoituu. Tällä vältetään toisaalta mittausvian aiheuttamat virhelaukaisut mutta samalla säilyy marginaalia laitevikoja ja/tai huoltoja varten.
Ennätys, minkä olen todistanut, oli kaasuturbiinin laakerin lämpötila: kymmenen termoparia mittaamassa ja jos neljä antoi laukaisupyynnön niin koneelle hätäseis. Syynä moiseen oli se että tärisevässä koneessa termoparit hajoilevat aina silloin tällöin ja piti hommata riittävä marginaali vikaantumiseen nähden..
20.07.2015 19:09 <Make> Se on hyvin mahdollista, että on halvalla saatu "joku" kytkin. Tai tullut tuo äkillinen vikaantuminen.
21.07.2015 03:26 <muhentaja> Merikoskella kun on viime aikoina ajeltu tulvaluukkuja kiinni ja auki eestaas johtuen runsaasta virtaamasta ja käynnissä olevasta voimalan huoltotyöstä, on siellä jostain syystä jääneet "sateensuojakannet" kiinni hammastankoihin ja vääntyneet vinksinvonksin ynnä lennähtäneet asentoon jossa ne eivät suuremmin suojaa sen enempää hammastankoa/pyörää kuin hammastangon laakerointiakaan. Kaipa siellä on tujut rasvat mekaniikkaa suojaamassa kun ei noita ole korjailemassakaan käyty.
08.04.2017 12:23 <Jari > Missä kohden pyhäkoskea on sireeni joka
varoittaa luukkujen avautumisesta

© Janne Määttä 2004-2017