<< ^ >>

IMG_0298.jpg

Puhelin Rajalan suunnan puhelinpylväissä on vielä pari avolinjaakin jäljellä, mutta liekö enää käytössä kuitenkaan. Yhdeltä pyvläältä tässä näyttää orsi puuttuvan. Sodankylä, Sattanen 30.05.2014
Kuvaaja: Janne Määttä
Sijainti: N 67.52298° E 26.61862° Karttapaikake Google Maps OpenStreetMap

18.05.2015 18:55 <kpx8> Joku asiantuntija voisi kertoa mitä nuo numerokilvet noissa pylväissä merkitsee? Tuossakin on 3 päällekkäistä kilpeä.
18.05.2015 19:09 <Koomikko> Tuossa ylin 64 on asennusvuosi tai joskus kyllästysvuosi. Keskellä 20 on pylväännumero. Alin T5 saattaa liittyä vuorotteluun, näitä numeroita ei ole yleensä joka pylväässä.
19.05.2015 01:25 <Hartsa> Mitä olen kuullut niin joissakin on asennusvuosi ja "juokseva" pylväsnumero.
19.05.2015 21:49 <qwerty1> Onkohan missään päin Suomea enää yhtään puhelinavolinjaa ihan oikeassa käytössä? Lapissahan noita avolinjoja taitaa olla vielä jäljellä, ja Kajaanissa tais olla se museolinja.
20.05.2015 00:42 <Hartsa> voi olla nykuisin aika hiljaista "rautalangoilla" Tuskimpa uskoisin väittää että mahtaa olla maanalla käytössä olevat linjat.
20.05.2015 01:45 <Jouko> Ylimmän numeron mieltäisin itsekin rakennusvuodeksi. Eiköhän se Kajaanin museolinja ole vain museolinja.. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/6342
20.05.2015 08:03 <calm> Kyllä näitä edelleen tuolla Lapin perillä käytössäkin on, mutta kyllähän ne todella vähissä alkaavat olla, kun kaikki lankalinjat halutaan poistaa ja korvata langattomilla. http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/936 http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/667

Muistikuvat kertoisivat, että tuo alin T + numerokin oli juokseva, joka kymmenennessä vaiko joka viidennessä pylvääsä semmoinen oli. Merkityksestä en kyllä mene sanomaan mitään.
20.05.2015 13:39 <Tuomo Y> http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/6262

Kaksi ylintä numeroa ovat pylvään pystytysvuosi, seuraavat alla ovat pylvään juokseva numero keskuksesta tai linjan haarasta tms. päin laskettuna. Kolmannella "rivillä" on sitten mahdollinen
vuorottelupylvään numero; kirjain T tai N vuorottelukaavasta riippuen + vuorottelupylvään numero.

Numerolaatat asennetaan pylvään kylkeen siten, että laattaryhmä on n.45 asteen kulmassa tien suuntaan, jotta numerot nähdään paremmin autosta käsin ennen kuin ollaan ihan pylvään kohdalla. Joka toisen pylvään laatat on toiseen suuntaan 45 asteen kulmassa, jotta ei ole myöskään väliä mihin suuntaan auto ajaa:)
20.05.2015 15:56 <RicuP.> Vuoden 54 yleistekniikan kirjassa puhuttiin jotain näistä linjoista ja puhelinkeskuksista. Eristimiäkin oli erilaisia erityyppisille linjoille. On paljon monimutkaisempi järjestelmä kuin kuvittelin, kun linjoilla on joku ominaisvastus ym. ja niitä pitää sovitella yhteen. Pitääkö se paikkansa, että jossain olosuhteissa langat ns. laulaa, eli värähtelee niin että puhe kuuluu läpi?
27.05.2015 16:37 <Sähkö-Masentaja> Rautavaaralla oli vielä talvella jäljellä lyhyt pätkä puhelinavolinjaa kahdella orrella. Harmi kun en kerennyt kuvaamaan, kun kerkesivät mennä purkamaan. Muutama vuosi sitten noita puhelinavolinjoja oli Rautavaaralla aika pitkiäkin pätkiä, tosin eivät taineet olla enää silloin käytössä, kun pylväissä oli myös kaapelikin. Tuossa muutama googlen nappaama kuva:
http://bit.ly/1LJ1chT
http://bit.ly/1JVkbqg
http://bit.ly/1PN9PO3
http://bit.ly/1RnAjDd
http://bit.ly/1evurtC
http://bit.ly/1FOx2sS

© Janne Määttä 2004-2017