<< ^ >>

pistoke_paik.jpg

230 V Vain pistorasian omistajille =) Vuodelta 1980. Kontioniemi 26.09.2014
Kuvaaja: Harri Pesonen

02.10.2014 21:32 <Make> Pistorasiakoteloiden malli saattaa olla SLO PIKE.
03.10.2014 00:11 <Hartsa> Olivat jotain metalli valua yms.ei ollu muovisia tai tyypillisiä lasikuitupokseja.
03.10.2014 00:52 <Ricu P.> Metallia ne pitäs nykyään uudetkin olla! Ne muoviset, mistä lähtee kuoret irti on ihan p*skoja! Pakkasessa kun niitä asentelet, ni kotelot halkee ja palaset lentelee. Lisäks se suko-kello viritys on nimenomaan VIRITYS.
03.10.2014 21:28 <Make> Jokunen vuosi sitten tuli vaihdettua em. tyypillä olevia metallisia Siemensin vaaleanvihreisiin sellaisella mustanuppisella "kellolla" varustettuihin lasikuituisiin(?). Ei alkuperäisissä muuten mitään vikaa ollut, mutta asukkaiden töihin lähtöajat kuulemma vaihtelivat niin paljon ettei yhteiskello enää toiminut.
03.10.2014 22:39 <Hartsa> Tuon kyllä hyvä et jokainen saa ite laittaa lähtöajat joskus talossa on kanssa ollut et sähkökeskus kellon perässä virtaa on tullu 04-09 ja sitten 16-21. Mut järkevämpää on jokaisella oma kello ja saa ajasta halutut aikansa. Päivällä 6h tauko esim vuorotyöläisiä ajatellen ihan toimimaton juttu.
07.10.2014 20:24 <Make> Sellainen Thebenin kello, jossa on pistorasia keskellä, ei tykkää yhtään, jos sitä yrittää kiertää väärään suuntaan. Ja sitä tapahtuu, kun pimeässä yrittää säätää.
20.04.2017 18:47 <RicuP.> Niitä taas talvella vaihdettiin. Tukkuun tulee aina syksyllä iso kori keskelle myymälää, jossa on Theben, Gräslin ja Satmatic/ Siemens kelloja ja kojepistorasioita :D

Mitäs nyt, kun on usein puhuttu, että tuo normaali suko ei sitten kuitenkaan kestäisi 16A jatkuvaa virtaa, esim sähköauton lataamisessa? Kuitenkin nimellisvirta on mitoitettu 16A, eikä missään ole näkynyt mitään aikarajaa. Ainoa raja, mitä on näkynyt on käyttölämpötila 35/45*C.
Joku viranomainen sanoi, että siitävaan, kunhan kaapelointi kestää ja toinen sanoo, että pistorasia ei kestä ja max on 8A... Miten mahtaa olla?
20.04.2017 20:50 <Make> Ei ole yllätys, että varaosia tarvitaan. Metallisille koteloille olisi käyttöä myös kaupungilla. Ainakin Keravan keskustassa on muutama lämmitystolppa kai torikäyttöä varten. Meiltä tilattiin kerran sellainen sinne metallikoteloituna, kun valmiina ei kai saanut. Casemetin EO-kotelosta sellainen tuli.

Olen kuullut myös tuon hiljattain, olikohan juuri auton lataukseen liittyen. Joku aikaraja siinä silloin taidettiin kertoa. Siniset karavaanaripistorasiat kai kestävät jatkuvasti nimellisvirtansa.
21.04.2017 21:03 <RicuP.> Vissiin ainoa metallisten lämmitysrasioiden valmistaja on ABB. Niidenkin valmistus on kai jo lopetettu. Siemens/ Satmatic yksi malli on myös metallinen, mutta siinä on heikkona lenkkinä muovinen putkilaippa. Garo on myös, mutta se on kai hiton kallis.. Valukotelo olisi kyllä hyvä, tai räätälöity tonttiesteri ilman mittaria ja muutamalla lisäpistorasialla.
Hyvinkään kirjastoaukion valotolpissa on melkoinen viritys. Niissä on nimittäin 3~ rasiat sukolla irrallisena maakaapelin päässä luukun alla..

Se sininen karavaanarimalli onkin melko tukeva, mutta kyllä ainakin työmailla käytetään ihan perus sukoja kaikenmaailman puhaltimien ja lämmittimien perässä ja hyvin on kestänyt. Se mun sininen jatkojohtokin on syöttänyt reilua 3kW parkkihallin valokuormaa 9h päivässä + lauhdutinverkon taajaripumppua ja ei edes rasiat lämmenny, paitsi työmaakeskuksen löystynyt suko vähän. Roikan pää on tuommoinen: http://www.ikh.fi/fi/pistorasia-4-os-maadoitettu-crx4017 joka on aika kestävän tuntuinen ja hyvät tiivistykset myös pistorasioiden rei'issä, niin voi huoletta käyttää laippareunaisia tulppia sateessa. Ainoa on, että kotelon ruuvit voi korkata, jos liian kovaa kiristää. Ite laitoin M4 ruuvit niiden tilalle läpi muttereilla.

© Janne Määttä 2004-2017