<< ^ >>

2014-06-09_14.44.13.jpg

Ns. ruskea nuotti on paikannettu. Allekirjoittanut ei vielä ole päässyt kokemaan ko. pillin äänensävyä ja voimakkuutta mutta, kuuleman mukaan, jos satut olemaan paikalla kesäteatterin luona kun Imatrankosken tulvaluukut aukeavat niin housupyykki on mahdollinen. Itse juoksutushälyttimen pilli on maston nokassa oleva pieni musta möhkäle.
Padolla soi nyt, luukkujen auetessa, suunnilleen samanlaiset kaksiäänipillit kuin mitä tuossa videossa kuullaan:
https://www.youtube.com/watch?v=G6Uxh-xtU-g Vuodelta 2014. Imatra 17.06.2014
Kuvaaja: Mikko Koho

18.06.2014 19:03 <Hartsa > parilla voimalaitoksilla on saman ääniset sireenit koneikkö hälyyttiminä....
19.06.2014 05:59 <Mikko Koho> Hartsa: tarkoitatko ihan laitevian hälyttimenä vai käynnistyshälytyksen antajana että jos automatiikka tai kaukokäyttö käskee koneiston päälle ja joku on töissä niin kerkeää lähteä vaara-alueelta pois tai, jos turvakytkin on unohtunut avata, niin painaa hätäseis?
20.06.2014 00:50 <Hartsa> viasta antoi hälyytyksen sitä en muista että soiko ne pikasulun jälkeen kun lähtee takas ajoon. Mutta lämmöistä ainakin tuli.....
20.06.2014 16:12 <Make> Taitaa olla radiosignaalilla ohjaus, kun antenni näyttäisi tikun päässä olevan. Se selittäisi tuon isohkon Rittalin kaapin tarpeen.
21.06.2014 11:32 <Mikko Koho> Radiollapa hyvinkin, padolta on tuonne matkaa n. kilometrin verran -> tekee molempien valssiluukkujen auetessa n.5min kun vesi on tuolla kohdalla.
05.07.2014 20:30 <Mikko Koho> Dodi, pilli oli pitänyt vaihtaa uuteen mutta ainakin tänään uoma kuulosti olevan melkoisen hyvin katettu noilla hälyttimillä, alajuoksusta ei ole tietoa. Toinen asia sitten on se, että kun siellä alkaa olla kieltokylttiä samaan malliin kuin Roope Ankan rahasäiliön ympärillä, niin silti ne eivät mene osalle jakeluun.
12.07.2014 21:08 <Mikko Koho> Nyt on sitten Youtubeenkin näemmä ilmestynyt ensimmäiset videot siitä miltä pato nykyisin, auetessaan, näyttää ja kuulostaa. Nuo pillit on senkin takia tuossa padossa että jos tulee äkillinen tarve juoksuttaa ja joku ei ole tajunnut aidoissa olevia kieltokylttejä ja on uomassa niin on ehkees jotain mahdollisuuksia lähteä pois.
https://www.youtube.com/watch?v=_XRspSXUO2w
13.07.2014 09:38 <Jouko> Onpahan porukkaa!
13.07.2014 16:13 <Hartsa> Tuttu "koneikko hälyytin äääni " Jokunen kuutio hurahtaa vettä =D Hyvin toinen valssi lähtee vähän aikaisemmin kuin toinen..olisiko viiveellä tuossa asiaa...Aika tasan varmaan pystyisi nostamaan käsikäytöllä paikanpäältä käsin patotornilta??
13.07.2014 23:05 <Mikko Koho> 15MWh on viimeisin tieto energiahukasta kun maksimivirtaama on 500m3/s. Aikoinaan, muutaman vuoden, tunnisti että joku tietty jamppa istuu valvomossa, hänellä kun oli aina tapana laittaa kaikki päälle yhtäaikaa. Muuten oli kuulemma tapa että kun ekan luukun käskee ylös niin odottaa hetken ennen toista. Silloin moottoreiden käynnistyspiikit ja sitten ne, kun löysät on pois ja valssin ylösnosto alkaa ja kuorma nousee, eivät osu samaan hetkeen ja virtapiikit kuormita sähkönsyöttöjä niin paljoa. Nykyisin ohjaus on kuulemma automaattiohjelmalla, molemmalla luukulla oma ohjelma joka ajaa 6min auki, pitää 6min ylhäällä ja ajaa lopulta kiinni, sekin vie 6min. Ko. ohjelma on sitten käsikäytöllä eli Imatralta ilmoitetaan Espoon valvomoon että kaikki ok, voi avata. Ohjelma vain lisää turvallisuutta kun inhimillinen virhe tai tietoliikennekatko ei jätä luukkuja ylös. Viiveistä on vaikea sanoa kun käsittääkseni Espoo-Imatra-väli on sateliittilinkillä, siitä tulee vaihteleva viive kun valvomo antaa käskyn ja se saavuttaa Imatran.
Ja mitä tuohon väenpaljouteen tulee, tuolta rannalta lähti tästä kesästä alkaen yksi tasanne pois ja se rajoittaa aika paljon niitä kaidemetrejä jotka on käytössä. Syy oli viime uudenvuodenyön ikävät tapahtumat, voimayhtiö käski yhden tasanteen käyttökieltoon kun henkilö meni tarkoituksella kaiteen yli ja hukkui.
24.07.2014 01:27 <Korkki> Harjavallan padolla on vähän erilaiset äänet kun luukut aukeaa (ajassa jotain 2-3 min) : https://www.youtube.com/watch?v=5JrFNGhgamE :)
24.07.2014 08:53 <Mikko Koho> Hehe, oisivat tehny vähä hardcoremman videon ja laittanu lavan luukkujen alle.. :)
Imatralla on kerran meinannut sattua hukkuminen elokuvan kuvausten aikana, elokuva oli Rauta-aika v.1982. Imatran Voima suostui avaamaan luukut sillä ehdolla että elokuvantekijä ottaa kaiken vastuun sattuvista tapaturmista. Tarkoitus oli saada ihmiset kellumaan hallitusti Imatrankosken pohjaa pitkin. Oikean valotuksen saamiseksi kuvausten piti tapahtua oikeaan kellonaikaan. Kuvausassistentin mielestä uoma täyttyi liian hitaasti ja pyysi valvomolta lisää vettä. No, sitä laitettiin ja sitten kun vesi tuli itse kuvauspaikalle niin sitä tuli sellaisella voimalla että oli tuurissa ettei kukaan hukkunut..
Kohdassa 1:50 saattaa näkyä pikku pätkä uintireissusta:
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/rauta-aika_25965.html#media=25973
24.07.2014 12:43 <Jouko> Siellähän tosiaan on jotkut uimasilla, ei vain ihan kevyessä virtaamassa :) Mahtaa tulla paikat kipeäksi veden runtelemana moisessa kivikossa..
25.07.2014 03:32 <Mikko Koho> Taannoin oli paikallislehdessä muistelujuttu ko. episodista ja sen mukaan olivat vaan halanneet toisiaan joukolla ja olleet ikionnellisia ettei kellekään käynyt pahemmin..
12.09.2019 15:30 <Mikko Koho> Tuli todettua että ns. ruskea nuotti, joka urbaanin legendan mukaan saa ihmisen laskemaan housuun, ei ole aivan täyttä legendaa vaikkei se samalla ihan täyttä totta olisikaan. Jotkut ovat keksineet korostaa rakennevärähtelyjen kannalta oleellisia taajuuksia 40Hz molemmin puolin (esimerkiksi https://www.youtube.com/watch?v=c_JWU8vSDqM ) ja kuuntelin noita klippejä kuulokkeilla, jossa on ilmeisen hyvä bassotoisto. Vaikka en kovaa kuunnellut niin melko lyhyen ajan jälkeen oli sanoinkuvaamaton epämiellyttävä olo ja tuntui kuin olisi ottanut sydämestä. Kaiken kruunasi tarve lähteä WC:hen vaikka edeltävä ruokailuhistoria ja muut vastaavat asiat eivät sitä todennäköisesti olisi muuten vaatineetkaan.
05.10.2021 16:20 <Mikko Koho> Siinä "vähän" voimakkaampi torvi, joka on Suomeksi ääninuohoin.

https://youtu.be/YtRKWy1BrPQ

Tuo laite näyttää puolestaan perustuvan vähän samaan periaatteeseen, kuin ajoneuvon pakoputken paukuttaminen, eli päästetään pieni määrä polttoaine-ilma-seosta putkeen ja sytytetään se.

https://youtu.be/qXnxBpi9K6Q

Yksi ilta, kun joku mopoilija paukutti pakoputkea, tuli tuumittua, että hän varmaan nuohoaa sitä..

© Janne Määttä 2004-2017