<< ^ >>

Kuva_8966.jpg

Imatran Voiman aikainen johto-opaste Yllikkälä-Huutokoski (YL-HU) 400 kV:n voimajohdon pylväille numero se ja se, sekä Mikkeli-Huutokoski (MIK-HU) 110 kV:n pylväille. Lisäksi pylväsnumerot Haukivuorelle matkaavaan voimajohtoon Hyötyystä Armalaan Savonradan sähkönsyöttöasemalle (HYÖ-AML). Jälkimmäisen johdon alkupäätäkin olisi voinut tietty käydä vilkaisemassa kun seudulla kerran tuli liikuttua... Mikkeli, Kalvitsa 08.05.2013
Kuvaaja: Jouko Järvinen
Sijainti: N 61.92979° E 27.39331° Karttapaikake Google Maps OpenStreetMap

09.07.2020 23:52 <Vesa Linja-aho> Kirjoitin arkiympäristön katoavasta kulttuuriperinnöstä, yhtenä lähdeviitteenä tämä kuva:

https://journal.fi/tekniikanwaiheita/article/view/96986
10.07.2020 00:41 <Hartsa> Näitä palovesi merkkejä näkee vielä paikka paikoin ja joissakin on lisäkilpi veden ottomäärä tai ehtymätön vesilähde.
10.07.2020 20:40 <Make> Minä muistan nähneeni sellaisia merkkejä, missä on punainen risti. Mikä se lienee vai onko kuitenkin sama palokaivon merkki.
11.07.2020 00:48 <Hartsa> Jaa a tuo oli kyllä uutta tulis mieleen itelle et opastas lääkärin luo..tms.. palovesimerkki on aina ollut punainen V
11.07.2020 00:50 <Hartsa> Lisäkilvessä on myös merkit joko M tai A tarkoittaa moottoriruiskun paikkaa ja a vastaavasti autolla pääsee vesipaikan viereen.Enemmin käytössä noita olen nähnyt turvetuotanto soilla.
11.07.2020 00:50 <Hartsa> Lisäkilvessä on myös merkit joko M tai A tarkoittaa moottoriruiskun paikkaa ja a vastaavasti autolla pääsee vesipaikan viereen.Enemmin käytössä noita olen nähnyt turvetuotanto soilla.
12.07.2020 05:57 <muhentaja> Nuo vanhemmat palovesimerkit taitaa olla tuon Vesan dokumentin perusteella todellisessa käytössä enää lähinnä turvetutantoalueilla, muualla mennään sitten pelastuslaitoksen karttojen mukaan. Ellen nyt tuota ihan väärin tulkinnut.
Muistan nuo johto-opasteet myös, penskana ihmettelin että mitähän kummaa nuo on. Onkohan tienvarsien kilometritolppia vielä jossain tallella? Täältä löytyy myös pätkä wanhan ajan puhelinlinjaa museoituna https://goo.gl/maps/ixu8LQscU4gTx9cJ6
12.07.2020 20:32 <Mikko Koho> Toinen tapa merkitä palopostit on seinässä olevassa kyltissä oleva sininen palopostiavaimen kuva ja metrimäärät sijaintiin numeroina, esimerkiksi 3m vasemmalle ja 10m eteenpäin.
Muistelen, että aikoinaan katsottiin ensin kartasta sijaintipaikka suunnilleen, ja sitten merkeistä loput.
Täällähän suuri osa paloposteista meni harjoituskäytössä käytännössä käyttökieltoon kun lisääntyneet virtaukset ja painevaihtelut vetivät putkien sisäpintaan kerrostuneet tavarat liikkeelle.
12.07.2020 20:48 <Make> Myönnetään, että kauan sitten tuli bongattua myös palopostimerkkejä. Joskus niissä oli aika isojakin metrimääriä.
12.07.2020 22:51 <Hartsa> Eli käyttö vain hätätilanteessa jos vaan toimivat...
14.07.2020 23:29 <Vesa Linja-aho> Mikko: Joo siis palopostit merkitään noilla palopostikilvillä ja muut vedenottopaikat noilla V-merkeillä. Tämäkin on selostettu artikkelissa :).

Aiheen vierestä: tämä Suuria seisovia pylväitä -sivusto on muuten museo, ja hyvin tärkeä sellainen. En tiedä missä muualla tallennettaisiin näin systemaattisesti sähköön liittyvää rakennetun ympäristön historiaa.
14.07.2020 23:32 <Vesa Linja-aho> Make: taidat tarkoittaa moottorikelkkareitin merkkiä, ns. jätkänristi:

https://blogi.eoppimispalvelut.fi/reittimerkit/2018/08/21/reitiston-merkit/

Perhana kun en maininnut artikkelissa.
15.07.2020 20:55 <Make> Tuo moottorikelkkareitin merkki se täytyy olla. Ompa samanlainen palokaivon merkin kanssa, vaikka ne eivät liity mitenkään toisiinsa.

Historiaa täällä kyllä riittää, kun aina välillä tulee viestejä, että jokin on häipynyt.

© Janne Määttä 2004-2017