<< ^ >>

IMG_7089.jpg

110 kV Otanmäen lakkautetun kaivoksen sähköasema ja taustalla kaivostorni. Oikealla oleva ympyrän muotoinen rakennus on vesitorni. Kajaani, Otanmäki 22.07.2012
Kuvaaja: Janne Määttä
Sijainti: N 64.11745° E 27.10194° Karttapaikake Google Maps OpenStreetMap

22.09.2013 22:47 <Hartsa> Kaivoksen nostotorni, Koneistoineen on tänäkin päivänä paikoillaan siellä. Toimi Outokumpu oy toimesta V.1949-1985 Suomen suurin rautakaivos.Tornin on suunitellut insinööri tsto K.Hansen valm.1952

http://esoteerinenmaantiede.blogspot.fi/2011/05/toukoretkella-kaivoshistoriallinen-osio.html
23.09.2013 09:17 <Mika> Tuo torni on hyvä maamerkki, näkyy mm. Alassalmen lossille ja Manamansaloon hyvin.
23.09.2013 09:28 <Hartsa> No varmasti !! Vähän sama juttu täällä päin tuo keretin torni.
01.10.2013 23:32 <Korkki> Sen verran korjataan että toimi tietenkin RAUTARUUKIN toimesta eikä Kummun. Nyt Suomessa onkin sitten melkein pelkästään ulkomaisia yhtiöitä hoitamassa tuota kaivostoimintaa (pl. Talvivaara)...
02.10.2013 11:26 <Hartsa> Muistin väärin =) !! Rautaruukinhan tämä olikin...... Ja ei maha paljoa suomalaisia firmoja tulla kaivoasalle enään.
21.05.2018 00:43 <Hartsa > Vanadiini oli kaivoksen päätuote, vaikka se muodosti vain 2,5 prosenttia tuotannosta. Muu oli magnetiittia, ilmeniittiä ja kiisuja.

Kaivoksen pääkuilu johti 661 metrin syvyyteen – kaivoskielessä tämä ilmaistaan muodossa +661. Päätasot sijaitsivat viidenkymmenen metrin välein siten, että ensimmäinen oli +75 metrissä ja syvin taso +575 metrissä. Vuosittain louhittiin noin viiden kilometrin verran vaakasuoria tunneleita ja tasoja yhdistäviä vinokuiluja. Kaivosalueen maan alla kulkee arviolta 124Km tunneleita
21.05.2018 00:45 <-"- > Viimeiset malmit nostettiin kaivoksesta 11. kesäkuuta 1985.

Pumput sammutettiin/purettin ja toimitettiin ylös ja kaivostunnelit alkoivat täyttyivät vedellä hiljalleen.

© Janne Määttä 2004-2017