<< ^ >>

IMG_4659_hlt.jpg

- Riutunkarin tuulivoimaloita vuorolautta Merisillalta nähtynä. Päivämatka kohti Hailuotoa kauniina kesäisenä päivänä on saanut alkunsa. Tuulivoimapuiston voimaloista kolmen teho on 1 MW, yhden 1,3 MW ja kahden uusimman 3 MW. Vrt. http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=4684 & http://calm.iki.fi/tolpat/?p=kuva&id=4674 Oulunsalo, Riutunkari 13.08.2012
Kuvaaja: Jouko Järvinen
Sijainti: N 65.01204° E 25.17135° Karttapaikake Google Maps OpenStreetMap

23.07.2018 00:08 <muhentaja> Joku on saattanutkin ihmetellä, että miksi isomman Merisilta-lautan kyydissä moottori käy koko ajan tasan samoilla kierroksilla, mutta jyrinän syvyys vaihtelee tilanteen mukaan. Tämä johtuu siitä, että pääkone tuottaa sähköä, jolla käytetään potkuria pyörittäviä sähkömoottoreita. Tyristoripankit on toisinaan porsineetkin.
Meriluodossa on sitten taas erilainen voimansiirtoratkaisu, ja pääkoneen kierrokset vaihtelevat tarvittavan tehon mukaan.
23.07.2018 08:03 <Mikko Koho> Saimaan kanavalla kuulee joidenkin laivojen ahterista milloin keulapotkuri on päällä. Joko apukoneet muuttavat tehoa tai sitten pääkoneen teho nousee ja laskee akseligeneraattorin mukana. Joissain aluksissa voi olla niin, että merellä pääkone käy vakiokierroksilla, ja pyörittää samalla akseligeneraattoria tuottaen koko aluksen sähkövirran. Satamissa, kanavissa tms. paikoissa, joissa kuorma vaihtelee enemmän, laitetaan apukone/koneet ajamaan muuta kuormaa ja akseligeneraattori syöttämään keulapotkuria. Kuorma voi pahimmillaan vaihdella niin paljon, että pelkän akseligeneraattorin varassa toimittaessa, kierrosluvunsäätäjä ei välttämättä pysy perässä ja seurauksena on "black out", eli sähkökatko, jolloin seuraukset ovat tuurista kiinni.
23.07.2018 13:01 <muhentaja> Saatoin ehkä antaa vähän huonon selityksen Merisillasta. Kyseisessä aluksessa on dieselsähköinen voimansiirto, eli pääkone tuottaa pelkästään sähköä, potkureille ei ole mekaanista tai edes hydrodynaamista yhteyttä. Tältä se kuulostaa: https://www.youtube.com/watch?v=fSUOkajno14
23.09.2018 20:46 <Mikko Koho> Noin vuoden verran on Paraisten ja Nauvon välillä ollut käytössä hybridilautta, joka lataa rannassa, ja kulkee pääosin sähköllä. Laskeskelin, että nykyisellä vuorovälillä, päästään konetehossa noin puoleen maksimitehosta ilman että tarvitsee käyttää dieseleitä. Lautassa on kolme dieselgeneraattoria, joita koekäytetään viikoittain, ja ajossa jos maasähköä ei ole saatavilla tai se ei kovan jäätilanteen takia riitä.

Virallista mainosvideota:
https://youtu.be/RB6rKP34Mtk

Latausjärjestelmä läheltä:
https://youtu.be/Ahi1NuLwSBg

Ja lähtö rannasta:
https://youtu.be/N_JG3y24weE
25.06.2021 18:29 <muhentaja> Merisiltassa taas vissiin pamahti sähöt.
26.06.2021 02:58 <Mikko Koho> Merisilta näyttää olleen viime aikoina useasti pois liikenteestä. Alushan on ahkerassa käytössä ja lieneekö käyttöikä tulossa täyteen..
26.06.2021 09:22 <muhentaja> Lautta alkaa tietääkseni olla elämänsä ehtoopuolella. Varaosien saatavuuskaan ei kait enää ihan triviaalia ole.
27.06.2021 16:27 <Mikko Koho> Nyt meni lisälautta..

"Tie 816, Oulu. Liikennetiedote.
Paikka:
Tie 816 välillä Kempele - Hailuoto, Oulu. Tarkempi paikka: Riutunkari-Hailuodon lautta.
Lauttaliikenteessä on tilapäisiä aikataulumuutoksia. Lisälautta ei liikennöi teknisen vian vuoksi.
Ajankohta:
27.06.2021 klo 16:02 alkaen toistaiseksi."

https://liikennetilanne.fintraffic.fi/?x=2811143.2738508163&y=9152195.325127564&z=5&wWidth=396&view=&checkedLayers=1&basemap=streets-vector&disorderId=50385384

© Janne Määttä 2004-2017