<< ^ >>

IMG_6927.JPG

220/110 kV Petäjäveden muuntoaseman toinen 220/110 kV päämuuntaja. Petäjävesi 21.07.2005
Kuvaaja: Janne Määttä
Sijainti: N 62.27557° E 25.16587° Karttapaikake Google Maps OpenStreetMap

29.11.2005 12:02 <Alan opiskelija> Paikallinen sähköyhtiö kerää lisätuloja kasvattamalla joulukuusia sähköaseman alueella.
30.03.2007 17:39 <MV> Mielenkiintoinen kuva, tertiäärikäämitykset muuntajassa vanhassa 200 ongelmaverkossa, valitettavasti tässä on ne mutta mitä varten. Vastaus löytyy viereisesta tiilirakennuksesta, rakennuksesta lähtee 20kv avolinjat petäjäveen ympäristöön, pelkkä 20kv lähtö. Vaihekiskot ei ole sitä varten kuin mitä oli toisessa keskustelussa. Ainut muuntaja jämsä-pyhäkoski verkossa. Näin meillä etelässä. Etualalla 110kv kenttä, jossa erikseen kompensointiparistot. Takana 220kv kenttä. Muutama vuosi tämä peruskunnostettu kytkinasema, joten päällyskunnosta riippumatta se on isku kunnossa. Onkohan kuvan ottajalla vasempaan kuvia niin nähtäisin mihin ne 20kv vaihekiskot menee.
30.03.2007 21:37 <J.P> Ei ole tainnut 20 kV lähdöt olla ollut varsinaisesti käytössä v 1986 jälkeen kun Halkokankaan asema valmistui, olen ollut yhtä lähtöä tuolta seinältä purkamassakin silloin.
01.04.2007 01:12 <MV> Hyvä tietää, niinpä sitten niillä ei ole käyttöä ja kiskot loppuu tuohon missä ne häviä näkyvistä. Toinen hyvä juttu että tänne keskusteluun tulee selaisia jotka on käynyt ex-ivon vanhoilla 200/100 asemilla ja paljon asiaa selviä monellekkin.
04.04.2007 19:53 <V. Larjanen> Missäs se kolmansiokäämityksen ulostulo on ko. muuntajassa?
04.04.2007 21:41 <Hartsa> onkos noilla kiskoilla ollut jokus muuntaja??
05.04.2007 17:24 <MV> Eiköhön se ole tuossa kolmansiokäämitys näkyvissä, verkolla peitetyt vaihekiskot, jotka menee jäähdytyskennojen päällä ja sivulla (kannessa niitten ulostulo). Käyttötarkoitus hieman hämärä. Mutta maassa voi olla mitä tahansa vanhaa asennettuna kun asema jo ennen 1950-lukua rakennuttu. Rata kiskoja käyttetiin -50 luvulla mihin tahansa kun metallirakenteita rakennettin, aitatolppina jne. Muuntajan päässä näkyy käämikytkimen säätökotelo ja ohjausvarsi muuntajan kannelle. Sen edessä 200 käämin tähtipiste joka on erottimella varustettu ja taitaa olla 100 puolikin kytketty samaan?
06.04.2007 10:57 <M.Asentaja> Maassa olevat ratakiskot ovat kentällä tapahtuvaa muntajan siirtoa varten. Risteyskohdassa jollainen näkyy kuvassakin muuntaja tunkattiin ylös ja pyöriä käännettiin 90 astetta, muuntaja alas ja matka jatkui.
21.04.2007 00:47 <MV> Oli miten oli ratakiskot maassa. Mutta uusinta tietoa petäjäveen 220/110 muuntajista. Toisessa on 10kv tertiäärikäämi ja toisessa 20 kv tertiääri. Mutta 10 kv onkin harvinaisuus suomen maassa. Uusi hyvä kysymys, miksi näin. 20kv on ollut petäjäveen keskijänniteverkkoa varten. Tiedän asemasta paljonkin mutta en kerro vielä, jospa joku ystävällisesti voisi vastata, jos tietää.

© Janne Määttä 2004-2017