<< ^ >>

P1050039.JPG

20 kV Fortumin johtoa Pudasjärven Panumalla. Panuma 05.01.2011
Kuvaaja: Toivo Miettinen
Sijainti: N 65.25467° E 26.40709° Karttapaikake Google Maps OpenStreetMap

22.09.2011 20:55 <Toivo Miettinen> Kuluttajien odotukset sähköautojen latausajoista ovat varsin huikeat:
http://tinyurl.com/3swevc3
Ihan ajatusleikkinä tämä: kuinka suuri pitäisi latauslaitteen liitäntäteho olla, jotta sillä voisi ladata sähköauton akut täyteen lataukseen 20 minuutissa? Edelleen, kuinka suuret sulakkeet tällainen laite vaatisi jos se liitettäisiin 230/400 V jännitteeseen?

Kun täällä ei [vielä] ole varsinaista foorumia, niin sallittaneen tällainen keskustelunavaus tällä palstalla...
22.09.2011 22:40 <Mikko Koho> Ei tarvita kummoistakaan laskentaa: kun ensimmäiset maakaasuautot tulivat viitisen vuotta sitten myytiin kotitankkauslaitetta joka puski 3,5Nm3/h kaasua tankkiin. Täyttö kesti eräällä henkilöautomallilla 5h, jolloin tankkiin meni n.17,5m3. Tämä vastaa n.175kWh energiaa. Tällöin 400V 3x25A lähdön äärimmilleen kuormittamalla saa latausajaksi n.10h.
Toinen asia on sitten kuinka pitkälle sillä ajaa tai kuinka usein menopeli pitää ladata. Sähköautoissa kun elektroniikka hoitanee järjestään sen että jarrutusenergia otetaan talteen ja osa siitä saadaan sitten ajoon lähdettäessä hyödyksi.
22.09.2011 22:41 <TT> Karkeat arviot:

- kulutus 15kWh / 100km
- toimintasäde 300km
-> akkukapasiteetti 45kWh

20min & 45kWh = 135 kW (vaadittu latausteho)

135kW / (3*230V) ~ 3x200A (käytännössä enempi hyötysuhteiden ym seikkojen takia)
22.09.2011 22:43 <TT> Akkukapasiteetti taitaa olla aika yläkanttiin kyllä. Unohdin sen jarrutusenergian hyötykäytön tuosta.
22.09.2011 22:57 <Mikko Koho> Kokonaan oma lukunsa on sitten oikosulkuvirrat kun kerta pitää saada moottoritielle lähdössä kiihdytettyä nollasta 100 tai 120km/h niin ettei ole tien tukkeena (ts. 1,2l:n 60kW tehoa ei riitä.) Ja keski-Euroopassa kun tuo 120km/h ei riitä, pitää saada se 170km/h ettei oo autobahnilla tukkeena.
22.09.2011 23:57 <Mikko Koho> Ja nyt kun aloin "herkuttelemaan": oletetaan että joku "viisas" keksii määrätä myös raskaan kaluston sähkökäyttöiseksi. Paloauton pumppu, Esteri D-240, 90kW, 3000l/min 10bar paineella. 90kW teholla keikalla ajettuna saat asemalla 3x63A pistokkeella ladata reilu 2x ajan että saat auton takaisin täyteen iskuun ja tässä ei ole huomioitu edes auton liikuttamiseen, auton valoihin ym. tarvittavaa energiaa.
23.09.2011 18:56 <Toivo Miettinen> Oikein hyvää pohdintaa! TT:n laskelma on hyvin totuudenmukainen. Löysin netistä asiaa käsittelevän artikkelin "Unplugged: Electric vehicle realities versus consumer expectations " jossa oli laskettu tarvittavia lataustehoja eripituisille latausajoille. Laskelman mukaan alle puolen tunnin latausaikaa varten tarvittaisiin 30...250 kW:n tehoinen latauslaitteisto. Voi hyvin aavistella, millaisen rasituksen sähköautojen lataaminen voi vielä sähköverkolle aiheuttaa.

Artikkeli löytyy täältä: http://tinyurl.com/3ewlp7l

23.09.2011 23:22 <STP> Tästä kun vielä siirrytään älykkäisiin sähköverkkoihin ja tuntilaskutukseen (pörssihintaan) niin voi jokainen sähköauton omistaja katsella illalla, että "jaa, ensi yönä onkin 3-5 välillä sähkö halpaa, pistetäänpä auton lataus käyntiin 03:00" ja tämä sitten vaikkapa kertaa 100000. Fingrid kiittää ja kumartaa :-)
24.09.2011 00:32 <Marko> Visioissahan on, jotta sähöautoja voitaisiin käyttää sähön varastointiin, eli suuren kulutuksen aikaan autot luovuttaisivat tehoa verkkoon päin.
24.09.2011 02:12 <Mikko Koho> Käytännössä homma pitäisi sitten varmaan hoitaa niin että kun auto seisoo pidemmän aikaa parkissa, vaikkapa yön parkkipaikalla tai autotallissa niin auto on kytkettynä samalla tavalla sähköihin kuin nytkin on talvisin kun auton moottori- ja ehkä sisätilanlämmitin on käytössä. Toki virran pitää olla jatkuvaa eikä kelloja saa olla katkomassa jos ei ole kyseessä todella pitkäaikainen seisonta. Ja taloyhtiöiden parkkipaikoilla voipi tulla remontti kun ei johdot ja sulakkeiden kapasiteetti riitä.
Pikalatauksiin en oikein usko ihan jo sen takia että tehot alkavat mennä niin huimiksi että a)tekniikan, b)turvallisuuden varmistaminen lienee niin ja näin. Eräillä messuilla kysyin kerran eräältä UPS-valmistajan edustajalta että mikä on järein UPSinne minkä olette toimittaneet. Mietti hetken, vastaus oli: 200kW/3min. Joku muovialan firma halusi ainoastaan ettei valukoneeseen jää muovia sisään kun sähköt menevät. "Niissä akuissa lienee voimaa?" Hetken hiljaisuus ja sitä ilmettä on vaikea kuvata kun edustaja totesi hiljaa "noissa on aika helkkaristi voimaa."
27.09.2011 20:21 <Pekka> Nykyisten sähköautojen akkukapasiteetti 15-30 kWh. 1-vaihe 16A pistokkeella lataus täyteen kestää siis 5-10 tuntia eli hyvin latautuu yön aikana. Pikalaturit (latausaika täyteen esim. 1 tunti) ovat suunniteltu/tarkoitettu lähinnä julkisille latausasemille joissa saadaan järjestettyä tarvittavan suurehkon virran syöttö.
27.09.2011 20:25 <Pekka> Linkissä Fortumin julkaisu aiheesta, julkaistu ilmeisesti 1/2011 eli aika tuoretta tietoa.

https://newsclient.omxgroup.com/cds/DisclosureAttachmentServlet?messageAttachmentId=332465

© Janne Määttä 2004-2017