<< ^ >>

P6220093_publ.jpg

- Juoksupyörän kyljessä oleva kyltti kertoo kaiken oleellisen: "Tämä vesiturpiinin juoksupyörä on ollut käytössä Imatran voimalaitoksen 5. koneistossa 1.4.1936-5.11.1989. Valmistaja: Tampereen pellava- ja rautateollisuus oy. Nim. tiedot: malli Francis, teho 32000hv, kierrosluku 125r/min, vesimäärä 104m3/s, putouskorkeus 24m ja paino 22500kg. Sähköä sillä on tuotettu 7500 000 000kWh"
Vuodelta 1928. Imatra 22.06.2008
Kuvaaja: Mikko Koho

26.01.2011 03:48 <Mikko Koho> Tuosta kun oikeasta kohdasta osaa kattoa ja viittii ehkä liata vaatteita niin näkee miten hyvin kavitaatio syö turbiinia. Jos käytte paikan päällä niin ei muuta kuin etsimään.
11.05.2012 16:39 <Mikko Koho> http://www.hs.fi/kotimaa/Imatran+voimalaitos+saneerataan+Suomen+suurimmaksi/a1305562004315

Se on sitten 7MW/mylly lisäystä jos suunnitelmat toteutuvat.. 21,5MW on tällä hetkellä nimellinen teho. Pyörät noissa kolmosessa ja nelosessa ovat melko saman kaltaiset kuin tämä, tämä on vain vähän enemmän "high-tech" ja yläosa vanhemmissa pyörissä on vähän enemmän ulospäin kaartuva kuin tässä..
11.05.2012 21:12 <Jouko> Petäjäskosken "15 minuutin kuuluisuus" (182 MW) -> Imatra saanee paikkansa takaisin (192 MW)
11.05.2012 21:50 <Mikko Koho > Olihan Imatra kerran v.2006 kakkonen.. Joku vei paikan 172MWlla mutta parin kuukauden päästä seiskan revision ansiosta saivat paikan takaisin kun teho nousi 8MW nykyisiin 178MW lukemiin.
08.01.2013 21:35 <Jouko> 1930-luvun vesivoimasta asiaa sekä niskat kipeiksi :) Linkki ei ehkä kauaa enää elä eos.: http://www.elisanet.fi/saukkolan.voima.oy/Vesivoimat%200-61%20index.pdf
09.01.2013 07:21 <Mikko Koho> On tuo ollut jo pitkään ja itseasiassa nuo PDF:t on minullakin varmuuskopiossa, ihan siltä varalta että häviävät netistä. Tuo on niin mainio opus kuin olla ja voi. Tuonkin opuksen eräässä PDF:ssä on juttua Imatrasta sen alkuperäisessä asussaan, laitoshan oli silloin n. vuoden vanha.
31.08.2015 03:19 <Mikko Koho> Tuli käytyä happihyppelyllä ennen nukkumaankäyntiä ja todettua että koneistot numero 1,3 ja 7 tekivät kuutamourakkaa. Samalla tuli sitten näppituntuma että, vaikka ehkä ykköstä lukuun ottamatta kaikki kävivät kohtuullisella teholla eikä laitos pitänyt mitään ihmeellistä pauhua, niin seiskan päässä alakanavan kaide tärisi, tilanteeseen nähden, ihmeen voimakkaasti. Pikainen kokeilukierros kävelyn ohella paljasti että sama tärinä jatkui jonkun matkaa laitoksesta alavirtaan ja kun paikkoja kokeili "hellästi mutta silti kohtuullisen napakasti" niin tärinä tuntuikin sitten, kaiteiden yläosista kokeillen, voimalan länsipäässä olevilla rappusilla, kanavan puoleisissa ylisyöksyuoman sillan kaiteissa ja viimeiset havainnot paikantuivat tämän turbiinitasanteen kaiteiden yläosiin. Paikallista vaihtelua oli niinkin paljon että jossain ei värissyt juuri ollenkaan ja vähän matkan päässä tilanne oli toinen. Ennen kolmosen ja nelosen revisiota ei kyseistä ilmiötä ole näppeihini tarttunut ja nyt sitten tuntuu että laitoksen käyntiteho ei juuri merkitse, sama värinä tuntuu, kävi paikalla sitten kuutamon aikaan tai koskinäytösten jälkeen..

© Janne Määttä 2004-2017