<< ^ >>

240607 1 078.jpg

- Käytöstä poistettu Kärjen sähköasema. Vuodelta 1935. Lappeenranta, Kärki 24.06.2007
Kuvaaja: Tuomas Lähde

07.01.2008 17:00 <tapemies> rakennus on vimosen päälle hieno... täytyy Tuomas sanoa että nää vanhimmat kuvat on kokolailla sykähdyttävimpiä sivustollasi

(olenkohan jotenkin fossiili kun tämä nykyajan uutuus ei oikein nappaa)
07.01.2008 17:10 <tapemies> niin, jooo, hiukan korjauksia:) Tuomakselle kiitokset näistä vanhojen hienojen asemien kuvauksista, ja Jannelle.... nää vanhat kuvat on niitä sykähdyttävimpiä sivustollasi:)
kuten huomaatte, olen vähän newbie wannabe täällä ja mullahan tunnetusti on huono nimimuisti
ja hoksottimet
11.03.2011 10:51 <Mikko Koho> Pitäisikin ottaa kamera mukaan ja napsata tässä ihan lähiaikoina kuva "hienoista" tehostevaloista joita tuossa Vt6:n remontissa on asennettu. Ihan kiva että joku miettii kauneusnäkökohtia mutta joku raja..
08.10.2012 11:47 <Janne Pohjala>
Paikallinen lehti tietää kertoa sähkömuseosta, jonka puuhamiehen mukaan Kärjen asema olisi valmistunut jo 1929: "Vuonna 1929 valmistunut Kärjen kylän sähköasema lähti Kuutostien levennyksen alta. Sen säilyttäminen ei tainnut kiinnostaa ketään, Korkiakoski sanoo."

Koko juttu löytyy täältä: http://www2.lappeenranta.fi/lehtitietokanta/artikkeli.php?id=15417

1929 olisi siinä mielessä järkevä vuosi että Imatran voimalaitos valmistui 1929. Rautarouva -linja aloitettiin 1925 ja valmistui 1929. Ja eikös se ihan siitä Kärjen edesmenneen sähköaseman läheltä mennyt? Nykyisinhän lähin sähköasema on sitten Ylikkälä.

Lehtijutun mukaan Energian museo löytyy Simolantieltä Lappeenrannasta. Pitääpä joskus käydä.
08.10.2012 13:53 <Mikko Koho> Tuo museo taisi jäädä eläköitymisen takia heitteille. Tarjouduin tuonne sillä verukkeella että kumoan väitteet siitä ettei nuorta polvea vanhat rojut kiinnosta ja olisi ollut saumaa miettiä tulevaisuuden kuvioita siinä vaiheessa muutenkin kokonaisuutena. Mitään vastausta ei kuulunut siltä joka tuon paikan omistaa, ts. ei kiinnostanut. Tuo jutussa oleva sähkömestari on/oli Lpr:n kaupungin palkkalistoilla, ei energian. Oli ennen siellä mutta kun sähkölaitos eriytettiin niin jäi "rajan toiselle puolelle." Tuo museo saatiin tehtyä juuri ennenkuin sähkölaitos muuttui osakeyhtiöksi.
Vähän parempi mutta samansuuntainen kohtalo on käynyt Imatran voimalan näyttelylle. Se on aikoinaan rahaa käyttäen pystytetty. Nyt olisi korkea aika päivittää ja siistiä paikka mutta ketään ei kiinnosta eikä tunnu kuuluvan kenenkään vastuulle. Se on säilynyt likipitäen samana ainakin vuodesta 1997 lähtien, siis silloin kun firma oli IVO, näin muistini kertoo. Ihan samat tavarat on edelleen samoissa paikoissa, vain logo on muuttunut vuosien varrella ja esitteet, nekin huonompaan suuntaan.
08.10.2012 18:48 <Janne Pohjala>
Niinhän se on, että yrityskansalaisuus hoidetaan nykyään tuulivoimalla mediatemppuja tekemällä. Ei sijoittamalla historiaan. Imatralla kun olisi tarinaa vaikka kokonaiselle sähköseikkailumuseolle. Alkaen bulvaanisijoittajista, koskiosuuksista, Vallinkosken voimalaitoksesta, karbiiditehtaasta ja sen tulipalosta, konkurssista, Elektrometallurgista, Imatraknkosken ja Tainion voimaloista, patovalleista, Imatran rautatehtaasta, Kuparitehtaasta jotka sähkö mahdollisti, miten "Rautarouva" toi sähkön Suomeen.

Sääli ettei tuollaista ole kosken kupeessa turistien kohteena ja tekniikasta kiinnostuneiden paikkana. Tarinaa olisi.

Kärjen asemasta tuli mieleen vielä että Rautarouva-linjan käyttöönotto oli 16. tammikuuta 1929. Tähän runkoyhteyteen liitettiin sähköasemien kautta sen varrella sijainneita sähkölaitosten alueverkkoja.

Mitähän oli Kärjen aseman ja Rouvan välissä alussa, jos vasta myöhemmin tuli 110 kV / 20 kV tulo? Kärki ei ollutkaan alusta pitäen Rouvassa kiinni?

1929 tapahtui Lappeenrannan seudulla muutenkin. Esimeriksi Lauritsalan 1924 avattu tasasähköverkko vaihtoi 1929 vaihtosähköön joka tuli Imatralta.

09.10.2012 04:03 <Mikko Koho> Ja yksi mitä protestoin nykyisin aika paljon vastaan on se että monella firmalla toimialaan katsomatta, myös sähköpuolella, on se että mitään negatiivista tietoa ei saisi lähteä firmasta ulos. Näinollen juurikin esittelypuolen ihmiset saatetaan pitää autuaan tietämättöminä siitä mitä itse kohteessa tapahtuu tai sitten kerrotaan ympäripyöreyksiä mitkä eivät kerro koko totuutta.
Fakta vain on se että jos firma ei rehellisesti ja avoimesti suostu myöntämään itselleen käyneitä kämmejä, mitkä voivat isossa firmassa olla isoja ja kalliitakin, joskus jopa hengen vieviä, niin puskaradion lähettimen teho alkaa kyllä kasvamaan ja niitä puskaradion lähetysmastoja alkaa tulla entistä kattavammin. Ainakin henkilökohtaisesti näkisin mieluummin että firma kertoo itse omat kämminsä kuin että ne tulevat ns. kaupungilla vastaan. Ohjeita ja määräyksiä kyllä laaditaan sen varalle että firman julkisuuskuva saadaan pidettyä siistinä mutta samaan aikaan epävirallinen tiedonkulku senkuin lisääntyy ja sitä tiedonkulkua ei papereilla tai yksittäisiä ihmisiä vaientamalla pysäytetä.
04.03.2015 20:50 <Koomikko> Aseman 33kV puoli https://goo.gl/maps/hz28J kuvassa näkyvä on 10kV:n puoli
05.09.2016 08:37 <Koomikko> Google näköjään hävittänyt vanhat kuvat.

© Janne Määttä 2004-2017