<< ^ >>

DSC_0006.JPG

400/230 V Alajärvellekkin tuli nyt tällaiset kunnon high-tech latauspisteet kosketusnäytöllä. Virta tulee Alajärven sähköltä. Merkki on Virta. Vuodelta 2020. Alajärvi, keskusta 01.09.2020
Kuvaaja: Samuel

01.09.2020 19:29 <Froggy> Onko teillä jo sähköauto? Me meinattiin hankkia semmoinen.
01.09.2020 19:29 <Froggy> Onko teillä jo sähköauto? Me meinattiin hankkia semmoinen.
01.09.2020 22:44 <Samuel > Ei ole vaikkakin isi siitä unelmoi. En edes ole täällä paljon sähköautoja nähnyt mutta on niitä kai aika monella. Jotkut mun luokkalaiset oli ostaneet Teslan.
01.09.2020 22:47 <Mikko Koho> Ei ole itsellä mutta tiedän yhden, jolla on sähköauto. Kuulemma ihan hyvä peli jos on työmatka- ja asiointiliikennettä kahden lähekkäin toisiaan olevan kaupungin, kuten Imatra ja Lappeenranta, välillä.

Kerran itselleni kävi kaupan pihalla "läheltä piti"-tilanne kun hybridi lähti peruuttamaan parkkiruudusta. Kun autosta ei lähtenyt mitään ääntä, kuten polttomoottorikäyttöisistä lähtee, niin tilanne pääsee yllättämään. Erään henkilön invamopossa olen kuullut äänimerkin peruutuksen yhteydessä ja taitaa joissain sähköautoissakin olla. Taisi olla jossain, että suunnittelevat siitä pakollista juuri edellämainitusta syystä.
01.09.2020 22:49 <...> Pääsi siis
01.09.2020 22:57 <Samuel> Siinä varmasti sattuu vaikka mitä jossei ääntä kuulu...
02.09.2020 00:02 <Mikko Koho> Ai niin. Kuuleman mukaan eräs, luonnollisesti tarkemmin yksilöimättä jäävä, henkilö oli ottanut Teslastaan kaikki rajoittimet pois ja polkaissut kaasun pohjaan. Vääntö ja siitä tuleva kiihtyvyys olivat olleet sellaisia, että auto oli sen jälkeen romuna, ja kuljettaja oli loukkaantunut vakavasti.
02.09.2020 20:16 <Make> Eräällä työkaverilla on Toyota Avensis hybridi. Se on niin oudon tuntuista, kun edes käynnistäessä ei kuulu pihaustakaan.
24.09.2020 09:56 <Mikko Koho> Sähköautojen latauspisteiden rakentamisessa on tukku ongelmia.

https://www.is.fi/autot/art-2000006645878.html
24.09.2020 21:05 <Make> Osa kuulostaa tutuilta. Täälläkin on 5 lämmitystolppaa kuvien mukaan 4mm2 maakaapelin perässä. Ei sillä taideta paljoa latailla. Ei ole kukaan tainnut vielä sähköautoa haluta.
Sen sijaan autonlataukseen liittyviä keskuksia menee tasaiseen tahtiin.
25.09.2020 12:43 <Mikko Koho> Meillä ei saa käyttää edes sisätilanlämmittimiä kun tolppien sulakkeet ja automaatit kestäisivät, mutta lämmityspaikkojen pääsulakkeet eivät. Naapuritalossa, joka on samanlainen, sen sijaan saa käyttää. Täällä on viisi samoihin aikoihin tehtyä samanlaista taloa, mutta jokaisessa on kuulemma talotekniikka tehty eri tavalla.
25.09.2020 16:48 <muhentaja> Tohonhan sotkeutuu käsittääseni verokarhukin vielä, jos taloyhtiö tai työnantaja antaa ilmaista lataussähköä.
26.09.2020 15:12 <calm> Tuo ARAn uutinen on melko asennusfirmojen lobbaama, suurimmalle osalle riittää kotiin 1x8A lataus ihan hyvin. 4 mm2 kaapeli kolmivaiheisena riittää hyvinkin viiden autopaikan latauksiin, yksivaiheisena joutunee keksimään vähän kuormantasausta. Taloyhtiöissä toki edistyksen haittana on muutosvastarinta ja perusteettomat pelot kustannusten lisäksi.
26.09.2020 20:52 <Koomikko> Muutosvastarinta https://youtu.be/555cwB7k_oM
26.09.2020 20:56 <Make> Toki tuollakin pääsee jo aika pitkälle, miten lienee vaan tehot tulevaisuudessa. Parkkiruutuja on siis 10, kun on viisi tolppaa ja kolmivaiheryhmä on. Onhan jo nyt kaikenlaisia älykkäitä kuorman hallintoja.
Taatusti tuollainenkin asia menee pieleen, jos suunnittelu on yhtä kelvotonta kuin nyt oli kattoremontissa.
27.09.2020 01:27 <Mikko Koho> Tämä pätee valitettavan monessa paikassa valitettavan moneen asiaan:

https://dilbert.com/strip/2007-10-26

Tuntuu, että kahdet eri ihmiset: ne, jotka tietävät asioista jotain ja ne, jotka tekevät kaikki päätökset. Eipä sitä kyllä yhtään ihmettele kun fiksuimmat ymmärtävät usein, että helpommalla selviää, kun ei haali valtaa ja vastuuta.

Toki sitten kokonaan oma lukunsa ovat ne narsistisia ja/tai psykopaattisia piirteitä omaavat henkilöt, joita kiehtoo vallan käyttö, mutta jotka eivät kykene näkemään ja/tai myöntämään virheitään ja oppimaan niistä.
27.09.2020 01:28 <-**-> *on siis
27.09.2020 20:12 <Keijo> Monessa vähän uudemmassa taloyhtiössä sekä 80- ja 90-luvun taloyhtiöissä tuo sähköautojen latauksen järjestäminen onnistuu melko kohtuullisilla toimenpiteillä. Varsinkin niitä suko pistorasialla olevia latausasemia on helppo lisätä autolämmityskotelon tilalle kunhan vaan kaapelointi ja sulakkeet riittää. Eräässä pienessä rivitaloyhtiössä lisättiin kahden lämpötolpan tilalle garon valmistamat latausasemat missä on siis pistorasiat erikseen lämmitykselle ja sähköauton lataukselle. Kotelossa kwh mittaus sähköauton latausta varten olevalle pistorasialle jossa siis sähkö jatkuvasti, lämmityskäyttöä varten 2h ajastimella pistorasiat ilman kwh mittaria. Ainut muutos oli vain sulakekoon nosto autolämmitysryhmästä 25A--->35A ja kiinteistökeskuksen sulake nostettiin 50A--->63A. Kaapelointi autolämmitystolpille mcmk 3x10+10.
28.09.2020 21:09 <Make> Nuo Mikko Kohon henkilötyyppien kuvaukset pätevät aivan täydellisesti tuohon kattoremonttiin.

Olen huomannut, että noita kevyempiä latausasemia näkee jo aika paljon ainakin ok- taloissa.
14.03.2021 20:43 <Make> Lehtijutun mukaan Järvenpäässä koulun pihalla sattui ja tapahtui latausaseman kanssa. Sen oli tarkoitus toimia vain henkilökunnan kulkulätkää näyttämällä. Ilmeisesti ohjelmisto oli tehnyt jonkin kepposen, jolloin kuka vaan pystyi lataamaan. Jotkut olivat sen huomanneet ja ladanneet autoja iltaisin ja öisin. Koulussa oli jo jonkin aikaa ihmetelty, mistä on kyse. Kuvan mukaan oli Enston tekemä.
20.10.2022 20:57 <Make> Kerran pääsin näkemään kai tuollaisen Virta-laturin sisään. Oli ainakin 6-napainen ABB pääkytkin ja Chint B-tyypin vikavirrat ja paljon piirilevyjä. Vikavirroissa ei näkynyt mitään automaattipalautusta, eli jonkun täytyy käydä kuittaamassa.

Yhteen paikkaan tehtiin 400A:n autonlatauksen syöttökeskus. Paljon myöhemmin asentajan tulivat kyselemään muutosten tekoa siihen. Lähdöille piti saada tuplaliittimet. Oli kai maakaapelit vedetty ihan erilailla kuin alunperin oli ajateltu. Lisäksi kuulemma tilaaja oli ihan itse tilannut sellaiset tolpat, jotka eivät keskustele keskenään. Eli kuormanhallintaa ei kai niillä saanut.

Hyvin usein kuulee asentajien manaavan suunnitelmia, että ne eivät ole sinne päinkään.
04.03.2023 21:20 <Make> Ja miten lienee tolppien kestävyys? Pari kertaa olen nähnyt, että merkkivalot vilkkuvat kai jonkin vian merkiksi. Ainakin toinen näkyy olevan samassa tilassa edelleen.
05.03.2023 23:41 <RicuP. > Olen myös nähnyt että näytössä vilkkuu huutomerkki. Mikä lie vika sekin taas on. Tuntuu, että on taas tehty liian monimutkainen systeemi noin yksinkertaisesta asiasta.
06.03.2023 21:28 <Make> Tuo on ainakin joku perus musta seinämalli. Toinen taisi olla vähän järeämpi tolppamalli Keravan Energian kilvillä…
06.03.2023 22:40 <RicuP. > Musta taitaa olla Garo. Varmaan vilkuttaa suojan laukeamista johon pääsee käsiksi nostamalla mustaa kuorta ylös.
08.03.2023 20:51 <Make> Garo se ehkä on, ainakin valo on tuollainen pystyviiru. Ainakin valkoista ja vihreää ja jotain kolmatta se vilkutteli vuorotellen.
08.03.2023 21:06 <RicuP.> Muutaman semmoisen olen joskus asentanut. Pylväsmallissakin kaapeli tulee hölmösti ulkopuolelta sisään eikä takaa, vaikka on laturin oma litteä pylväs.
11.03.2023 20:29 <Make> Garo se tosiaan on. Vilkutteli vihreää, punaista ja kolmatta, joka kaukaa näytti joltain valko-siniseltä, mutta läheltä keltaiselta.
04.04.2023 21:22 <Make> Latauksen maksamisessa on kiemuroita: https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/matti-latasi-sahkoautoa-k-kaupan-tolpalla-ja-jarkyttyi-palatessaan-maksu-4-5-kertainen-ilmoitukseen-nahden-kuluttajariitalautakunta-ratkaisi/5c01700d-b88a-484e-bb0e-574f92a0c082

Sellaista kuulin, että joku oli ensin ostanut hybridin ja ilmoittanut sitten, että tarvitsee laturin. Kyseisellä parkkipaikalla saa käyttää vain moottorilämmittimiä, että ei onnistunut... En tiedä, miten kävi.

Tänne aiottiin tilata kevyt latausmahdollisuuksien kartoitus. Pitäisi onnistua, 24.9.2020 speksejä.

© Janne Määttä 2004-2017