<< ^ >>

Ganz.JPG

400/230 V Tässä on jälleen eräs kWh-mittari, nyt taloyhtiön kiinteistökeskuksessa. Mittari on erikoisempi Ganz GH45 3x10(50)A. Lämmitystolpat ovat tämän perässä, joten tätä kai voisi käyttää autonlämmityksen sähkön laskutukseen. Ei vaan ole koskaan käytetty. On ilmeisesti asennusliikkeen hankkima, kun keskuskuvassa lukee "mitt.urakassa".

Yläpuolella näkyy ulkovalojen ohjauskojeita. Vuodelta 1987. Kerava, Kaleva 13.07.2018
Kuvaaja: Niko Pajunen

14.06.2020 13:36 <Keijo> Viime kesänä laitettiin erääseen 80-luvun taloyhtiöön uudet lämpötolpat ja maakaapeloinnit. Samalla myös varaputket sähköauton latausasemille. Autolämmön mittaukselle oli alunperin vain varaus mutta nyt lisättiin myös kwh-mittari. Moni taloyhtiö haluaa vissiin seurata kuinka isoja kustannuksia autolämpötolpat aiheuttaa. Aiemmin kyseisessä taloyhtiössä oli perinteiset tolpat mistä sai virtaa jatkuvasti, joten niiden tilalle tuli ne perus 2h ajastimella olevat.
14.06.2020 19:54 <Make> Siis tolpissa ei ollut mitään kelloja, mitä ihmettä? Täällä on aina ollut nuo Siemensit 2h ajastimilla: https://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7882 Tolppia on viisi, kuvan mukaan maakaapeli on 4mm2 ja 20A sulakkeet. Kuitenkin taitaa olla 25A sulakkeet. Ei ole kukaan sähköautoa tainnut vielä haluta. Tuolla kaapelilla ei taideta tehoja enää nostaa...
14.06.2020 22:06 <Keijo> Niin alkuperäisissä 80-luvun tolpissa ei ollut mitään kelloa vaan pelkästään 16A tulppasulake ja 2 pistorasiaa. Hyvin yleinen ratkaisu 60-80-luvun taloyhtiöissä. Asuin joskus 1973 valmistuneessa taloyhtiössä, jossa oli autolämpötolpat myös ilman kelloja, virtaa sai vuoden ympäri. Osassa vanhoissa taloyhtiöistä autolämpötolpat saattoi olla ohjattu pääkeskuksessa olevalla kellokytkimellä joka ohjasi kontaktorilla tolppiin sähköä. Sähköä saattoi olla tolpissa esim. klo 4-8 aamulla jolloin töihin lähtijät pystyi hyödyntämään tätä. Tämä tosin on nykymittapuulla typerä järjestely koska melkein kaikilla asukkailla on autot kun 70-luvulla niitä oli vain muutamilla. Toinen ohjaustapa oli termostaattiohjaus, eli ulkotermostaatti ohjasi sähköpääkeskuksessa kontaktoria kun lämpötila laski pakkasen puolelle. Nämä molemmat ohjaustyylit taitaa olla nykyään tosi harvinaisia kun aikanaan noita muutettiin silleen, että ohjaus ohitettiin ja tolpat kytkettiin saamaan virtaa jatkuvasti. Yleensä helppo toimenpide kun käännettiin vain ohjauskytkin käsikäyttöasentoon.
14.06.2020 22:19 <Keijo> Lisätään vielä, että maakaapeloinnit oli ennen yleensä todella vaatimattomat. Maakaapelina oli lähes aina MCMK 3x6+6 ja koko taloyhtiön tolpat oli 3x25A nallien perässä. Nykyään ollaan lähes aina laitettu vähintään MCMK 4x10+10, aika usein suunnittelijat piirtää myös MCMK 4x16+16. Ryhmiäkin saattaa olla 2-6kpl, riippuen taloyhtiön koosta. Nykyään moni taloyhtiö haluaa uusia autolämpötolpat ja kaapeloinnit nykyaikaisiksi, varsinkin sisätilan lämmittimien käyttö on ongelmallista kun sulakkeet ei tahdo kestää. Vanhemmissa taloyhtiöissä tulee usein myös vastaan pääkeskuksen mitoitus, kun kiinteistökeskuksen päävarokkeet on yleensä 63A. Yhden kerran vikakeikalla oli tammikuun kovilla pakkasilla palanut vm. 1965 kerrostalon kiinteistökeskuksen päävaroke. Päävarokkeina oli 3x80A tulppasulakkeet, hieman tuli ongelmia löytää kyseistä tyyppiä kun tukkuliikkeillä ei ollut hyllytavarana eikä varasulakkeita löytynyt paikan päältä.
15.06.2020 21:34 <Make> Yhteiskello on tuttu. Aikoinaan eräässä paikassa sellaisen tilalle tuli 2 h ajastimilla olevat tolpat oppilastyönä asennettuna... Autonlämmitys on vähän hankala juttu, kun tarve on kuitenkin hyvin satunnaista. Isompi liittymä sen takia kuulostaa aika järeältä ratkaisulta. En ole nähnyt 80 ja 100A:n tulppasulakkeita, mutta niiden pesiä kyllä.
15.06.2020 22:58 <Hartsa> AL = Autonlämmitys äkkiseltään.
15.06.2020 23:01 <Hartsa> Joissakin keskuksissa on tullut vastaan yhteiskelloja autonlämmitykseen, Vähän kaukaa haettu ajatus että kaikki just sillä kellon ajalla on lähössä töihin ja palaavat samaan aikaa kaikki kotiin. Joku säästökamppanja ollut että päivällä ei olis virtaa saanut tietyn ajan tolpista taikka sitten tiettynä ajan jaksona tiettyinä aikoina huono ajatus monessa se on ohitettu vekke.
15.06.2020 23:03 <Hartsa> Termostaatti ohjaus on p****tä polttaa auton vastuksia kun tulee sähkö ja taas ei tule, Aivän järjetön ratkaisu jos töihin pitää lähtee ja -10 ja virtaa tulee joku puoli tuntia sitten on 2h kylmänä...
15.06.2020 23:08 <Hartsa> Nykyäään sisätilanlämmittimet on varustettu PTC-vastuksella eli puodottaa tehoa kun sisätila lämpiää, Ennen oli monella modernum 2kW lämmittimiä niin auto pysyi sulana kelillä kuin kelillä. ja sähkökeskus kiitti kulutuksessa on varmaan kaapeloinnit olleet kovilla.
16.06.2020 00:28 <muhentaja> Olen ollut talvisaikaan vieraana tuollaisessa yhteiskellolla olevassa taloyhtiössä, jossa ilmeisesti oletus on ollut että jokaisen asukkaan työaika on tasan tarkkaan joko 8-16, 16-24 tai 24-8. Vähän samanlainenhan oli kerrostalojen huipparin ohjaus aikoinaan, oletuksena tasan tietyt ruoanlaittoajat.
Vielä termostattiohjaustakin pahempi vaihtoehto on ns. pulssitettu ohjaus, jossa ulkolämpötilan mukaan (muistaakseni) lämpötolpissa on virta päällä 20min jaksosta ulkolämpötilasta riippuen 5-20min tai sitten ei ollenkaan. Kuulemma moottorinlämmitinvalmistajilla nopeutettu vanhenemistesti on vastaava, ta takuu ei ole voimassa jos ilmenee että elementtiä on moisella paikalla (käytännössä huomattava osa työpaikoista) käytetty.
Noiden PTC-sisälämppärien asennuksessa/sijoituksessa on oltava tosi tarkkana, jos lämmitin pääsee imemään kitusiinsa tasan yhtään jo kerran lämmittämäänsä ilmaa esim. jalkatilassa, tehot romahtaa heti alkuunsa.
17.06.2020 14:41 <Hartsa > Joskus asunut tollasessa kämpässä missä oli " huipparin ohjaus aikoinaan, oletuksena tasan tietyt ruoanlaittoajat" Nyky elämässä toimi ollenkaan tulit kotiin niin piuuuh se sammui jo ½ teholle pyörimään ja kämpässä ei juuri ilmavaihtuna juur yhtään. Iltasella kävit saunassa ja suihkussa niin se sammui jo 9 aikaan yöteholleen mitään järkee...onneks oli ikkuna pesuhuoneessa mutta kuitenkin....talvella oli -10 niin se pyöri koko ajan ½ puolella teholla vaikka se piti alkaa -16 joku talkkari aatellut että säästää siinä.
26.06.2020 02:27 <muhentaja> Uudempien kerrostalojen asukkaiden onneksi asuntokohtainen LTO-pömpeli taitaa nykyään olla pakollinnen. Saapi säätää ytyä ilmanvaihtoon just sen verran kun tarvetta on. Kovalla pakkasella tosin sulatustoiminto alkaa pätkimään tuloilmaa, ainakin jos taloyhtiö on mallia "säästölinja" (kokemusta on menneiltä vuosilta) ja LTOssa ei ole vesikiertoista esilämmitystä vaan pelkkä sähkövastus.
27.06.2020 17:36 <Hartsa> Monessa uudessa kerrostalossa on ivkone esim vessassa. Yksi kaveri ihmetteli miksi menee talvella sähköä kumman paljon syyhän löytyi oli iv koneesta jäänyt jälkilämmitys täysille. Ja sitten monessa koneessa pitää itse kesäpelti hoitaa jos ei huollon kaverit sitä hoida. Yksin kertaisia kapistuksia kyllä huuhtasta lto kenno ja peltikääntää ja nakata uudet suodattimet.
28.06.2020 09:03 <muhentaja> 700W (miustaakseni) esilämmitysvastus siinä LTOssa oli, ja kyllähän se pakkasilla oli käytännössä koko ajan päällä. Kesäkennoa ei taloyhtiön puolesta tullut, ko.pömpelissä ei olisi riittänyt pellin kääntö vaan se koko kenno olisi pitänyt vaihtaa. Lisäksi vielä kylppärin/saunan "mukavuuslattialämmitys"kin oli vielä sähköllä eikä vesikierrolla, niin kyllä siinä syydettiin kuluja asukkaan niskaan niin paljon kuin vain suinkin pystyttiin. Huoltomies tosin kävi LTOn suodattimet vaihtamassa.

© Janne Määttä 2004-2017