<< ^ >>

IMG_5614.JPG

2x110 kV + 20 kV + 25 kV + 25 kV Hikiä - Turku -linjaa 1920-luvulta. Rautatietä on ylitetty riittävän korkealta 30 metristä. Kuinkahan korkealle ovat ajatelleet sähköradan rakenteiden aikaan tulevan.. :) Hausjärvi, Hikiä 11.12.2004
Kuvaaja: Janne Määttä
Sijainti: N 60.44978° E 24.54696° Karttapaikake Google Maps OpenStreetMap

11.12.2004 20:18 <Mikko> Hienoja muinaislinjoja!!!
03.07.2005 13:04 <Arvo> Eiku tää on Hikiän TuplaEiffel
29.12.2005 01:02 <Joni> Ne ei varmaan oo aatelleet sähköistyksiä, vaan sitä, että altaa menee höyryhepoja ja savu saattaa tehdä oikarin. Ainakin luulen niin.
12.11.2013 21:13 <calm> Areenalta löytyy Suomen sähköjen historiastakin pätkää, vielä 20 päivää. http://areena.yle.fi/tv/2044389
13.11.2013 07:29 <Mikko Koho> Tuossa oli myös pätkä Helsingin sähkökatkosta elokuussa 2003. Mieleen muistui aikoinaan Helsingin Energian asiakaslehdessä ollut artikkeli firman valvomosta. Haastattelun aikaan vuorossa olivat samat ihmiset kuin katkon aikaan. Valvomoon oli kuulemma tullut soitto jossa reipas rouva tunnusti syntinsä kun oli pimentänyt koko kaupungin. Oli juuri aloittamassa silitystä ja kun työnsi silitysrautansa töpselin pistorasiaan niin hävisi sähköt.. Päivystäjät olivat olleet ilmeisen huvittuneita ko. soitosta.
30.06.2017 23:38 <Jouko> Hikiän Eiffel-tornit jääneet historiaan, Hikiä-Forssa Rautarouva-linjan paikalle pykätty 400kV + 110kV kaksoisjohto.
Kuvan karttalinkki vie ihan muualle kuin Hikiälle..

http://www.fingrid.fi/fi/verkkohankkeet/hankkeet/voimajohtohankkeet/Hikia%e2%80%93Forssa/Sivut/default.aspx
20.12.2019 16:34 <calm> Nyt on tältä linjalta saatu loputkin alkuperäiset pylväät kaadettua. https://www.fingrid.fi/sivut/ajankohtaista/tiedotteet/2019/rautarouvan-viimeinen-pylvas-kaadettu/

Toisaalla on vielä jonkun verran pylvästyyppiä kuitenkin käytössä.
20.12.2019 19:18 <Topiax> > Rautatietä on ylitetty riittävän korkealta 30 metristä.

1920-luvulla rautateitä operoitiin höyrykalustolla. Kun raskas höyryveturi kiskoi junaa pakkoveto päällä (pakkoveto=höyryn avulla tehostetaan palokaasujen poistoa ja parannetaan vetoa kattilassa "kylchap-laite") niin ilmassa oli paljon höyryä, savukaasuja ja ihan nokeakin (hiili johtaa sähköä). Pelättiinkö silloin jonkinlaisia hallitsemattomia sähköpurkauksia suurjännitejohdon kohdalla, ja siksi tehtiin ylityksistä korkeita?

© Janne Määttä 2004-2017