<< ^ >>

IMG_20181130_121718.jpg

400/230 V Erään sairaalan leikkaussalin rosterinen keskus nro W29 4/10. Valmistaja POK Group - Telemerkki. Keskusta syötetään kahdella IT - muuntajalla, joista toinen on UPS - ja toinen varavoima IT. Vuodelta 2018. Jossain 30.11.2018
Kuvaaja: Ricu Pelkonen

30.11.2018 23:04 <Make> Nuo tunnusvärit ovat tuttuja, en vaan muista, millaista varavoimaa tarkoittivat. Vihreitä IT- järjestelmän pieniä keskuksia tehtiin kerran.
30.11.2018 23:20 <muhentaja> RcuP tiedätkö miten tuo on tarkemmin sekvensoitu, ollaanko normaalissa verkkosähkössä UPSin varassa, ja sitten sähköjen katketessa tulee varavoima UPSin rinnalle heti kun ehtii (tai jollain tietyllä UPSin varaustasolla)? Onko suoraa yhteyttä sähköverkkoon ollenkaan?
30.11.2018 23:54 <RicuP. > Tuohan käsittääkseni toimii niin, että normaalisti sähkö tulee UPS:in ja IT:n läpi noihin oransseihin rasioihin ja jos sähköt lähtee, niin UPS toimii sen aikaa, kun varavoima lähtee käyntiin. Eli UPS:in varassa ollaan mahdollisimman vähän aikaa.

Vihreät rasiat on taas pelkän IT:n perässä, eli ei minkään varajärjestelmän, ja siniset pelkän varavoiman perässä ilman IT:tä.
01.12.2018 00:05 <Hartsa> Niin se pitäisi olla että ennenkä diesel ehtii käyntiin ja tahdistuu niin ups syöttää sen hetken jos ei koneena ole jo sairaalassa Drups-konetta eli pyörii koko ajan syöttää sähköä huimapyörällä kunnes moottori tärähtää käyntiin ja syöttää sähköä...
01.12.2018 16:07 <muhentaja> Tämän videon https://www.youtube.com/watch?v=rtYETSuWpQU lisääjän kommenttien perusteella (pitää kelata vähän alaspäin) olisi olemassa myös sellainen järjestely, jossa kriittisten syöttöjen rinnalla varavoima käy koko ajan, ja sähköjen katketessa ottaa vastuun kriittisetn syöttöjen kuormasta. Ei-kriittiset syötöt sitten menee säkhökatkossa alas. Ei siis ole vauhtipyöräkone, vaan diesel on koko ajan käynnissä.
Videolla ilmeisesti kone laitetaan uudestaan käyntiin huoltokatkon jälkeen. Kone olisi kommenttien mukaan käynyt noin 216000 tuntia ja uusittu hiljalleen vuosien mittaan lähes kokonaan.
Melko erikoista kalkatusta on useammankin videon perusteella noiden Stork Werkspoor dieselien käynti kun ottavat tehoja.
01.12.2018 20:53 <Make> Kuulostaa erikoiselta, että diesel olisi aina käynnissä.

Ei kai keskimmäisessä osassa ole autoradio rasioiden yläpuolella? Kerran meiltä kysyttiin, josko tehtäisiin kai samantyylinen keskus. Ei sitten alettu, mutta vaatimuksista on jäänyt mieleen autoradio USB- liitännällä...
02.12.2018 02:46 <muhentaja> Pistetäänpä kehiin vielä hieman isompi mylly:
https://www.youtube.com/watch?v=awJIvdzL5dE
Näillä kohdin näkyvä puntari ei edes laske käyttötunteja, vaan yksittäisiä kampiakselin kierroksia:
https://www.youtube.com/watch?v=awJIvdzL5dE&feature=youtu.be&t=422
Akseligeneraattori nähtävissä näillä main:
https://youtu.be/awJIvdzL5dE?t=635
Näissä ei ole vaihteistoja tai lapakulmasäätöjä ollenkaan, vaan koko kone käännetään ajoituksia muutamalla toiseen suuntaan hidastettaessa tai pakitettaessa.
02.12.2018 13:13 <Mikko Koho> Olen antanut itseni ymmärtää että ainakin joillakin lentokentillä laitetaan varavoima valmiiksi käyntiin jos joudutaan operoimaan kiitotietä huonon näkyvyyden vallitessa. Ilmailukäsikirjassa sen näkee kentän tiedoista siten että varavoiman vaihtoaika normaalisti esimerkiksi 12s tai 15s mutta tietyissä olosuhteissa 1s. Parhaimmillaan, jos kiitotien ja lentokoneen luokka sallii, kiitotie voi tulla lentäjien näkyviin juuri ennen kosketushetkeä ja automaatti tekee laskun. Siinä tilanteessa ei hirveästi ylimääräisiä häiriöitä tarvita.
02.12.2018 14:35 <topiax> Kaksitahtidiesel ja hydraulisesti toimivat pakoventtiilit.
02.12.2018 18:24 <Hartsa> Näimpä mikko....Joskus aikoinaan näin koekäytössä kun vaihtotapahtui diesel tahdistui syöttämään kiitotie reunalamppuna pikainen vilahdus ja ne oli varavoiman perässä. Ennen oli sitten akusto välissä että se hetki askuton perässä ja varavoimakerkes mukaan sen perään heti, sen ajan ups systeemi oli sellainen.
02.12.2018 18:25 <Hartsa> Nyt on sitten UPS yms...
02.12.2018 18:26 <-"- > Siis valot ei sammuneet olleskaan pieni himmentyminen ja taas uuteen loistoon pienesti siniset reunavalot himmentyi...
02.12.2018 21:26 <muhentaja> Näistä videoista voi nähdä miten hurjissa oloissa Category III B ILS-järjestelmä kykenee tuomaan koneen ehjänä kiitoradalle.
https://www.youtube.com/watch?v=Q0BNpgphL7s
https://www.youtube.com/watch?v=UV_vWtAJIow
Siinä ei oikein kestä olla sähkökatkoja kentän ILS-lähettimissä.
13.12.2021 14:50 <Hartsa> Varavoima ei tartannut.......https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/419b27b7-6aa7-48d1-816d-acefec8450a5
13.12.2021 14:52 <Hartsa> akeluhäiriö syntyi varavoimajärjestelmän huoltotyön aikana.
13.12.2021 16:55 <Mikko Koho> Kaikki ihmisen tekemä pettää joskus..
14.12.2021 01:13 <RicuP. > No johan on kumma juttu kun ei meillä ainakaan laiteta kaikkea yhen myllyn varaan, vaan jos kone on huollossa niin joku muu kone syöttää silloin. Upsit ja verkkokatkasijatkin on kahdennettu juuri huollon tai vikaantumisen takia. On tuossa pakko olla ollut jotain muutakin. En oikein jaksa uskoa että ihan noin tuossa mökissä on asiat hoidettu...
14.12.2021 08:38 <Hartsa> Samaa itse kanssa ajattelin.... isohko paikka niin voi olla jopa 3 eri paikasta syötöt sähkölle ja sitten vasta varavoima.

© Janne Määttä 2004-2017