<< ^ >>

_20171028_152322.JPG

400/230 V Talvi yllätti autoilijan ja autoilija yllätti pylvään. Tällä samalla paikalla vuosien saatossa olleisiin pylväisiin on kolaroitu melko tiheään. Paikka on jyrkän mäen alla melko voimakkaassa kaarteessa, jossa pylväät kaarteen ulkokehällä, mikä takaa melkoisen todennäköisyyden osua tähän. Alkuperäinen 70- luvun ohut pylväs hävisi jo ajat sitten ja tätä mallia vain sitkesti aina uudestaan laitetaan, vaikka paikan vaarallisuus ja lopputulos tiedetään. Toivottavasti häämöttävän pylvässaneerauksen yhteydessä uudet pylväät asennetaan kaarteen sisäkehälle.
Auto sensuroitu tunnistamattomaksi. Vuodelta 2017. Jossain 28.10.2017
Kuvaaja: Ricu Pelkonen

28.10.2017 19:46 <Make> Jos on S-mutka, sijoittelu menee hankalammaksi. Vantaalla on sellainen paikka, jossa aina välillä kolisee.
29.10.2017 21:57 <Mikko Koho> Otsikoinnin perusteella sähköverkkopuolen naisilla lienee ollut mahdollisuus hemmotella itseään rankan viankorjauksen päätteeksi.. ;)

"Pakkanen voi tehdä teistä yön aikana liukkaita – lähes kaikki sähköverkon viat saatu korjattua"

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005422587.html
04.11.2017 22:34 <RicuP > On siinä taas otsikko:D
Monen näköisiä vastaavia kolaripaikkoja bongattu.
15.02.2018 18:47 <RicuP. > Tänään ohi ajaessa oli tapahtunut tässä. Oli laitettu valaisin paikoilleen, mutta.. pylväs on kuitenkin täsmälleen samassa asennossa, kuin kuvassa. Valaisin on Siteco ST 100W, joka jostain purettu. Kuuppa on kiinni mustalla nippusiteellä.. Meinaavat varmaan, että turha enempää laittaa, kun kohta kojautetaan tuohon uudestaan :)
15.02.2018 21:32 <Make> Vähän hidasta toimintaa vai kovin harvoin tulee mentyä? Vantaalla on ollut eräs valo pimeä jo viime talvesta asti ja nyt vieressä on pari lisää. Siteco SR:ssä olen nähnyt kuvun olevan teipillä kiinni.
16.02.2018 20:46 <RicuP. > On tuo vasta tällä viikolla asennettu. Ei varmaan ole ollut ihan kiireellisimmästä päästä. Ainoa vika vaan on, että ei toimi..
Tuon pylvään kohdalla on myös kaapelivika 2:n vaiheen välillä. Oli polttanut syötön sulakkeet, jotka vaihdettiin ja viikonko kesti ja taas sama. Irroittivat nämä vaiheet ennen tätä tolppaa, jolloin tämän tolpan jälkeen paloi vain 2/8 valaisinta ja nekin vierekkäin. Myöhemmin on kai otettu letkan toisen pään varakaapeli käyttöön, kun kaikki sitten paloivat. Tuo vino on tietenkin kytketty irti molemmista viereisistä tolpista, eikä valaisimen asentajat sitä vissiin tienneet..
16.02.2018 22:30 <Make> Varmaan siinä kaapelitkin saavat kyytiä, kun pylväs kaatuu.
Olen miettinytkin, miten nuo on kytketty. Ainakin Keravalla kun voi sammuttaa joka toisen, niin miten on jaettu kolmelle vaiheelle? Kaapeli näkyy olevan kuitenkin 3 L + PEN.
18.02.2018 18:33 <RicuP. > Tuohon on varmaan jouduttu jo aiemmin tekemään jatkot kaapeleihin. Tuo jalustan liikkuminen on sitten ollut niille liikaa.
Luultavasti hyvin monet valaisinryhmät on yhteydessä päistään varakaapelilla lähimpään toiseen ryhmään. Kaapeli on vaan pylvään sisällä kytkemättä odottamassa. Toinen juttu on sitten, että kestääkö toimiva ryhmä lisäkuormaa ja kuinka paljon.

Nuo, missä joka toinen sammuu, on vissiin kytketty niin, että palavat on samassa vaiheessa, vaikka L1:ssä. Seuraavassa ryhmässä palavat on taas L2:ssa ja seuraavassa L3:ssa. Näin saadaan kuormitus jaettua tasaisesti vaiheille, eli on periaatteessa 3kpl 1~ ryhmiä.
Sitten, kun kaikki valot palaa, kytketään loput vaiheet.

Normaalisti kytketään järjestyksessä tolpat eri vaiheille ja risteyskohdissa haaran ensimmäinen valaisin tulisi olla eri vaihetta, vaikka L3:sta, jos tolppa, mistä haara lähtee on vaikka L1. Siksi L3, koska suoraan jatkava seuraava on L2. Näin saadaan pimeät kohdat minimoitua, jos yksi vaihe on pois pelistä. Haaran toinen tolppa on sitten L1, jne.
19.02.2018 20:48 <Make> Kaatuneen pylvään korjaaminen vaikuttaa monesti isolta työltä. Tarvitaan kaivinkoneesta alkaen kaikkea. Tällä viikolla oli Keravalta haettu pois pari lievästi kolaroitua, vielä suht pystyssä ollutta pylvästä. Toinen on vanhalla 45 ast. varrella, mitä tuleekaan tilalle siihen riviin...
Noin kytkentä varmaan menee. Yksi johdin on silloin ikäänkuin varalla.
19.02.2018 22:23 <RicuP. > Täällä on myös jonkin verran noita kolaroituja. Korjaukset odottavat varmaan kevääseen, kun maa sulaa. Tuokin vaikuttaa aika väliaikaiselta ratkaisulta. E12 motarilla on nyt taas muutamaan kojautettu 45 tien ja V-kehän välillä. Siellä on isointa salmiakkimallia, joista on koppa sitten ratkennut ylimmäisiltä ruuveiltaan. Yhdestä vissiin kantakin irti, kun lamppu roikkuu. Näkyvät kuitenkin palavan.

Niin, tai on noissa kaikki johtimet käytössä. On kytketty tyyliin (L1)-L2-(L1)-L3-(L1)-L2-(L1)-L3, jne. Suluissa olevat palaa aina. Seuraavassa ryhmässä aina palavat on vaikka L2:lla, jolloin menee (L2)-L1-(L2)-L3-(L2)-L1-(L2)-L3.. Kolmannessa ryhmässä aina palavat on vaiheessa L3.
Näin saadaan aina päällä- vaiheista yksi kolmivaiheryhmä, jossa jokaisessa vaikka 10 valaisinta. Muissa vaiheissa on vain 5 valaisinta per ryhmä, joten voidaan kytkeä kahden ryhmän ei aina palavat samat vaiheet yhteen lähtöön, jolloin kaikki päällä - tilanteessa jokainen keskusta syöttävä vaihe kuormittuu 20 valaisimen verran. Kytketään yhteen ryhmien 2 ja 3 L1:set, sitten yhteen ryhmien 1 ja 3 L2:set ja ryhmien 1 ja 2 L3:set. Näin keskukseen tulee kaksi 3~ lähtöä, joista toinen aina päällä - vaiheille ja toinen kaikki päällä - vaiheille.
19.02.2018 23:35 <Hartsa> Tuota osatehoa käyttävät vaan aika harvassa paikkaa mikä olis miusta yöllä ihan kätevä ratkaisu kun on vähän liikennettä ja tietä kummiskin valaistaa niin säästys siinä joku € sentääs.
20.02.2018 10:55 <Mikko Koho> Nykyään on siirretty himmentämiseen ja olipa jossakin päin jo käytössä liiketunnistinvalaisimia jotka sytyttävät itsensä ja viisi seuraavaa aina kun hiihtäjä tulee kohdalle. Hiihtoladulla säästänee pitkän sentin. Paikallislehdessä näin otsikon että täälläkin ollaan niistä kiinnostuneita mutta kevyenliikenteenväylät ajavat hiihtolatujen edelle.
20.02.2018 17:50 <Jouko> Täällä taas säästettiin hiihtoladuilla vaihtamalla kerralla kaikki elohopiakauhat led-valaisimiksi. Kevariväylillä enempi sitten uutta spn-mallistoa.
20.02.2018 18:42 <RicuP. > Täällä vaihdettiin joskus -09 -10 paikkeilla kaikki hiihto/ulkoilureittien 125W eh:t 50W natikoihin. Kaapeleita niihin kytkiessä pajalla meni tovi. Valaisimia oli satoja. Tuosta muistona: https://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=2510&pos=28&pid=68924

Himmennys ei ole oikein muuten toiminut perinteisillä lampuilla muuten kuin, että se on valaisimessa elektronisella liitäntälaitteella, tai bi-power releellä.
Ledeillä mikään ei tosin nykyään ole ongelma. Paras vaihtoehtohan olisi juuri se, että valaisimessa olisi valoisuusanturi, joka mittaa valaistavan pinnan (kadun) luxeja ja säätää valotehonsa sen mukaan. Tämä yhdistettynä liiketunnistimeen, jonka keila on kadun suuntainen ja joka liikkeestä sytyttää lux anturin määräämään tasoon. Muuten palaisivat 0-30% teholla. Yksittäiset lux anturit myös pienentävät syttymisen aiheuttamat piikit olemattomiin, koska valaisimessa on jatkuva jännite ja se syttyy hiljalleen ja jokaisen syttyminen alkaa käytännössä yksitellen. Näiden yleistymistä odotellessa..
20.02.2018 21:32 <Make> Minä epäilen edelleenkin noiden hienojen tekniikoiden kestävyyttä ulko- olosuhteissa. Joka toisen sammuttaminen on ainakin varmatoiminen tapa. Monenlaiset uudet lamput tuntuvat muutenkin pimentyvän aika nopeasti.
22.02.2018 21:27 <RicuP. > Se on sitä, kun tehdään isoilla volyymeilla äkkiä ja kunnon tuotolla. Epäilen kyllä vahvasti, että noissa kestävyysongelmissa on kyse siitä, että käytetään halpoja komponentteja ja on liian hätäisesti tuotu markkinoille, jolloin ei ole käytännön testeillä keretty saamaan kokemuksia, esim se kynnysjännitteen muuttuminen eri lämpötiloissa. Haasteita tuo myös sääolosuhteet ja esim ukkonen, josta vaikka eh-lamppu ei ole moksiskaan.

Minua myös epäilyttää näiden uusien tekniikoiden kestävyys, erityisesti kytkennöissä, joissa käytetään konkkia. Vielä epäilyttävämpi viritys on ne rf taajuudella ohjatut valaisimet, tai systeemi, joka ainakin Philipsillä on, missä jokainen valaisin on yhteydessä verkkoon omine sim-kortteineen..
Päädyin siihen, että itsenäisesti toimivat valaisimet ovat luotettavimmasta päästä, jos on vaatimuksia valotason säädölle tai lähestymisantureille.
23.02.2018 22:30 <Make> Vai on valaisimissa jo sim- kortteja... Joku kun hakkeroi ne, niin voi olla aika pimeää... Bi- power- rele kuulostaa luotettavalta, elektroninen liitäntälaite ei.
Täällä on muutama kiiluva ClearWay jo vaihdettu LumiStreetiksi, valaisinnäyttely on alkanut...
27.05.2018 21:52 <RicuP. > Tuo kuvan tolppa käytiin vaihtamassa viime viikolla kokonaan uuteen, mutta sama jo kerran pudonnut ja takaisin asennettu Siteco ST asennettiin vielä jälleen uudelleen.

Motarille on salmiakkien ja 8512 kaveriksi tullut tänä keväänä Seleniumia vähän sinne-tänne. Pariin ramppiin on vaihdettu kuitenkin kaikki uusiin Seleniumeihin.
Viime vuoden puolella erällä maantiellä vaihdettiin pätkä HKB 13 LUC malleja Sitecon SR:n. Tänä keväänä sitten siitä, mihin vaihto loppui on viety valaisimet varsineen pois, eikä ole vielä mitään tilalla. Samalla tiellä paikassa, josta ei ole purettu on pari viikkoa sitten vaihdettu HKB 13 LUC tilalle suoraan 150W Mantat. Myös toiselle valtion tielle on tänä keväänä tullut isorunkoista Mantaa 150W HKB 10 tilalle.
28.05.2018 20:33 <Make> Siteco on ilmeisesti hyväksi tiedetty merkki...
19.2 mainittu pylväs on myös vaihdettu, vaan miten... Nyt siinä on lyhyt, 90 ast varsi ledivalaisimella. Vaikka edellinen natikka Schreder Ambar 2 vaikutti ehjältä ja toimikin. Nyt valaisinnäyttely on laajentunut noin, että natikoiden sekaan kylvetään yksittäisiä ledejä.

Ehkä Selenium on lähinnä entisten näköinen ja ilmeisesti sentään samalla lampputyypillä... Jos on edes oikea tie mielessä, oliko rampeissa ennen Philips SGS 203:t ? Niissä oli aika kellastuneet kuvut+ ovat lasikuitua myös.
HKB natikkaversiotkin jo lähtemässä... Onkohan niissä se StE 501 olevinaan ongelma, vaikka niitäkin jossain päivitetään: http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/10383
28.05.2018 22:36 <RicuP. > Samanlainen lasikuitupurkki tuo ST on. Myös komponentit on lasikuitupohjassa kiinni.

On vähän hassua laittaa ledejä natikoiden sekaan.. Ennemmin joku käytetty tilalle, jos entinen olisi ollut mäsä, jos ajattelevat vaihtavansa nuo kaikki myöhemmin ledeiksi.

Itse motarilla on salmiakit, rampeissa 8512, mutta tuossa rampissa, mikä kokonaan päivitettiin oli SGS 203:t. Niitä Seleniumeja on tullut ihan vanhaan valaisinmalliin katsomatta. Tosin niitä ennen oli vaihdettu tilalle jo ainakin Mantoja ja yksittäisiä Siteco SC ja SQ malleja.

Joku hieno idea noiden HKB:iden vaihdolla varmaan on. Kumma on, että tosiaan viimevuonna vaihdettiin alkupäähän SR:t, siitä eteenpäin tänävuonna poistettiin satoja metrejä ja sitten Mantat heti poistetun osuuden jälkeen ja tähän vanhat varret kelpasi. Lisäksi välissä on liittymiä, joiden kohdalla on HKB:t lähteneet jo aiemmin. Molempiin uudet pylväätkin ja ensin saneerattuun Mantat ja toiseen SC:t. Yhtenäistä mallia on näköjään ylivoimaista käyttää koko osuudella. Kaiken kruunaa, että kun vanha mantoiksi muutettu osuus loppuu, alkaa kaupungin salmiakkiosuus.
07.12.2018 12:23 <RicuP.> Voiko tämä olla totta.. Eilen tämä jo korjattu pylväs sai taas kyytiä. Tällä kertaa mäjäys oli lievempi, että valo pysyi paikallaan ja palaa, tosin lasi repsottaa. Tolppa on kyllä taas vino...
07.12.2018 16:17 <Make> Kun Siteco näkyy lopettaneen natikkavalaisimien tekemisen, on pitänyt taas keksiä toinen merkki. Olen nähnyt myös Seleniumeja kylvetyn viime aikoina.

Pylvään paikkaa pitää todella muuttaa...
07.12.2018 18:22 <Mikko Koho> Vähän vastaava tapaus Karpossa aikoinaan.. :)
https://www.elavamuisti.fi/aikajana/tappajamanty
07.12.2018 20:22 <RicuP. > Täällä kaupunki on julistanut, että asentavat tästä vuodesta alkaen vain Led valaisimia ja että vanhat valaisimet muutetaan Ledeiksi, kun niiden käyttöikä tulee täyteen. Natikoiden tilalle asennetaan monimetallit niille katuosuuksille, joissa käytetään myös Ledejä. Luulen kuitenkin, etteivät yksittäisten natikoiden tilalle laita Ledejä, vaan vaihtavat osuuden kerrallaan.

Pylväät ovat kyllä huonossa paikassa ulkokaarteessa. Kumma kyllä tuo kolarointi alkoi tiettävästi vasta 2010 - luvulla, vaikka Pylväät ovat tuossa olleet jo 1970 - luvun alusta.
07.12.2018 22:04 <Make> Myös korvaavia lamppuja tuntuvat käyttävän jonkin verran.
Ei kai tietä ole jotenkin muutettu, mikä voisi vaikuttaa?
07.12.2018 22:45 <Mikko Koho> Äkkiseltään tuli mieleen autojen ajo-ominaisuudet. Aiemmin ei ollut mitään hienouksia, nyt on lukkiutumatonta jarrua, luistonestoa ja kaiken maailman mummojen päälleajosuojaa. Nekään eivät valitettavasti pysty kumoamaan fysiikan lakeja ja korvaamaan tervettä varovaisuutta.
08.12.2018 18:44 <RicuP. > Korvaavista käytetään eniten matikkaa, sitten monimetallia, mutta nyt myös Ledejä joita ei ole tätä ennen näkynyt. Sen sijaan korvaavien natikoiden tilalle on tullut nyt myös taas Eh lamppuja ainakin HKB 10 250W ja HKP 5 400W. Lieköhän vaihtavat noihin HKP valaisimiinkin joskus Ledit, kunhan ovat niitä aikansa taas testailleet. Natikoiksi tuskin enää muuttavat ja HKP alkuperäiset natikka mallitkin näkyvät olevan vähän löyhemmällä ylläpidolla. Niissä käytetään vain kahta lamppua, eikä nekään tunnu aina palavan. Sen sijaan Exane asentaa omalla alueellaan niihin aina kaikki lamput. Eh - valaisimia on Hyvinkäällä vielä reippaat 3000 kpl, että kyllä korvaavillekin on vielä käyttöä. Eh HKP valaisimia on 23, alunperin 31 ja natikka versioita 18.

Katu on ollut tuommoinen aina. On sieltä muutama koivukin mennyt kadun ja pyörätien välistä. Luulen, että kyse on juurikin siitä, että ajetaan niin huolettomasti luottaen auton tekniikkaan ja tuota alamäkeä on niin kiva painella menemään.
02.04.2019 21:18 <Make> Keravalta on korvaavia lamppuja aika turha etsiä. Nyt näyttää natikoiden sekaankin tulevan aina ledivalaisin.
Niin varmaan käy myös pienessä kaksoismutkassa, jossa tien linjaus vähän siirtyy. Siinäkin on molemmissa sisäkulmissa pylväät. Toiseen törmättiin kerran jo aiemmin- ja nyt uudestaan muutama viikko sitten. Tällä viikolla näköjään törmättiin myös siihen toiseen! Myös liikennemerkit ovat saaneet melkoisesti kyytiä. https://www.google.fi/maps/@60.367207,25.089556,3a,75y,201.48h,94.73t/data=!3m6!1e1!3m4!1sxnc1HSbzvw14cO5-FVWisQ!2e0!7i13312!8i6656
06.04.2019 15:58 <RicuP. > Ihme mutka tuohon tehty.
06.04.2019 18:35 <Make> Alunperin tie meni koko matkan ihan radan vieressä. ~10 vuotta sitten Keravan osuudesta suurin osa siirrettiin kauemmas, mutta Vantaan osuus on entisellään.
18.04.2019 22:09 <Make> Korjaaminen on alkanut, eilen vaihdettiin jalustat.
29.04.2019 20:49 <Make> Näköjään Vantaalla tehdään toisin päin. Ilmeisesti kolaroidussa pylväässä oli jo Philips Luma. Nyt uudessa pylväässä on natikka- Selenium.
14.05.2019 21:44 <Make> Ja tänään tuli pylväät, valoina yllättäen Greenled Siriukset.

© Janne Määttä 2004-2017