-
Uljuan vesivoimalaitoksen alakanava on louhittu syvälle kallioperään. Pystyakselinen Kaplan-turbiini. Putouskorkeus 14,7 metriä, rakennusvirtaama 30m³/s, teho 3,7 MW, vuositeho 10-11,30 GWh. Vas. 45 kV sähköasema.
Vuodelta 1970. Pulkkila (Siikalatva), Uljua
01.06.2011
Kuvaaja: Jouko Järvinen
Sijainti: N 64.33676° E 25.87148°
Karttapaikake
Google Maps
OpenStreetMap
09.06.2011 19:43
<M.Asentaja>
Tuon linkin takana olevassa Vesirakentajan kuvassa näkyy alakanava alkuperäisenä tunnelina. Ohijuoksutuskanava näkyy hyvin tässä kuvassa oikealla. Valtaajan logo seinässä.
10.06.2011 15:04
<Jouko>
Vai on tässä tunneli ollut aiemmin.. Piirroskuvassa näkyikin hyvin tuo yläkerroksen sisältö, mutta tuo veden ulostuloaukon yllä oleva melko matalan oloinen "huoltoluukku" hieman ihmetyttää, että eikö vesi meni yli tuosta kun se on alas laskettuna..? Vai laskisiko alakanavan vedenpinta niin paljon, että korkeus riittää kun virtaama suljetaan...
11.06.2011 01:35
<Mikko Koho>
Kun äkkiseltään katsoo tuota Vesirakentajan poikkileikkausta niin näkee että tunneli ja alapuolinen jokiosa olivat sellaisia että vaikka virtaus on seis niin vedenpinta pysyy silti käytännössä tunneli lähes täynnä ja samalla pysyy myös imuputken pää vedenalla jolloin luukku toimisi ikäänkuin luistiventtiili. Nuo luukut voi olla rakennettu niin että ne ovat suljettuna jokatapauksessa vedenalla ja tiiviste hoitaa sulkemisen jokaiselta neljältä sivulta.
Noita vesiteitä täyteltiin joissain laitoksissa aikoinaan niin että ylhäältä laitettiin tulopuolelta luukkua raolleen ja odoteltiin kun alhaalla vedenalla olevan huoltoluukun pinnalle ulottuvasta tarkistusputkesta alkoi pulputa vettä jolloin tiedettiin että imuputki on täysi ja luukun voi nostaa. Tai sitten "tiedettiin." Imatralla ja joillain muillakin laitoksilla imuputkeen jäi ilmakupla ja luukkua avattaessa se sitten lähti liikkeelle. Ainakin Imatran seiskassa imuputken luukku vääntyi kerran iskun johdosta ja joutui oiottavaksi. Sittemmin näihin ilmakuplan kanssa ongelmiin joutuneisiin ja uusiin luukkuihin asennettiin venttiilit joilla täyttö tehdään alakanavasta. En tiedä miten Uljuassa ko. toiminta on hoidettu.
12.06.2011 18:23
<M. Asentaja>
sulkuluukusta näkyy kuvassa vain yläosa, luukku jatkuu vielä pinnan allakin. Joka tapauksessa alaslasketun luukun yläreuna on aina reippaasti alaveden pinnan alla, riittää kun se sulkee turbiinin ulostuloaukon jotta turbiinimonttu voidaan pumpata tyhjäksi.
12.06.2011 19:43
<Mikko Koho>
Mikä on tämän laitoksen tapauksessa syy siihen että tunneli muutettiin avokanavaksi? Söikö se liikaa tehoja laitokselta jos oli ohijuoksutus päällä, nousiko vesi muuten vain liikaa vai rupesiko kone ns. jyskyttämään? Tuo jyskytys ei nyt tarkoita sitä että kone kavitoisi vaan sitä että imuputki "padottaa" jolloin paine juoksupyörän jättöpuolella kasvaa liikaa häiriten veden virtausta jolloin ilmiö on vähän sama kuin hakkaisi juoksupyörää alapuolelta jättimäisellä lekalla. En tiedä onko tuo niinkään Kaplanien ongelma mutta yhdessä Francis-koneessa tämä ilmiö on totta. Kone on jo alunperin perusrakenteeltaan huono ja kun kone aikoinaan revisioitiin niin sen jälkeen ilmanpaineen ja alaveden pinnan osuessa sopiviksi ja koneen joutuessa väärälle tehoalueelle alkaa helvetinmoinen jytinä.
12.06.2011 21:45
<M. Asentaja>
Käsittääkseni suurin tekijä oli tunnelin ahtaus mahdollisessa katastrofitilanteessa jos altaan vesipintaa olisi jouduttu jostain syystä juoksuttamaan nopeasti alemmaksi.