22.04.2012 20:00
<Jouko>
Lähikuva tuon muinaisen jakelumuuntajan tyyppikilvestä kertoo seuraavaa:
BEZ = Bratislavské Elektrotechnické Závody, Transformator 3 phasen, type KObU 225/20, 100 kVA, 20.000 V * 400/230 V, 50 Hz, 230 kg / 870 kg. Made in Czechoslovakia 1955!
Josko ensi kerralla tulisi tuosta öljykatkaisijastakin kunnon lähikuva sekä muista sähkömuseon tilpehööreistä mm. melkoinen satsi muinaisia sähkömittareita näytillä..!
02.05.2014 22:10
<Mietiskeliä>
Eikös tuo muuntajan yläpuolella oleva systeemi ole erotin? Millä taialla se oikeen toimii, eikös nuo kaikki metalliosat kehikko mukaanlukien sähköisty?
02.05.2014 23:44
<Hartsa>
Pitkällä eristesauvalla avataan vasemmanpuoleisesta vivusta erottimen veitset auki,Kehikko ja muut ei ole jänniteelisiä kun noissa on valkoiset eristimet jotka pitää virran loitolla. Takana kuvassa sähkömies/teknikko on kytkemässä tai iroittamassa erotinta. Erottimen avatessa kiskot jää yläosasta jänniteelisiksi Eli Violetti vihree keltainen kun veitset on auki. Olen nähnyt myös muuntajan ja katkaisian välillä kisko-erottimen jollaine oli tuossa kiskoston välissä ylhäällä kolmiasentoinen Maatto Auki Kiinni.
03.05.2014 00:20
<Mikko Koho>
Ja mites helposti noista sai valokaaren silmille?
03.05.2014 07:52
<Mietiskeliä>
Entä kun erotin on kiinni asennossa? Eli miten se jännite ei pääsr karkaamaan noista erottimien veitsistä noihin varsiin? Sori, ei ajatus kyllä pelaa :P
03.05.2014 09:09
<STP>
Ne työntövarret on eristeaineiset. Joutu itsekin googlettamaan, että miten tuo onkaan rakennettu...
03.05.2014 09:39
<Mietiskeliä>
Noniin tämä selvensi asiaa :)
03.05.2014 12:36
<Hartsa>
Jänniteettömänä pitää avata missä tuollaisia on enään käytössä....
03.05.2014 21:49
<Jouko>
Toisin sanoen virrattomana, eli kuorma ensin pois päältä. Esim. muuntajan pj-puolelta pääkatkaisijat auki tai kytkinlaitoksen kyseessä ollessa, ensin johtolähdön katkaisija tai kuormaerotin.