21.05.2007 23:30
<tuomari>
Soisi, että nuo korkeat, mutta sirot teräspylväät säilyisivät muistumana teollisesta menneisyydestä uuden ja uljaan Kalasataman alueen keskellä.
09.05.2010 01:21
<I. N. Sinööri>
Paljonkohan lienee tolpilla korkeutta? Johtimienkin välissä eristimet jostain syystä keskellä jännettä?
13.05.2010 16:58
<LuckyLuke>
Välieristimet liittynee tuulen aiheuttaman heilumisen vähentämiseen, eli ettei johtimet pääse liian lähelle toisen puolen linjaa.
13.08.2012 12:31
<LLe>
Tietääkö joku, miltä vuodelta tämä linja on?
08.12.2012 12:54
<Helsinginenergia>
En ole varma, mutta luulisin että ne ovat jostain 90-luvulta.
31.08.2013 08:51
<EnergiaEnergia>
Siniset maisemapylväät siinä törröttää nykyään. Taitaa jatkua Olarinluomaan asti johto.
17.02.2014 17:46
<calm>
Kyllähän tämä edelleenkin näytti paikallaan olevan. Hitaammin ohi kulkiessa oli tosin niin sumuista, ettei minkäänmoista kuvaa saanut. Siniset maisemapylväät ovat toisella puolen Helsinkiä välillä Ruoholahti-Pitäjänmäki.
18.02.2014 15:59
<Jouko>
Ei sattumoisin Kyläsaaren puumuuntamon nykytilannetta vilahtanut viikonlopun matkoillasi?
19.02.2014 20:26
<calm>
Eipä tuo matkanvarrelle sattunu sattumaan.
26.09.2014 01:20
<Jouko>
Näitä pylväitä ei tosiaan enää maisemassa näkynyt. Karttapaikan kartalla on vielä vanha linjaus merkittynä, mutta ilmakuvassa keväältä 2014 onkin jo tuo uusi linja pystyssä noin 100m etelämpänä em. kerrostalotyömaan takia.
Kyläsaaren puumuuntamokin ilmajohtoineen oli lähtöpassit saanut, tilalla kaapelisyöttöinen puistomuuntamo.
08.07.2016 00:07
<Hartsa>
öljypalo pirulinen sammuttaa....
20.03.2018 21:17
<Make>
Ei hyvänen aika... Onhan noita syväsäteilijöihin tarkoitettuja ledilamppuja, jotka näyttävät lähinnä alaspäin. Tiedä sitten, sopisivatko muuten noihin.
20.03.2018 22:10
<Koomikko>
Montako vuotta mahtavat toimia, tuskin lähellekään alkuperäistä. Kuten korsoraattorissa varoitetaan "varo halpoja muovikopioita"
http://korsoraattori.evvk.com
20.03.2018 22:42
<RicuP. >
Ongelmana on kai se, että valon tulisi olla kuten normaalissa katuvalossa, eli kadun suuntaisesti kohdistuva. Tuolta kulhon pohjalta se ei kovin pitkälle lankea, eli ledien pitäisi olla aika lähellä kulhon alareunaa. Tämä taas tekee kulhon pimeäksi, eli varsinaisen valaisevan led osan yläpuolella tulisi myös olla jonkinlainen tuikku.
Jos olisin tuon itse suunnitellut, niin olisin tehnyt tuon alkuperäisen valkoisen kiekon tilalle alumiinisen vastaavan jäähdytyspinnaksi. Uusi akryyli kulho suoraan ruuvikiinnityksellä kiekkoon niin, että väliin jää pieni rako. Kulhon sisälle keskelle led moduuli linssioptiikalla ja väliin sopivasta aluprofiilista tehty korokkeen pätkä. Korokeosan ympärille holkkimainen putki, joka ei ole kiinni korokkeessa. Holkin ympärille pätkä vakiovirtaista led nauhaa, tms valaisemaan kulhoa.
Tämä paketti valmiina vanhan kiekon tilalle, joka on kolmella ruuvilla kiinni. Vanhan kiinni ruostuneen kannan voi unohtaa kiekon alle, koska kiekko on takaa sileä. Kuristin pois ja led driveri tilalle.
20.03.2018 23:02
<RicuP. >
Koomikko: Semmoinen 25 vuotta on hyvän led moduulin ikä. Drivereitä saattaa mennä tosin tiheämmin. Siksi Enstokin on alkanut käyttää osassa valaisimiaan niissä pistoliittimiä. Vanha "asenna ja unohda" - mainoslause on unohdettu..
Kopioita tulee kyllä varoa. Varsinkin noita kellettyviä polykarbonaattikopioita, jota tuokin uusi valaisin tuntuu edustavan kulhonsa osalta. Kaiken lisäksi nämä kopiot tuskin ovat edes halpoja..
21.03.2018 21:04
<Make>
Luulisi niin alkuperäisen torven sisään saavan vaikka tuollaisen päivityspalikan. Helvar kehui tehneensä jo muutamaan tuollaiseen alkuperäiseen jonkinlaisen ledipäivityksen.
Nelostieltä tullessa näin noissa Reluminat käytössä. Kyllähän ne vähän seinille näyttivät, mutta haittaako se oikeasti niin paljon?
Olen huomannut, että ledivaloja ei enää markkinoida pitkällä polttoiällä. Kerrotaan vaan joku tuntimäärä, kuten perinteisten lamppujen kanssa.
21.04.2019 09:21
<Vierailija vain>
Taisivat olla kuitenkin Enston, kun väri oli hieman tummanruskea. Kalevankadulla on vielä elohopeat käytössä. Reluminoja näin ainakin Mariankadulla.
21.04.2019 22:22
<Make>
Streetview onkin aika tuore, silloin taitavat todella olla jo kopioita.
22.04.2019 16:14
<Vierailija vain>
Artikkelissa näköjään mainitaankin, että niitä on Iso Roobertin-, Rauhan- ja Sofiankaduilla.
24.04.2019 18:42
<RicuP. >
Niitä Helvarin saneeraamia Y - valaisimia on vain Kalevankadun alkupäässä.
Relumina on noissa aika hirveä, kun on niin pitkä, että melkein koko lamppu törröttää ulkona.
24.04.2019 21:13
<Vierailija vain>
Kalevankadun loppupäässä ne elohopeat olivatkin. Jos olisin tiennyt missä noita Helvareita on, olisin kyllä mennyt katsomaan. Reluminat onkin noissa huonoja, kun se musta möllykkäkin pilkistää pahasti.
25.04.2019 22:20
<Make>
Ei kai Relumina eh:ta pidempi ole, mutta purkausputki on enemmän kärjessä.
27.04.2019 01:50
<RicuP. >
Kyllä se kuitenkin tulee aika paljon ulos ja häikäisee. Nyt huomasin, että myös vanhoihin Y - valaisimiin on tullut jotain lyhyempiä n. 4000K Eh lampun muotoisia lamppuja, kai MH, tai Led..
27.04.2019 19:38
<Make>
Ehkä kopiot ovat kalliita ja tutkitaan edelleen muita vaihtoehtoja.
Vielä kun Keravalle tai johonkin tulisi SLO HKB10:n kopio kiinteällä ledillä...
14.05.2019 21:51
<Make>
”Kun katuvalaistusta uusitaan, huomioidaan myös historiallinen ja kaupunkikuvallinen näkökulma”:
http://openlightspots.com/spotsol/fi/node/626 Näin ainakin pitäisi olla ainakin Helsingissä. Jonkinlainen kierrätysvarastokin näyttää olevan valoille.
06.08.2020 11:59
<Mikko Koho>
Libanonin Beirutin vähän aikaa sitten tapahtuneesta, erittäin ikävästä, räjähdyksestä tuli jälleen mieleen, että ennen eivät asiat todellakaan aina olleet paremmin.
Tuossa lähellä on säilynyt kaksi kaasukelloa, jotka olivat osa Helsingin kaasulaitosta. Ihan kuin ne eivät olisi riittäneet, niiden vieressä oli 1970-luvun alusta vuoteen 1994 saakka kaksi 1200m^3 pallosäiliötä, joissa varastointiin kaasutehtaan loppuaikoinaan käyttämää butaania. Laskin, että varasto olisi ollut yhteensä n.1200t. Tehdas suljettiin, kun koko Helsingin kaasuverkosto oli muutettu kaupunkikaasusta maakaasulle.
Lisää tietoa löytyy tuolta:
https://www.suvilahti.fi/sites/suvilahti/files/basic-page/inline-files/suvilahdenvaiheita36-52.pdf
Ei tarvitse siis mennä kovinkaan pitkään historiassa taaksepäin, kun Suomessakin turvallisuusmääräykset ja -käytännöt olivat merkittävästi nykyistä kehittymättömämpiä.
13.08.2020 23:38
<Mikko Koho>
Noiden säiliöiden paikat näyttävät näkyvän vieläkin ilmakuvassa.
https://maps.app.goo.gl/wQFAsHdupPuTdksL6
Tuossa julkaisussa oli myös maininta sähköenergiaa tuottaneesta kaasuturbiinivoimalasta. Olisi ihan mielenkiintoista tietää milloin se on purettu tai siirretty muualle.
14.08.2020 07:41
<muhentaja>
Käytöstä poistuneita kaasusäiliöitä on hyödynnettykin:
https://en.wikipedia.org/wiki/Gasometer,_Vienna
Noista on nyt vain oikeastaan ulkokuoret jäljellä, mutta sisällä on vähän kaikkea mahdollista asunnoista ostoskeskusten kautta elokuvateattereihin. Pitihän tuota monia vuosia sitten eräällä reissulla käydä vilkaisemassa. Nyt en yhtäkkiä muista oliko ukoseinällä olevat kaasumittarit valjastettu näyttämään kellonaikaa, mutta aavistuksen omainen muistikuva siitä on.
Tuolla keskisemmässä euroopassa on muutenkin maakaasu paljon laajemmin käytössä kuin täällä pohjolassa, liekö putkien painereservit nykyään siellä käytössä enemmän kuin tuollaiset isot säiliöt. Maakasuhellalla aikoinaa ruokaa kokanneena.
14.08.2020 08:20
<muhentaja>
Täkäläinen käytäntö, että tupahan tulee kuitenkin sähköt 3 vaiheella on kuitenkin näppärämpi kuin se että sähköt olis vain yhden juuttaanmoisen pääsulakkeen takana ja sais aina pelätä nallin lähtemistä kun melkein mitä tahansa vehkeen laittaa käyntiin. Ja talliin tartteis sitten 1->3 vaihe konvertterin. BR/US ym. maailamalla harrastavat ylimääräistä moottoria joka pyöritellään ensin käyntiin, konkkanipun kera sitten puoliksi generaattorina. Toimii suunnilleen, mutta maksaa, varmaan ihan yhtä lailla ainakin täkäläisillä hinnoilla kuin sopiva tamu jos motti pitää hankkia uutena. Ja vielä enemmän maksaa jos työkone ei jaksa oikein saatavalla jännitteellä lähtä käyntiin vaan tarvitaan vielä muuntajakin väliin.
14.08.2020 12:46
<Mikko Koho>
Nuo vieressä olevat Suvilahden pyöreät kaasukellot ovat menossa uusiokäyttöön. Käsittääkseni tällä hetkellä putsataan sisätiloja ja homma on haasteellinen kun aikakaudelta, jolloin kaasun raaka-aineena käytettiin hiiltä, on rakenteisiin ja maaperään jäänyt melkoinen määrä myrkkyjä, joista osa on vieläkin räjähdysvaarallisia.
Ja maakaasun korkeapaineisessa siirtoverkossa tosiaan hyödynnetään niin sanottua line-packia, eli välillä verkkoon ajetaan kulutusta enemmän kaasua ja välillä varastoa puretaan. Kaasun laskutushan on perustunut osin, verkon kustannusrakenteen takia, siihen, miten tasaista kulutus on ollut. Sama periaatehan oli aikoinaan myös sähkön tukkukaupassa.
14.08.2020 12:54
<Mikko Koho>
Ja juu, kerran kävin Helsingin reissun yhteydessä noiden Suvilahden kaasukellojen luona ja lyhyen niiden, etenkin teräksisen, vieressä olemisen jälkeen päänsärystä huomasi, että paikka ei ollut vieläkään puhdas.
06.03.2022 00:35
<Froggy>
Nyt kuvan Y-valaisimessa on tuollainen Maken 23.03.2018 mainitsema syväsäteilijän lamppu:
http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/13075 Ne on kovin yleisiä nykyään noissa. Osassa repsottaa ja osaan sopii hyvin. Ehkä vanhat lampunkannat ei kestä noita...
10.03.2022 19:40
<Make>
Hyvä niin. Oliko myös PSO HKP 5A paikoillaan?
11.03.2022 21:10
<Make>
Oho, siellä on melkoisen paljonkin. Siinä ABC:n pihassa on jotakin outoa mallia...
07.04.2023 22:20
<Froggy>
Joissain Y-valaisimissa kanta on ilmeisesti aika syvällä kun lamppukin näytti olevan. Ainakin Bulevardin versioihin nuo lamput on aika täydelliset:
https://maps.app.goo.gl/UFREhQaahdy2CPv6A
Edellä mainitut HKP:t ovat myös paikoillaan.
07.04.2023 22:45
<RicuP. >
Saahan noissakin polttoasentoa säädettyä ja on varmaan säädettykin. Itse lampunpidin pysyy paikallaan, mutta kuparitorven korkeutta säädetään.
Hyvin sopii lamput, on aika täydellisen kokoiset. Voisi ehkä olla vieläkin syvemmällä.