<< ^ >>

2014-11-10_08.54.37.jpg

Siinä kuva Imatran entisestä uittoaukosta ja sen uusiokäytöstä ns.Turhapuron vedenottona. Alkuvaiheet voi lukea tuolta:
http://calm.iki.fi/tolpat/kuva/7599
Tasolla venttiilikoppa ja putket tulevat teräsluukun/nykyisen valuseinän yläreunasta jonkinlaisen valetun rakenteen sisällä tuohon tasolle ja siitä edelleen tuota padon vierttä pitkin maanalle. Alunperin idea oli ajaa kesällä 300l/s ja talvella 180l/s. Heräsi vaan ajatus, rakennetta tuon paremmin tuntematta, että jos alkuperäisen muurin takana on Vuoksen nolla astetta ja ulkoilmassa pakkasta niin iskeekö jäätyminen, varsinkin jos toinen linja lyödään kokonaan kiinni ja tiedossa ei ole että mitä valurakenne on syönyt sisään, teräs- vai muoviputken ja onko putken ja betonipinnan välissä umpivalu, villaa vai ilmaa. Vuodelta 2014. Imatra 10.11.2014
Kuvaaja: Mikko Koho

11.11.2014 11:40 <Nivala> Mistä tuohon kohti pääsee??
11.11.2014 14:02 <Mikko Koho> Useampaakin tietä, puistoalueelta noita etualalla näkyviä rappusia pitkin tai sitten patomuuria pitkin kävelemällä. Tuossa portilla on stoppi padon päälle.
11.11.2014 14:51 <Nivala> Näkyykö patoluukkujen varoittavat pillit tähän
11.11.2014 16:15 <Mikko Koho> Ei.
13.11.2014 15:19 <Jouko> Tuosta siis tulee luonnonmukaisen kalatiepuron ns. Turhapuron vedet, mutta mistäs ne fisut sitten ui yläjuoksulle? Kai tähän toinen reitti on eri paikassa vai tässä samassa? Mukava että projekti on ylipäätänsä edistynyt vaikken paikkakunnan yleismielipidettä ko. projektista juuri tunnekaan.
13.11.2014 15:41 <KMW> Ajatus kaiketi on, että ne asuvat purossa, eikä tarkoitus ole nousta jokea ylös. http://yle.fi/uutiset/historiallinen_kaupunkipuro_ottaa_suojiinsa_uhanalaisen_taimenen/7621711

Jotenkin hassua - kuvaa avauspäivältä, mutta puro kumisee kuivuuttaan? :)
13.11.2014 16:13 <Mikko Koho> Tänään lähti vesi menemään, eilen piti vielä varmistella paikkoja patoturvallisuuden takia.
Ja tuosta lirusta ei alunperin ole tarkoituskaan tehdä ensivaiheessa kalatietä, vasta sitten kun Venäjä on varustanut kaksi laitostaan kalateillä niin sitten tuo tehdään ns. loppuun.
Yleismielipide oli eilen tuolla että ihan hieno tuli mutta niille rahoille olisi ollut fiksumpaakin käyttöä. Vasta tänään sain lukea että kaupunki etsii 2,1M€ säästölovea, urakkahinta tuolle lirulle oli 788 000€ alv0%.
Tuo on hyvin mielipiteitä jakava projekti, jotkut kannattavat henkeen ja vereen ja jopa törkeyksiin menien tuota projektia mutta erittäin moni on niin pottuuntunut tuohon että ei halua edes puhua aiheesta.

© Janne Määttä 2004-2017