<< ^ >>

koskenvarsi5.jpg

20 kV Koskenvarren voimalaitoksen hyppysähkökalustoa kuin tarjottimella. Kuvaaja hitusähköihmisenä ottaa tarkempia tietoja mielihyvin vastaan.

Vuodelta 1962. Alajärvi, Koskenvarsi 13.06.2013
Kuvaaja: Jarmo Puntanen
Sijainti: N 62.97283° E 23.74667° Karttapaikake Google Maps OpenStreetMap

16.06.2013 20:38 <M. Asentaja> Vasemmalta: muuntaja, noin 1000kVA, kahden vaiheen välinen jännitemuuntaja 20kV/100V, sekalainen sarja erimallisia ja -ikäisiä virtamuuntajia (vaurio joskus), vähäöljykatkaisija Str. OSAR 24 sekä ilmeisesti kolmivaiheinen jännitemuuntaja,(ei näy kokonaan).
16.06.2013 23:14 <Jouko> Harvemmin on ulkokäytössä tullut tavattua sisämuuntamoissa käytettäviä eristimiä, jännitemuuntajan läpivienteihin verraten..

Oikeanpuolimmainen Str. 3~ mittamuuntaja malliltaan ehkä KSEU 30 ? Vrt. http://arjenhistoria.fi/actions/viewimage.php?id=123711&imgres=lres
17.06.2013 02:05 <Hartsa> Hyvin on osar24 katkaisian pylväät haalistuneet auringossa. Olisiko perällä omakäyttömuuntaja ??
17.06.2013 03:50 <Jarmo Puntanen> Lisäsin sarjaan yhden kuvan, josta näkyy sj-kalustus kokonaan.
17.06.2013 13:56 <M. Asentaja> V-kytkentäinen jännitemuuntaja on todella sisäkäyttöön tarkoitettu, näissä muuntajissa ei muuten ollut erillistä paisuntasäiliötä vaan läpivientieristimet olivat niin tilavat että se riitti pienen öljymäärän paisuntatilaksi. Kolmivaihe jännitemuuntaja lienee ns. viisipylväsmuuntaja joka antoi ulos myöskin maasulkujännitteen 20kV:n verkossa.
24.06.2013 19:13 <Mikko Koho> Tuossa viikonloppuna kylillä kertoivat että eräässä laitoksessa oli tänä kesänä 6kV genukatkaisijaa kiinniohjattaessa räjähtänyt yksi akku mikä sarjassa muiden kanssa antaa ohjausvirran katkaisijalle. Heräsi kymysys että kun tuo räjähdys tapahtui ukkosella, kolmen onnistuneen uudelleen tahdistuksen jälkeen verkko meni nurin ja neljäs yritys pamautti akun, niin paljonko mahtaisi katkaisija ottaa virtaa/tehoa/energiaa silloin kun kiinniohjausta tehdään? Eli voisiko tuon pamauksen olla aiheuttanut se että siellä on ajettu niin tiheästi katkaisijaa kiinni että akku on ylikuumentunut vai onko energiamäärä, mikä tarvitaan ohjaukseen, ollut niin iso että akut ovat menneet polvilleen kun laturi ei ole ehtinyt ajaa uutta virtaa tilalle? Kyseessä oli kuulemma normi, vanhanaikainen, lyijyakku.
Oliko noissa sähköllä ajettavissa katkaisijoissa jotenkin niin että kun sitä ajetaan kiinni niin ensin viritetään valmiiksi jousi mikä antaa ohjauksen katkaisutapahtumassa ja sitten ajetaan energiat toiseen jouseen mikä tekee itse kiinniohjauksen?
24.06.2013 20:38 <M. Asentaja> Yleisin käytäntö niin verkko- kuin generaattorikatkaisijoilla oli se että suht. pieni moottori viritti kiinnilyönti jousen jota taas ohjasi kela joka ei suuren suuria tehoja tarvinnut. Useimmiten tuollaisten 10 A;n stozien perässä sekä viritys että ohjaus. Oma kokemukseni vastaavasta tapauksesta oli sellainen että vanhemmasta lyijyakusta, jääköön merkki sanomatta, oli plus puolen levyjen silloitukset syöpyneet lähes olemattomiin. Jonkun huoltotyön takia varaaja oli hetken poissa pelistä ja kun se sitten kytkettiin takaisin akusto otti virtaa hieman reilummin jolloin tässä syöpyneessä kohdassa syntyi kipinä ja akun jäänteitä piti siivoilla akkukopin seiniltä, onneksi ketään ei ollut kopissa tuolloin. Kuulemani mukaan tällaista oli sattunut muissakin laitoksissa ja asiaa tutkittiin mutta en tiedä löytyikö syytä tähän syöpymiseen.
24.06.2013 20:50 <Mikko Koho> Akuissahan on rikkihappoa, eli sinänsä en pitäisi ihmeenä jos joku paikka akusta syöpyy ajan myötä puhki. Toinen mahdollisuus on sitten katodinen syöpyminen, eli siellä missä sama levy toimii plussana syöttämässä virtaa katodille niin jostain syystä, korrodoivissa olosuhteissa, virta lähteekin menemään syystä tai toisesta muutakin kuin lyijyä pitkin ja se sitten syö paikan puhki.
24.06.2013 23:57 <Hartsa> Happo reakoi lyijin kanssa...Sopivasti kaasuuntuu kuormittaessa ja pääsee akun sisällä kehitymään vetykaasua niin jo poksahtaa kipinästä.Vanhemmiten akun huomaa myös siitä että herkuttelee paljon akkuvedellä eli saa vähän väliä lisäillä vaikka latausvirta on normaali ylläpitolatuksessa on yksi merkki vanhenemisesta toinen on harmaan mössön tulo akkuvedenpintaan eli akku on uusissa ja on aika paljon päässyt sulfatoitumaan sullfiitti on pahinta kennoille jota ei edes lataamisellakaan saa poistettua kennolevyistä.
25.06.2013 00:39 <Hartsa> Tiedän yhden varavaloakuston ( pakkasakku) jossa oli 2Kpl 12v akkuja Yht 24V/130Ah -1992 Olivat palvelleet kyllä ihan loppuun. Syksyn/kevään aikana oli käynyt akustossa jonkunlainen tussahdus painettavat korkit oli hypänneet ja akkujen kannessa olleet pienet ylipaine venttiilit oli pullahtaneet kauhea käry komerossa.Ja A mittari nyki (kennovika akussa) Eikun virrat O ja akkujen kaapelit irti ja soitto pomolle samalla lampulla katsoin niin hiljaa nousi akun sisällä pohjasta kaasukuplia pintaan.Eivät oleet kuumia ylläpitovaraus oli normaali keväällä vielä meni kk testissä hyvin läpi vettä kyllä piti joka kk lisätä. Nyt on huoltovapaat ( niin pitkään kun on vettä tuvassa) 2kpl 24V/150Ah Meni vuosikokeesa hyvin kepeästi 8h monessa paikkaa on tuommoiset akustot "herran halussa kuhan ovat ei niille tarvia tehä mitään" Kk testit ja vuosittaiset tekemättä omianaispainot mittailematta ja vesiä lisäämättä. Eli Kerran Kk verkko O ja akustolla 10-15 Min vuosittain maksimaalinen koe niin pitkään kun palaa ja syväpurkaussuoja sammuttaa akuston.Ominaispaino kertoo äkkiä akun kunnon ja lepovirta Täysi akku 1,28 ja 12,7 V puoliksi täynnä 1,18 12,2v (kannatta jo varata!) purkautunut akku 1,10 11,7V
Uusimmathan varavalo keskukset mittaavat jo itse itsensä ja ilmoittavat vioista, Sanoa kuin yksi huoltomies että ei se tietokone ihmistä korvaa joka havannoi muutakin samalla =)
25.06.2013 00:51 <-"-> Leivinsoodaa voi käyttää neutralisoimaan akkuhappokorroosion autoissa,jne., koska se on miedosti emäksinen. (Varmistakaa, että akun navat ovat irrotettu ennen putsausta.) Tehkää tahnaa, jossa on 3 osaa ruokasoodaa ja 1 osa vettä, levittäkää kostealla liinalla hangataksenne korroosion akun navoista. Napojen puhdistamisen ja jälleenkytkemisen jälkeen pyyhkäiskää ne paloöljyhyytelöllä tulevan korroosion estämiseksi.
25.06.2013 01:47 <Mikko Koho> Hartsan kommenttiin että vaikka Imatran koneet on muuten käyttötehtävien osalta automatisoitu niin yksi on jäänyt: vanhemmissa koneissa tarvitaan vielä miestä ja luuttua! Syksyllä avoimissa ovissa tuli nähtyä moinen näky. Kuulemma hiiliharjat työntää sen verran pölyä että koneen ympäristö pitää välillä siivota ettei tule oikosulkua ja laakerivirtaa joka voi rikkoa kantolaakerin..
25.06.2013 13:15 <Hartsa> Näimpä =D monasti tahtoo turbiinimontussa että öljyä tulee tippa kannatinlaakerin kautta akselille ja se viskoo sitten vähän öljyä kulkupelleille ja eikun moppi käteen ja mopoata öljytipat pois. Tai vuotovettä tahtoo jostain tihkua sisälle.

© Janne Määttä 2004-2017