<< ^ >>

Kemppi.jpg

400/230 V Vähän liipaa läheltä sähköjuttua mutta kumminkin =) Lentokoneen sähkön syöttöä Joko (virtakaivosta AC 115v/400Hz 3-vaihe 65kW) Vain Hel. Maakunnissa yleisesti Tasasuuntajalla mallia KEMPPI 400V/50Hz muunto DC 28V 400Hz (tasavirta) Normi käynistys virta oli 1000-1500 A Max 3000A Taulussa: A ja V mittarit 230V pistorasia ja 24V Käyn/pys painikeet sekä lämmitys kytkin A- säätö 1-6 portaaseen. vuosimallia en muista Kone alkaa olla lähtövalmiina joten olen tuomassa pyrstötukea pois portaat kyytiin ja lentsikka helsinkiä kohden ATR OH-KRH. Kerran kemppiä kokeiltiin kunnolla oli veli venäläinen käymässä ja toleranssit on heillä isoja oli kyllä konekkin normit oli taulussa peukkua vaan alaspäin "ei hjyvä" no kaikki kempistä peliin ja nyt hjyvä Yli 30V Täydet 3000 A kyllä kone lähti tulille ei saanut varmaan V&A jotekin kohdalleen kun isomalla virralla. Vuodelta 2001. Joensuun lentoasema 15.04.2001
Kuvaaja: Harri Pesonen

09.01.2016 20:45 <Make> http://www.radiorex.fi/paikallisuutiset/:newsid/50190?PHPSESSID=78f185bbd4c0f5ac4703d259d6499919
30.11.2015
"VR sulkee lipunmyynnin Joensuusta

Joensuun rautatieaseman lipunmyynti on lakkaamassa. VR:n oma lipunmyyntipiste suljetaan Joensuusta 10. tammikuuta mennessä. VR lopettaa samalla lipunmyynnin kaikkiaan kolmeltatoista asemalta. Syynä on lipunmyynnin siirtyminen verkkoon."
09.01.2016 23:40 <Juippi> Mihin teknillisessä mielessä tuollaisia virtoja ja tehoja tarvitaan lentokoneen käynnistyksessä?
10.01.2016 15:37 <muhentaja> 28V 114Hz kuulostaa muutenkin oudolta. Mitä noita lentokonesähköisin liittyviä juttuja on tullut pengottua, 28V on tasavirtaa ja vaihtovirtapuolella on 115V 400Hz 3-vaiheinen järjestelmä. Vaihtovirran taajuus on noin korkea sen takia, että kaikki AC-moottorit, muuntajat ja muut vastaavat vermeet saadaan mahdollisimman pienikokoisiksi. Rautahäviöillä ei lentokoneiden 400Hz järjestelmässä niin ole väliä (kunhan ei vehkeet ylikuumene), koska generaattoria pyörittämään on käytettävissä akselitehoa ns. järjettömästi tarpeeseen nähden. Lentokoneiden kuulutuksissa toisinaan taustalla kuuluva tasainen "piipaus" on itse asiassa 400Hz tasasuuntauksen rippeliä & ylikuulumista.
10.01.2016 18:16 <Hartsa> Vipa on nyt korjattu =) 400Hz on yleinen lentokoneissa AC 115V tarkoitin oli jäänyt tarkentamatta. Lähetys kuulokkeista monasti kuului se tasainen ininä kun laittoi moottorit käyntiin. Ja koneen sisällä kanssa kuuluu selvästi kun kone on "maavirrassa" joskus erotti milloin virta olettiin pois ja sähkönsyöttö muuttui mootoreiden kiskolle ininä lakkasi.
ATRssä on merkkivalo virralle "Avail" palaa DC talussa kun tarjolla on "hyvää sähköä" jota Kemppi yleensä tuotti. Joillakin ATR piti vähän nostaa porrasta 3-4 jotta sai availin palamaan. Vanhemille koneille meni yleensä 3 virtaa. Uusi ha hieno ERRI oli taas oma juttunsa... ;)
10.01.2016 18:24 <Hartsa> Ja ei tarvitse olla niin isoja ja painavia kaapeleita paino on valttia lentokonehommissa ;) kaikki liika on liikaa....
11.01.2016 01:20 <Mikko Koho> Ja isoissa jumbojeteissä on yllättävän pienet akut, en muista amppeeritunteja mutta eivät paljoa auton/kuorma-auton akkuja voita. Juju on siinä että kun lentäjät menevät koneeseen (ehkä tuntia ennen lentoa) niin toinen laittaa huomioliivit päälle ja lähtee tarkastamaan että kone on ulkoisesti katsoen lentokelpoinen. Toinen puolestaan laittaa sisällä päävirrat päälle ja katsoo että paneelistossa on kaikki ok, ainakin Airbus osaa varoittaa vääränvärisellä lampulla jos joku nappula on sen mielestä väärässä asennossa. Ja jos ei ole maasähköä tarjolla niin sitten laitetaan peräkartiossa sijaitseva APU (Auxially Power Unit), käytännössä paineilmaa, sähköä, ehkä hydrauliikkapainetta tuottava kaasuturbiini, käyntiin ja sillä saadaan ilmastoinnit pelaamaan ja samalla moottorien käynnistysvoima valmiiksi. Toki APUn käynnistys ottaa piikin mutta ei mitenkään pitkää. Kerran Boeing 757:ssa istuessa koko APUn ja moottoreiden käynnistys hoitui suunnilleen sinä aikana kun työnsivät koneen portilta ja odottivat rullaukseen pääsyä. Ja matkustamossa sen huomasi kun valot sammuivat muutaman kerran.
11.01.2016 01:34 <KMW> Ja toisaalta taas sitten monissa turbopropeissa ei ole APU:a laisinkaan. Tosin esimerkiksi ATR:ssä voidaan oikeanpuoleinen moottori pitää käynnissä maassa tarvittaessa kuormauksen aikanakin, potkuri voidaan pysäyttää potkurijarrulla. Tosin, olen kyllä kuvitellut, että kaikki nykyaikaiset sähkökäynnisteiset koneet pystyisivät käynnistämään itsenäisesti omilla akuilla, tämä starttimaasähkön (ja vielä varsin reippaan määrän) tarve oli uusi tieto.
11.01.2016 01:39 <Hartsa> Joskus käytettiin että oli potkurijarrulla eli "hotel modella" mutta oli tosi inhottavaa tehhä töitä pakokaasunkäryssä, Yleensä kovalla pakkasella pitivät kipparit 2 päällä jotta kone pysyi lämpimänä eikä tarvinnut lojeria raata koneen sivulle lämmittämään.
12.01.2016 14:36 <KMW> Ok :) Pikaisen googlauksen perusteella akkustarttikin on mahdollinen, mutta SOP on käyttää ulkovirtaa jos sitä vaan on saatavilla. Jos virrat ovat tuota kaliperia, on helppo ymmärtää miksi.
12.01.2016 21:24 <Hartsa> Akut on "Hätävara" mielellää ei akkustarttia käytetty jos ei ollut pakon pakon pakko jos ei Maavirtaa ollut saatavissa tai se oli rikki. Eräs tarina joka on DC9 lähtenyt ;)

http://www.polarheater.fi/files/esitteet/Porho_jmlehti_sivut_30_31.pdf

Itsellä on 3v käyttökokemus ja todella voin suositella älylaturi ja tuo +webasto ei ei ole ollut akkuongelmia pakkasella... !!
14.01.2016 21:23 <Make> Ei nyt ihan vielä selvinnyt... Nyt kuvatekstissä lukee 28 V 400 Hz ja muhentaja kertoo 28 V olevan tasavirtaa?
14.01.2016 22:23 <muhentaja> Useita lähteitä on tullut netistä pengottua ja kyllä niiden kaikkien mukaan 28V on tasavirtaa.
15.01.2016 08:39 <Topiax> Kyllä lentokoneen "maavirta" on melko varmaan "tasavirtaa": joskus virtaa voidaan joutua syöttämään myös akuista, ja vaihtojänniteakku ei liene vielä keksitty. Lentokoneen sähköjärjestelmässä lienee sitten invertterikäyttö, "vaihtosuuntaaja", jonka kehittämän 400 Hz Hartsakin kuulee kuulokeistaan lentokonetta virroittaessaan
15.01.2016 11:31 <Hartsa> Topiax Juu 28V tasavirtaa kempistä koneeseen meenee...
15.01.2016 17:39 <muhentaja> Isommissa koneissa taidetaan useimmin käyttää 115V 400Hz maavirtaa, sitä varten on sitten tietty oma Kempin vastine, joita löytyy myös polttomoottori- ja kaasuturbiinikäyttöisinä. 400Hz maavirtakaapeli on omanlaisensa, siinä on nippuun kierrettynä erilliset johtimet sen sijaan että olisivat yhden kuoren sisällä kaikki. Joillakin kentillä ei ole tuollaisia vaunuja ollenkaan maavirtaa varten, vaan kaapeli tulee suoraan kaapista. Ko. tapauksessa joka putkella lienee oma taajuusmuuttaja/tasasuuntaaja, 28V tasavirtaa kun ei resistiivisten häviöiden takia kannata kovin pitkää matkaa kuljetella ja 400Hz:llä taas kaapelien reaktanssi + skinefekti vaikuttaa paljon enemmän kuin 50Hz:llä.
15.01.2016 22:55 <Topiax> @Juippi:
>Mihin teknillisessä mielessä tuollaisia virtoja ja tehoja tarvitaan lentokoneen käynnistyksessä?

Ihan vain mielenkiinnosta ja vertailuin vuoksi: kuinka suuren virran arvelette akusta ottavat kylmäkäynnistyksen yhteydessä
1. henkilöauton starttimoottori?
2. kuorma-auton starttimoottori?

16.01.2016 16:47 <calm> Mun henkilöauton akusta ainakin otettaneen kylmäkäynnistyksessä joku alle 5 A. ;)
16.01.2016 17:18 <Topiax> Vaatimaton arvaus, calm: yksistään solenoidikin ottaa jo sen lähemmäs 10 A.
16.01.2016 18:50 <Koomikko> Pikaisen kuuklauksen perusteella kuorma-auton startin kokoluokka n. 6-7 kW joten virta luokkaa 250-300A, paikaltaan lähtiessä tuplat tai jopa triplat.
16.01.2016 19:52 <muhentaja> Mikäs ohimennen on tuollainen itänaapurin kone joka tarvii 90kW tehoa 28V maavirrasta lähteäkseen käyntiin? Yleensähän noissa isommissa koneissa ei edes ole mahdollisuutta suoraan sähköstarttiin vaan moottoreissa on starttia varten paineilmaturbiini. Tämä sen takia, että suihku/ohivirtausmoottorin käynnistämiseen tarvittava akseliteho on sen verran suuri, että sähköstartti tulisi kohtuuttoman suureksi ja painavaksi, lisäksi paineilmaturbiinia ei vaivaa ylikuumenemisongelmat. Startissa käynnistetään ensin APU jonka tuottamalla paineilmalla käynnistetään ainakin ensimmäinen varsinainen moottori. Siihen en osaa sanoa kuin yleisesti matkustajakoneissa on mahdollisuus ulkoisen paineilman käyttöön, mutta ainakaan tähän mennessä en ole vielä nähnyt matkustajakoneen vieressä ns. start cart:ia, joka on paineilman tuottoon valjastettu kaasuturbiini.
16.01.2016 20:57 <Hartsa> Juu maavirta kaivoja on monilla asemilla helsingissä oli monella paikoilla kaivot mutta sivumalla ulkopaikoille piti viedä joko kemppi tai Houtzini virtaa antamaan. Apun käynnistykseen otti tupolew virtaa kempistä Apu käynnistetään maavirralla ja siten apun avulla koneen moottorit.
17.01.2016 14:37 <calm> Topiax: Emminä usko, että tuo ottaa kuin jonkun 200 mA päävirtakontaktorille 12 voltin akusta jonkun sekunninosaksi. Sitten kun on saatu invertteri käytiin, niin polttomoottoria pyöräytetään 200 voltin akulla. Sinänsä tuolla starttimoottorinkin virkaa tekevällä moottorigeneraattorilla on 15 kW:n nimellisteho, mutta tuskinpa starttiin menee tehoa sen kummemmin kuin tavallisellakaan starttimoottorilla. Perinteisten autoratkaisuiden kanssa homma toki menee ihan toisin. ;)
17.01.2016 16:22 <Topiax> Nyt en taida ymmärtää ollenkaan mistä puhumme.. Henkilöauton starttaamisesta vai lentokoneen? Henkilöautossa ei ole invertterikäyttöä startille, mutta kylmäkäynnistysvirta voi olla siinäkin helposti 100...250 A / 12 V. Jos startissa on työntöankkurimoottori, niin silloin ei ole yleensä erillistä solenoidia. Mitä tarkoitat moottorigeneraattorilla? Dynastarttiako, jollainen oli mm. veturissa (HR12/DR12?)
17.01.2016 18:17 <calm> Henkilöauton starttaamisesta. https://en.wikipedia.org/wiki/Hybrid_Synergy_Drive
17.01.2016 19:32 <Topiax> Haa – olisihan tuo pitänyt arvata! :D
31.01.2016 20:55 <Make> Ja tarvittu vieläpä hiilidioksidisammutinta.
13.03.2016 15:16 <Hartsa> Mielellään jauhetta käytä koska se syövyttää osia... Hiilidioksidi ja Halonipullo kärrejä näki monella asemalla seinustalla valmiudessa.

© Janne Määttä 2004-2017